וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסר במינרל הזה יכול לעכב כניסה להריון ב-3 חודשים

26.4.2018 / 6:44

רמות נמוכות של אבץ פוגעות בתהליך החלוקה של הביציות בשלב מוקדם בהיווצרותן והרבה לפני שהן מבשילות לביוץ. את הנזק שנגרם להן קשה מאוד לתקן וזה מוריד מאוד את הסיכויים להרות

בדיקת הריון. ShutterStock
מתקשה להכנס להריון? יכול להיות שזאת הסיבה. בדיקת הריון/ShutterStock

מחקר חדש ממליץ לנשים שרוצות להכנס להריון לבדוק את רמות האבץ בגופן לפחות 3 חודשים לפני שהן מתחילות לנסות להרות, משום שמחסור במינרל הספציפי הזה עלול לגרום לבעיות פוריות ולהקשות על ההתעברות.

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה סטייט בדקו באיזה אופן משפיעות רמות נמוכות של אבץ על השלבים המוקדמים ביותר של התפתחות הביצית וגילו שהנזקים הפוטנציאליים של השפעה זו מתחילים כמה חודשים יותר מוקדם מכפי שסברו קודם לכן.

עוד בנושא:
למה נשים מאמינות שטיפולי פוריות יעבדו, גם כשדעת הרופאים הפוכה?
שבעה דברים שיכולים להשפיע על הפוריות
איזה מינרלים הגוף שלכם צריך, ואיך בדיוק משיגים אותם

אישה בולעת תוסף תזונה. ShutterStock
ליותר משמונים אחוזים מהנשים בארה"ב יש מחסור באבץ. אישה נוטלת תוסף תזונה/ShutterStock

בשנים האחרונות ישנו ריבוי של מחקרים בתחום הפוריות, עקב העלייה בדיווח על זוגות שמתקשים להרות. אחד מתחומי המחקר הפעילים ביותר הוא זה שבודק באיזה אופן מיקרו-נוטריינטים בשחלות משפיעים על התפתחותן, חוסנן ואיכותן של הביציות. מבין המיקרו-נוטריינטים הללו אבץ נחשב לחשוב ביותר ובעל ההשפעה המשמעותית ביותר. ליותר משמונים אחוזים מהנשים בארה"ב יש מחסור באבץ, על פי ההערכות.

עוד באותו נושא

השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון

לכתבה המלאה

הנזק מתחיל 90 יום לפני הביוץ

תפקידו של האבץ הוא לסייע בוויסות הורמונים, חלוקת התאים בתהליך התפתחותה של הביצית ושמירה על סביבה בריאה בשחלות. כל שחלה מורכבת ממיליון זקיקים בקירוב, וכל זקיק מורכב מתא בודד של ביצית ושכבה של תאים סומטיים. רוב המחקרים שנעשו עד כה התמקדו בביציות הקרובות להבשלה - מה שמכונה השלב האנטרלי, שמסתיים בביוץ. במחקר הנוכחי ביקשו המדענים לעבוד בגישה חדשנית, שבוחנת דווקא את הביציות הבשלות פחות, אלה שנמצאות בשלב הפרה-אנטרלי שבו הזקיקים עדיין בגדילה. השלב הפרה-אנטרלי מתחיל 90 יום לפני המועד שבו הביצית יכולה להשתחרר בביוץ.

"מחקרים קודמים הראו שלאבץ חשיבות קריטית עבור הזקיקים האנטרליים, אך איש מעולם לא בדק מה ההשפעה של מחסור באבץ צמיחת על זקיקים פרה-אנטרליים", אמר ג'יימס הסטר, שהוביל את המחקר.

הוצאת הגרעין מתא ביצית. רויטרס
מחסור באבץ הוביל להבשלת ביציות קטנות יותר. ביצית במעבדה/רויטרס

במסגרת המחקר החוקרים אספו זקיקים פרה-אנטרלים מעכברי מעבדה וגידלו אותם בשתי סביבות שונות שחיקו את התנאים בשחלות במהלך ההבשלה של הזקיקים - באחת מהן דאגו החוקרים לרמות תקינות של אבץ, ואילו בשניה היה מחסור באבץ.

הממצא המשמעותי ביותר היה שמחסור באבץ פגע קשות ביכולתם של תאי הביצית להתחלק באופן תקין - שלב הכרחי שהינו הכרחי להבטחת הפריה מוצלחת. והפגם הזה ביכולת ההתחלקות נשמר גם לאחר שהמדענים הוסיפו אבץ באופן מלאכותי לסביבת החסר. הסביבה הדלה באבץ שיבשה גם את צמיחת התאים בזקיקים, דבר שהוביל להתפתחותן של ביציות קטנות יותר ומספר קטן יותר של תאים סומטיים, שנחוצים לצורך תמיכה בביצית המבשילה.

"חשיבות עצומה עבור נשים בטיפולי פוריות"

הממצאים בכללותם הראו שרמות נמוכות של אבץ הקטינו את יכולתו של הגוף לייצר ביציות איכותיות שמתאימות להפריה. הם גם הצביעו על כך שההשלכות המזיקות של מחסור באבץ מתחילות הרבה יותר מוקדם מכפי שסברו עד כה וברגע שהנזק נוצר, קשה מאוד לתקן אותו. לדברי החוקר הסטר, לממצאים אלה יש חשיבות עצומה עבור נשים וזוגות שמצויים בטיפולי פוריות קשים ויקרים. "ביציות שנשאבות לצורך הפריות מבחנה נאספות מזקיקים בשלב האנטרלי, כך שהשפעה שנוצרה מחסך באבץ בשלב הפרה-אנטרלי כבר חלה עליהן ולא ניתן לשנותה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully