וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריון זה לא הזמן לדיאטה

28.3.2014 / 9:10

סובלת מהשמנת יתר ומתכננת דיאטה למרות ההריון? מחקר חדש טוען שלעלייה קטנה מדי במשקל עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות העובר שלך

אילוסטרציה. ShutterStock
זה לא טוב שהעובר גדול מהרצוי, אבל גם אם הוא קטן מדי זו בעיה/ShutterStock

איך שלא מסתכלים על זה כל אישה בהריון בסופו של דבר עולה במשקל. כמעט. יש כאלה שעולות 6 ק"ג ויש כאלה שעולות 20 ק"ג ופעמים רבות אלה דברים שתלויים בגנטיקה ולא ניתן לשלוט עליהם. ובכל זאת, יש נשים שדווקא בוחרות לעשות דיאטה בהריון ויורדות במשקל. יש גם כאלה שזה קורה להן בתחילת ההיריון מבלי לתכנן כתוצאה מהקאות מרובות, בחילות, חוסר תיאבון ומצב גופני ירוד.

יש נשים שמסתכלות על התופעה בחיוב (מכירים את המשפט: "אני מרגישה נורא, אבל לפחות יצא לי משהו טוב מזה וירדתי במשקל") – אבל מחקר חדש שהתפרסם בכתב עת אמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות, קובע שגם אם את אישה שמנה הסובלת ממשקל עודף – ירידה במשקל בזמן ההיריון ואפילו עלייה מעטה במדי במשקל – עלולים לסכן את העובר שלך.

"אין לנו מספיק מידע על השינויים שעובר גוף האישה במקרים של ירידת משקל במצב של השמנת יתר", מציין ד"ר פטריק קאטאלנו מנהל המרכז בקליבלנד בו התקיים המחקר, "ולכן כדאי שנהיה זהירים יותר לפני שאנחנו אומרים לנשים האלה שזה בסדר".

עד כה הצביעו מחקרים על הסיכונים הרבים שמשקל עודף עלול לגרום לאם ולעובר בזמן ההיריון, הלידה ולאחר הלידה. נשים הסובלות ממשקל עודף מצויות בסיכון גבוה יותר להפלה טבעית בשלבי ההיריון המוקדמים ולעובריהן יש סיכוי גדול יותר לסבול מפגמים שונים. בשלב מאוחר יותר עולה גם הסיכון לסוכרת היריון ובשעת הלידה לנשים אלה יש סיכוי רב יותר להגיע לניתוח קיסרי ולסבול לאחר מכן מדלקות וסיבוכים.
העובר של נשים במשקל עודף מצוי גם הוא בסיכון גבוה יותר להיות גדול יותר לגילו העוברי ונמצא שיש קשר בין זה לבין השמנת יתר בילדות.

בעודף משקל? הכי טוב לעלות בין 5-9 ק"ג

בשנת 2009 קבע המכון האמריקאי לרפואה (IOM) שמומלץ לנשים בעודף משקל לא לעלות בהיריון יותר מ 5-9 ק"ג (פחות מאשר מומלץ לנשים שמתחילות את היריונן במשקל רגיל). חוקרים אחדים, טענו שעבור נשים בעודף משקל עלייה מעטה במשקל ואפילו אובדן של כמה קילוגרמים – הם עדיפים בהיריון, מאחר שהדבר מצמצם את הסיכונים הקשורים בעודף משקל.

יחד עם זאת, לא ידוע לנו מספיק על הסיכונים להם נחשף העובר במצב בו אישה הסובלת מהשמנת יתר יורדת במשקל או עולה מעט מאוד בזמן ההיריון. צוות הרופאים שחקרו את הנושא בדק מה קורה במקרים בהם נשים מעלות פחות מ-5 ק"ג, המינימום שהומלץ עליו.

אילוסטרציה. ShutterStock
כבר לא בטוח שלנשים שמנות כדאי לעלות בהיריון כמה שפחות/ShutterStock

במחקר השתתפו 1241 נשים בהריון שסבלו מעודף משקל. 85% מהן עלו יותר מ-5 ק"ג במהלך הריונן והממוצע עמד על עלייה במשקל של 14.4 ק"ג. כ-15% מהנשים עלו במשקל פחות מההמלצה הרשמית, ממוצע של 1.1 ק"ג בלבד.

תוצאות המחקר הצביעו על כך שלנשים שהעלו מעט במשקל נולדו תינוקות קטנים יותר ממה שמתאים לגילם העוברי. מסת הגוף שלהם ואחוזי השומן – היו נמוכים יותר מהתינוקות שנולדו לנשים שהעלו בהריונן מעל 5 ק"ג. גם התינוקות של 46 הנשים שירדו במשקל בזמן ההיריון נולדו קטנים יותר מהרצוי. בתוצאות המחקר נלקחו בחשבון גם הרגלי עישון, רמת גלוקוז בדם וגורמים נוספים המשפיעים על התפתחות העובר.

בעוד שיש הסכמה שזה לא טוב כשתינוק נולד גדול מדי, מסקנות המחקר מרמזות שייתכן שלאובדן מסת גוף בעוברים קטנים יש השפעה ארוכת טווח. מאחר שאין מסקנות חד משמעיות, ההמלצה לנשים הסובלות ממשקל עודף היא לרדת במשקל בין היריון להיריון ולא בזמן ההיריון, כי ייתכן שבכך הן חושפות את עצמן לשורה נוספת של סיכונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully