וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את בהריון? אסור לך אפילו טיפת אלכוהול

31.3.2014 / 8:08

75% מהנשים בישראל לא מקבלות מידע על הסכנות שבשתיית אלכוהול בזמן ההריון, על אף העובדה שזו הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי ולבעיות התפתחות

ללדת - עמוד מוסד. ShutterStock
בין סכנות האלכוהול: הפרעות התנהגות ובעיות קשב וריכוז/ShutterStock

לפני שלוש שנים התבקש פרופסור יונה אמיתי, רופא ילדים ומומחה בטוקסיקולוגיה, לתת חוות דעת ביחס לצעיר בן 18 שתקף בעשרות דקירות סכין אישה מבוגרת, ללא סיבה נראית לעין. "הסתבר שהוא אומץ מבולגריה, במשקל לידה 2.3 ק"ג. זה כבר הדליק נורה אדומה", נזכר הפרופסור לאחרונה בפני ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, שדנה בחידושים בנושא שתיית אלכוהול במהלך ההריון ובתקופת ההנקה.

"מאומצים ממזרח אירופה הם קבוצת סיכון גדולה מאד. שתיית אלכוהול במזרח אירופה נפוצה. מחקר שפורסם בשבדיה מראה ש-50% מהילדים שאומצו ממזרח אירופה היו עם תסמונת אלכוהול עוברי".

פרופסור אמיתי ביקש לראות תמונות ילדות של הנער. "ראיתי מאפיינים קלאסיים בפנים, באזור שורש האף, באזור מפתח העיניים, השטחה של השפה העליונה. קלאסי של תסמונת האלכוהול העוברי. מסתבר שהילד הזה עבר עשרות טיפולים ואבחונים על ידי אנשי מקצוע, כולל נוירולוגים, רופאים התפתחותיים, רופאי ילדים, ואף אחד לא העלה את העניין הזה. תקיפה ללא סיבה נראית לעין, זה אחד הביטויים של תסמונת האלכוהול העוברי, התפרצויות זעם ואלימות וכן הלאה".

1700 תינוקות בשנה סובלים בגלל חשיפה לאלכוהול

אלכוהול היא הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי ולבעיות התפתחות שניתנות למניעה. השלייה מאפשרת מעבר חופשי לחלוטין של אלכוהול מהאם לעובר, ורמות האלכוהול המצטברות בדם התינוק זהות לחלוטין לרמות בדם האישה בעת שתיית משקאות המכילים אלכוהול.

למרות זאת, הידע בנושא בקרב נשים הרות בישראל מוגבל ביותר, ואנשים רבים מעבירים את חייהם בלי לדעת כי הם סובלים מתופעות לוואי כתוצאה מכך שספגו אלכוהול כשהיו ברחם אמם.

לא רק נשים ששותות אלכוהול על בסיס קבוע מסתכנות. מחקרים חדשים מצביעים על מצב המכונה "שתיית הילולה" – כאשר באירוע חד פעמי צורכת האישה ההרה מעל ארבע או חמש מנות של אלכוהול - הסיכון לנזקים לעובר עולה. חלק ניכר מהנשים לא מזהות בשבועות הראשונים את היותן בהריון. חלקן ממשיכות לשתות אלכוהול ואינן נוקטות בזהירות כפי שהיו אולי עושות אילו ידעו שנכנסו להיריון.

בכל שנה נולדים בישראל כ-170 אלף תינוקות. על פי הערכות, 1700 מהם סובלים מבעיות כלשהן כתוצאה מצריכת אלכוהול בזמן ההריון וכ-170 מהם סובלים מהתסמונת המלאה.

אבחון התסמונת המלאה אמנם נדיר, אך עיקר הבעיות של שתיית אלכוהול במהלך ההריון הן בעיות שלא נראות באופן חיצוני על העובר, התינוק והילד. קשה לייחס אותן לשתיית אלכוהול בזמן ההריון גם בגלל הקושי בדיווח מצד אמהות על כך.

רק אצל מיעוט מהתינוקות הפגועים תתבטא התסמונת במלואה. אצל האחרים, האפשרות להוכיח באופן חד משמעי שהפגיעה נגרמה על ידי האלכוהול קרוב לוודאי לא תתברר לעולם. מומחים מדברים על קשת (ספקטרום) של פגיעות, בתחומי הקשב, הריכוז וההתנהגות.

ד"ר יהודה סנצקי, מומחה ברפואת ילדים, נוירולוגית ילדים והתפתחות הילד בבית החולים שניידר, הסביר בפני ועדת הכנסת כיצד מתבטאת הפגיעה: "(מה שנפגע זה) בעיקר החלקים הקוגניטיביים, אבל בהחלט יכולה להיות מסורבלות מוטורית... רואים את זה יותר מאוחר, כשלילד יש בעיות קשב, ריכוז, התנהגות".

15% מהנשים שותות במהלך ההריון

למרות הפגיעות הקשות ולמרות שהפרעות מסוג אלה מדוברות מאד בימים אלה, המודעות לנושא בארץ נמוכה מאד. מחקר שנערך בבית החולים שניידר בשיתוף ובמימון האגודה למלחמה בסמים ואלכוהול מצא כי 15% מהנשים שותות במהלך ההריון. "מצאנו שעם כ-75% מהנשים לא דיברו כלל במהלך ההיריון על הנושא של אלכוהול", הציג בפני ועדת הכנסת סנצקי את הנתונים. "מאידך, 75% מהנשים ידעו להיזהר מאלכוהול".

המחקר מצא עוד שבקרב מי שאמור לספק את המידע לנשים ההרות קיימת בורות בנושא. "שלחנו שאלונים ל-43 מנהלים בכירים במכונים להתפתחות הילד ובמכונים הגנטיים. אלה האנשים שאמורים להתמצא בנושא. רק 10 מהם חשבו שיש מידע מספק בידי אנשי המקצוע, ו-38% דיווחו שראו אי פעם ילד עם התסמונת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אפילו לא טיפה אחת

לאחרונה הוציאה ההסתדרות הרפואית נייר עמדה לפיו ההמלצה היא לא לשתות אף לא טיפת אלכוהול אחת במהלך ההריון. העמדה הזאת זהה לזו של ארגון הבריאות העולמי.

"מכוון שלא ידוע איזו כמות אלכוהול גורמת לנזק, ומשום תגובתן השונה של נשים לכמויות שונות של אלכוהול ומפני שחלק מהנזקים מאותרים רק עם גדילתו של הילד ואיתור בעיות התפתחותיות והתנהגותיות מאוחרות, הרי המסקנה המתבקשת היא שיש לחדול לחלוטין משתיית אלכוהול במהלך כל ההיריון ורצוי גם ברגע שהאישה מתכננת להרות", נכתב בנייר העמדה.

"הסיבה העיקרית להמלצה הגורפת היא שלא הכל ידוע עדיין על ההשפעה של אלכוהול על העובר", מסביר ד"ר סנצקי. "המידע הקיים בעיקרו מתבסס על עבודות שהתחילו רק לפני 40 שנה. זאת אומרת שזה מידע די צעיר". לדבר ד"ר סנצקי, "אותה המלצה קיימת גם לעניין ההנקה. אם בכל זאת האם בוחרת לשתות, מומלץ לחכות ארבע שעות לפני ההנקה".

בוועדת הכנסת הוצגו החידושים האחרונים בתחום בארץ ובעיקר הדרכים להילחם בבורות. ד"ר סנצקי הציג את מרפאת מש"ב – מניעת שתיית אלכוהול בהריון - הממוקמת בשניידר. זוהי מרפאה ארצית לאבחון, מעקב וטיפול בילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון, הממומנת על ידי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול.

בנוסף, לצד נייר העמדה של ההסתדרות שהוצג בוועדה, הציגה ד"ר ליזה רובין מנהלת המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות, חקיקה שמקדם המשרד, לפיה תופיע אזהרה לנשים בהריון על תוויות אלכוהול, כפי שמופיעה על קופסאות סיגריות.

בדיקת הריון לפני המסיבה?

"בעולם יש הרבה יותר מודעות לנושא", אומר ד"ר סנצקי לוואלה!, "ויש מדינות שבהן בכניסה לברים מציעים לנשים לעשות בדיקת הריון לפני שהן שותות". ד"ר סנצקי מדבר אמנם על קוריוז, אבל מעלה את אחת הבעיות המטרידות את העוסקים בנושא.

"הרבה פעמים נשים שותות והן לא יודעות שהן בהריון. אז הן הולכות למסיבת רווקות ושותות ארבע-חמש כוסיות - כמות המספיקה כדי לגרום נזק בלתי הפיך לעובר.

"המטרה שלנו במרפאה בשניידר היא להפיץ את המידע. צריך קודם כל לחנך את אנשי המקצוע וחשוב שהציבור ידע את הסכנות. נשים בהריון היום מאד מודעות ומוכנות לבצע שינויים גדולים באורח החיים לטובת העובר. הן לא מעשנות, לא אוכלות סושי. חשוב שגם נשים הרות וגם נשים שמתכננות הריון ידעו שההמלצה היא לא לשתות בכלל".

אפשר לפנות למרפאת מש"ב בבית החולים שניידר בטלפון 03-9253867 או בדוא"ל ysenecky@clalit.org.il

לפנייה לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully