פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עוד היריון? תבדקי שיש לך מספיק ברזל

      החלטת לעבור מהר את שלב החיתולים וללדת שלושה ילדים בפחות מחמש שנים? לפני שאת קופצת מהיריון להיריון כדאי שתבדקי שיש בגוף שלך מספיק ברזל. זה חשוב

      ילדה מנשקת בטן (ShutterStock , sonya etchison)
      רצף ההיריונות לא מותיר לגוף זמן לחדש את מאגרי הברזל (אילוסטרציה: Shutterstock)

      בזכות פתרונות הרפואה המתקדמים המאפשרים זאת, נשים רבות בוחרות להביא ילד לעולם בשלבים מתקדמים של חייהן, ובשל כך ממהרות ומביאות לעולם כמה ילדים ברצף - פחות מ?18 חודשים עוברים לפעמים בין סיום היריון אחד לתחילתו של היריון שני.

      עוד על אנמיה בוואלה! בריאות:
      להכות בברזל בעודו חם
      מרגישים שאתם כל הזמן עייפים?
      איך ממלאים את מאגרי הברזל?

      חשוב לדעת שלמרות התשתית הרפואית המתקדמת יש בכך גם לא מעט סכנות - לידה מוקדמת, תינוק במשקל לידה נמוך, פגות והפלות. לפעמים הזמן בין ההיריונות קצר כל כך שהגוף לא מספיק לחדש את מלאי הברזל הדרוש לאם ולתינוק כדי לעבור את ההיריון והלידה בשלום.

      חשיבות הברזל להתפתחות העובר

      במהלך ההיריון עובר ברזל דרך השלייה לעובר. עלייה בנפח הדם של האם מובילה לגדילה ולעלייה במשקל, הגורמים לעלייה בדרישה לברזל. בזמן הלידה מאבדת האם כמויות גדולות של דם, ובשל כך, ובשל ההנקה שמגיעה מיד אחריה, האם סובלת בדרך כלל מחוסר ברזל בחודשים שלאחר הלידה. מחסור בברזל הוא סכנה אמתית. כדי להתפתח באופן תקין ובריא העובר זקוק לכמות מכובדת של ברזל.

      השלמת ברזל

      על מנת למנוע חוסר ברזל במהלך ההיריון, יש להקפיד על תזונה עשירה בברזל. ספיגת הברזל הגבוהה ביותר היא ממזונות מן החי (בשר בקר, הודו ועוף). במזונות מן הצומח כמו קטניות (שעועית, גרגירי חומוס, עדשים), זרעים (קשיו) ופירות יבשים (תאנים, תמרים) יש ברזל, אבל בכמות נמוכה יחסית.

      לפיכך נשים טבעוניות או צמחוניות חייבות להקפיד לנטר את ריכוז הברזל בדמם באופן תדיר במהלך ההיריון. חשוב לדעת שגם נשים שמקפידות על אכילה של מזונות עשירים בברזל, סובלות לפעמים מחוסר ברזל וזקוקות לתוסף. גם נשים שריכוז ההמוגלובין והברזל בדמן תקינים לחלוטין נוטלות לפעמים תוסף כדי למנוע מגופן חוסר.

      השלמת ברזל ברצף היריונות

      בהיריונות רצופים כל זה חשוב כפליים: רצף ההיריונות לא מותיר לגוף זמן לחדש את מאגרי הברזל שלהם האישה והעובר זקוקים. במקרה כזה יש ליטול תוסף המכיל כמות גדולה של ברזל כדי למלא את החוסר שנוצר. חשוב לדעת שצריכה מוגברת של ברזל יכולה לגרום לעצירות. אם זה קורה יש לידע את הרופא המטפל ולהחליף את התוסף בכזה שנספג בצורה טובה ואינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול. ספאטון, למשל, מכיל מים עשירים בברזל טבעי, ומאפשר ספיגה של 40 אחוז מהם.

      חשוב לדעת כי הברזל נספג באופן שונה בחברתם של סוגי מזון שונים. לא מומלץ ליטול את תוסף הברזל מיד אחרי אכילת מוצרי חלב, ביצים, חיטה מלאה, או שתיית קפאין כדי לא לפגוע בספיגתו. מומלץ ליטול את התוסף לאחר אכילה של מזונות העשירים בוויטמין C (עגבניות, פלפלים, פירות הדר, קיווי, מיץ תפוזים), התורמים לספיגת הברזל.

      ילדים באים מאהבה, אבל מומלץ לתכנן אותם

      אם ההיריונות הרצופים מתוכננים מראש יש לעדכן את הרופא המטפל ולוודא כי הכניסה להיריון הראשון תתרחש כאשר לגוף יש מספיק ברזל. שמרו על כמות תקינה של ברזל לאורך כל ההיריון, ואם צריך בקשו מהרופא שיפנה אתכן לתוסף הברזל המתאים למצבכן. הקפידו לנטר את כמות הברזל בדם גם לאחר הלידה כדי למלא את מאגרי הברזל להיריון הבא אחריו. אם ההיריון הבא אינו מתוכנן, וודאו, באמצעות בדיקות דם, כי כמות הברזל בגופכן תקינה והשלימו אותה לפי הצורך, מוקדם ככל שניתן, על מנת להימנע מסיבוכים מיותרים.

      אורית ינקו היא דיאטנית קלינית