וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים שאתם כל הזמן עייפים?

יכול להיות שאתם סובלים מאנמיה. אלו סוגי אנמיה קיימים, מה מקור המחלה, איך מאבחנים, מה הסיבוכים ומה עושים עם זה? כל התשובות כאן

אילוסטרציה. ShutterStock
עייפות היא ללא ספק התלונה השכיחה ביותר/ShutterStock

אנמיה היא ירידה במספר תאי הדם או בריכוז ההמוגלובין - חלבון שמכיל ברזל, הנושא את החמצן בדם. אנמיה היא הפרעת מערכת הדם השכיחה ביותר, והיא עלולה לגרום במחסור באספקת דם לרקמות הגוף השונות.

מהם התסמינים?

לעתים האנמיה מתפתחת בהדרגה וחולף זמן רב עד להופעת התסמינים. עייפות היא ללא ספק התלונה השכיחה ביותר. תחושה כללית רעה, קוצר נשימה, ירידה בריכוז, רגישות לקור ופלפיטציות (תחושה של דופק מהיר או לא סדיר) גם הן תלונות אופייניות. חיוורון של העור יכול לרמז על אנמיה אך זיהויו תלוי, כמובן, בגון העור ולעתים לא ניתן להבחין בשינוי עד להתפתחות אנמיה חמורה.

אבחון

האבחון מבוסס על בדיקת דם פשוטה, שבמסגרתה מתקיימת ספירת דם ולעתים גם בדיקת המבנה, הגודל, הצורה והצבע של תאי הדם, ריכוז ויטמינים שונים וברזל ובדיקת תפקוד הכליות. במצבים מסוימים ימליץ הרופא המטפל על ביצוע בדיקות נוספות כמו גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה (לבדיקת מערכת העיכול), ביופסיית מח עצם, בדיקה רקטלית ואצל נשים גם בדיקת רופא נשים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שלושה סוגי אנמיה

קיימים סוגים רבים מאוד של אנמיה, ואפשר לחלקם לשלוש קבוצות עיקריות:

אנמיה שמקורה באיבוד דם נגרמת בדרך כלל מדימום המתרחש לאורך תקופה ארוכה או קצרה. האזור שממנו מאבדים דם בשכיחות הגבוהה ביותר הוא מערכת העיכול. אובדן דם יכול להתרחש בשל דימום מטחורים, דלקת בקיבה או גידולים במערכת העיכול (בעיקר בקיבה ובמעי הגס). גם פציעות, ניתוחים, וסת ולידה הם גורמים לאנמיה ממשפחה זו.

אנמיה שמקורה בפירוק או בהרס מוגבר (המוליזה) של תאי הדם מתרחשת כאשר תאי הדם "מתים" בטרם עת. אורך החיים הנורמטיבי של תאי הדם האדומים הוא 110?120 ימים. בסוף חייהם הם מפורקים ומפונים לטחול. כאשר אורך החיים פוחת מח העצם (המקום שבו נוצרים תאי הדם) אינו מצליח לפצות ביצירת תאים חדשים על חשבון התאים שאבדו וספירת הדם יורדת. הסיבות השכיחות ביותר להרס המוגבר של תאי הדם הן זיהומים, תרופות מסוימות, תגובה של מערכת החיסון, רעלים ולעתים גם גופים זרים שמושתלים בגוף (כמו מסתמי לב מלאכותיים).

אנמיה כתוצאה מירידה בייצור הדם מתרחשת לרוב בשל מחסור בחומרי גלם כדוגמת ברזל או ויטמין B12. מחלות כרוניות רבות, ובראשן מחלות כליה, גורמות לירידה בייצור תאי הדם האדומים. גם דלקות כרוניות (מחלות כמו קרוהן או מחלות ראומטיות), זיהומים כרוניים או טיפול תרופתי, עלולים להיות גורמי סיכון: תרופות לטיפול במחלת הסרטן, למשל, גורמות לדיכוי של ייצור תאי הדם במח העצם.

איך מטפלים באנמיה?

אם מדובר במחסור בחומרי גלם - ברזל למשל - מתקנים את החסר. כאשר מדובר באנמיה על רקע של מחלה מטפלים במחלת הבסיס. לעתים אין מנוס ממתן מנות דם. מדובר במנות דם שמקורן בתורמים בריאים. המנות עוברות בדיקות רבות למניעת העברת זיהומים ובדיקת התאמתן לנתרמים.

מה יכול להסתבך?

עייפות שנובעת מאנמיה יכולה בהחלט לפגוע באיכות החיים. אנשים הסובלים ממחלות לב רגישים במיוחד לאנמיה והיא יכולה להחמיר את מצבם. קיימים גם מצבים שבהם האנמיה יכולה להוביל לפגיעה נוירולוגית. ממחקרים רבים עולה כי חולי אנמיה פגיעים יותר לזיהומים בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מאנמיה. מסיבות אלו ועוד חשוב מאוד לטפל באנמיה בהקדם האפשרי.

  • עוד באותו נושא:
  • אנמיה
  • דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully