וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שיולדות יותר משני ילדים מסכנות את הבריאות שלהן

7.6.2018 / 6:45

נשים שילדו 3-4 ילדים נמצאות בסיכון גבוה יותר להתקפי לב, כשל לבבי ושבץ והסיכון עולה עוד יותר עבור מי שילדו 5 ילדים או יותר. החוקרת הראשית: "הריון ולידה יוצרים עומס עצום על הלב וגידול ילדים זו משימה רוויית סטרס"

עדן הראל + עודד מנשה. ניר פקין
נשים שילדו 5 על ילדים או יותר סבלו מההשלכות החמורות ביותר בריאותן. עדן הראל ועודד מנשה, הורים לששה/ניר פקין

הורות היא אושר גדול עבור רוב האנשים, אך היא גם נטל כבד משלל בחינות: נפשית, כלכלית ופיזית. מחקר חדש, פרי שיתוף פעולה בין אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה ואוניברסיטת צפון קרוליינה בארה"ב, מאיר זרקור על פן אחד שמדגים את המחיר הכבד שגובים ההריון והלידה מגופן של אמהות.

במחקר נבדק כיצד מספר הלידות משפיע על סיכונים בריאותיים בהמשך חייה של האם. החוקרים בחנו נתונים שנאספו לאורך 3 עשורים מ-8,583 נשים לבנות ואפרו-אמריקאיות בגילאי 45-64 וגילו שנשים שילדו 5 ילדים או יותר במהלך חייהן סבלו מההשלכות החמורות ביותר והיו נתונות בסיכון גבוה ב-38 אחוזים ללקות בהתקף לב, בהשוואה לנשים שהרו וילדו ילד אחד או שניים. בנוסף, לנשים שילדו 5 ילדים ומעלה היה סיכוי גבוה ב-25 אחוזים ללקות בשבץ וסיכוי גבוה ב-17 אחוזים לכשל לבבי.

עוד בנושא:
נשים שיולדות אחרי גיל 30 צפויות לחיות יותר שנים
רוצות להשאר צעירות ויפות? תסתפקו בשני ילדים
חוסר במינרל הזה יכול לעכב כניסה להריון ב-3 חודשים

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
הריון ולידה יוצרים עומס עצום על הלב. אם בהריון ובנה הפעוט/ShutterStock

גם לנשים שילדו 3-4 ילדים היה סיכון מוגבר ללקות בכל אחד מהמצבים הרפואיים מסכני החיים הללו, אם כי במקרה שלהן הפער היה צנוע יותר.

"המטרה של המחקר שלנו לא היתה להפחיד נשים, אלא להביא לידיעתן בשלב מוקדם ככל שניתן את הסיכון שבו הן נתונות ללקות בליבן", אמרה ד"ר קלייר אוליבר-וויליאמס, מי שעמדה בראש המחקר הזה והובילה אותו. "אנחנו כבר יודעים שהריון ולידה יוצרים עומס עצום על הלב, וגם גידול ילדים זו משימה רווית סטרס. אין לנו כוונה להוסיף עוד סטרס על זה שממילא קיים כבר בחייהן של נשים, אלא לצייד אותן בידע שיאפשר להן לפעול בנדון".

במסגרת עיבוד הנתונים, סיפרה ד"ר אוליבר-וויליאמס, היא וצוות החוקרים שהובילה ביצעו התאמות סטטיסטיות לגורמים נוספים שידועים כגורמי סיכון בריאותיים, כמו: גיל, גזע, מקום מגורים, מצב סוציו-אקונומי, רמת כיסוי ביטוחית, עישון, גיל היילודה, נטילת גלולות למניעת הריון ונטילת תחליפים הורמונליים. עוד גורמים שנכנסו לשקלול היו גילה של האישה כשנכנסה להריון בפעם הראשונה ומשך הזמן שבו הניקה (מחקרים קודמים מצאו קשר בין הנקה וסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם בנשים).

עוד באותו נושא

מחקר גילה כמה שנים בדיוק ילדים מורידים לכם מהחיים

לכתבה המלאה
אמא לשלושה ילדים מקריאה סיפור. ShutterStock
המטרה היא לא להפחיד נשים, אלא לצייד אותן בידע הנחוץ כדי לשמור על עצמן. אמא לשלושה/ShutterStock

נשים שחוו הפלות חוזרות במהלך תקופת המחקר נמצאו כבעלות סיכון גבוה ב-60 אחוזים למחלות לב וסיכון גבוה ב-45 אחוזים לכשל לבבי. זאת בהשוואה לסיכונים המקבילים בקרב נשים שילדו עד שני ילדים. החוקרים תולים את הסיכון המוגבר בקרב נשים שחוו הפלות בבעיות בריאותיות שהשלכותיהן כוללות סיכון מוגבר להריונות וכן מזיקות לבריאות הלב וכלי הדם.

אחת ממגבלותיו של המחקר הנוכחי היא שהאופן שבו הוא נבנה ועוצב לא מאפשר לדעת האם הנזק הפסיכולוגי שהוביל לבעיות הלב נגרם מהעומס הרגשי והנפשי של הריונות מרובים או מהבלאי של המשימה התובענית של גידול הילדים לאחר מכן, או שניהם.

לאמהות יש פחות זמן ומשאבים להשקיע בבריאותן

"אף על פי שזה לא מאוד מפתיע לגלות שלאמהות שיולדות יותר ילדים יש פחות זמן ומשאבים להשקיע בדאגה לעצמן ולבריאותן, המחקר שלנו בכל זאת מדגיש את החשיבות שיש לכך שכל אחד ואחת מאיתנו יהיו עם אצבע על הדופק בכל מה שקשור לבריאות שלנו, וזה נכון במיוחד להורים", אמר פרופ' ג'רמי פירסון המנהל הרפואי של איגוד הלב הבריטי, בתגובה לממצאי המחקר, שהוצגו על ידי ד"ר אוליבר-וויליאמס בכנס של האיגוד המקצועי לרפואת לב וכלי דם בבריטניה. "מחקרים כמו המחקר הזה מזכירים לנו שוב שלמרות שהסטריאוטיפ של סיכון להתקף לב מקושר אצל רבים לגברים בגיל העמידה שסובלים מעודף משקל - התקף לב יכול לפגוע בגברים ובנשים במידה שווה", הוסיף פרופ' פירסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully