וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון

24.5.2017 / 7:04

במשך שנים רופאים הבחינו שלעתים די בהפניית המטופלת לצילום רחם, כדי לפתור את הבעיה ממנה סבלה ולסייע לה להרות. מדענים בדקו וגילו שזה באמת עובד, אבל הם עדיין לא יודעים למה

אישה בהיריון. ShutterStock
40 אחוזי הצלחה/ShutterStock

ייתכן שהליך רפואי שכולל רכיב בן 100 שנים עשוי להיות התשובה עבור זוגות שמתקשים להרות. זה עשורים רופאים שמו לב שנשים שסבלו מבעיות פוריות בלתי מוסברות (כלומר, שלא נמצאה סיבה רפואית מובהקת לקושי שלהן להרות) מצליחות להרות בקלות רבה יותר לאחר שהן עוברות צילום רחם (HSG). לאחרונה, הצליח המחקר הקליני הגדול ביותר מסוגו לאשר שהבדיקה אכן משפרת את הסיכוי להרות, והכל הודות לליפיודול – חומר ניגוד המוזרק למטופלות לפני הבדיקה. ממצאי המחקר הזה, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי הנחשב The New England Journal of Medicine, עשויים לתת תקווה לזוגות שעומדים בפני טיפולי הפרייה חוץ גופית.

צילום רחם הוא בדיקה שגרתית בבירור הרפואי של קשיים להרות ובעיות פוריות אחרות והוא כולל צילום רנטגן של הרחם והחצוצרות. על מנת להפוך את האיברים הללו לברורים יותר בצילום, רדיולוגים מבצעים 'שטיפה' שלהם בחומר ניגוד.

עוד בנושא:
אמא בהודו תרמה לבתה את רחמה "כדי שתוכל לחוות לידה"
האם קים קרדשיאן תצטרך לעבור כריתת רחם?
7 דברים שפוגעים בפוריות של גברים ונשים

אישה שוכבת בבית חולים. ShutterStock
לחומר הניגוד שמשמש בבדיקה יש חשיבות/ShutterStock

צילום רחם הוא הליך רפואי שנמצא בשימוש מאז תחילת המאה ה-20, והיסטורית חומר הניגוד שבו השתמשו בבדיקה הזאת היה ליפיודול – תמיסה ייחודית שהוכנה משמן של זרעי פרג. אולם, בימינו רוב הרופאים משתמשים בתמיסה מעט שונה, על בסיס מים, שיוצרת ניגוד טוב יותר בצילום.

נשים נשלחות לצילום רחם בשל מגוון סיבות, אך הנפוצה שבהן היא כדי לנסות ולאתר סיבות פיזיולוגיות לבעיות פוריות, שמוגדרות כחוסר היכולת להרות לאחר שנה של קיום יחסי מין בלתי מוגנים.

עוד באותו נושא

מקור החיים: כל מה שרצית לדעת על הרחם

לכתבה המלאה

לפעמים עצם הבדיקה היא הפיתרון

רופאים החלו לשים לב לתופעה משונה, במסגרתה עבור חלק מהנשים שסבלו מבעיית פוריות ביצוע הצילום עצמו היה מספיק כדי לפתור את הבעיה. אז הם עשו את הדבר ההגיוני והמתבקש מאנשי מדע ורפואה – ובדקו את זה. מעט מאוד מחקרים ניסו בעבר לבחון האם עצם השטיפה של הרחם והחצוצרות מספיקה כדי להשיב לנשים את פוריותן, או שיש חשיבות גם לחומר הניגוד שבו משתמשים.

בדיקה סיסטמטית של מחקרים קליניים שנערכה בשנת 2005 הגיעה למסקנה שישנן ראיות מדעיות מועטות בלבד לכך שהליפיודול מועיל לפוריות, אך לא מספיק כדי לספק תשובה חד משמעית לגביו. "עד עכשיו, לא היה ברור האם לסוג תמיסת הניגוד ששימשה בצילום יש השפעה על השינוי במידת הפוריות", אמר ד"ר בן מול, רופא מיילד ומי שעמד בראש המחקר הנוכחי.

צילום רחם. ShutterStock
חלק מההליך כולל שטיפת הרחם והחצוצרות בחומר ניגוד. צילום רחם/ShutterStock

במחקר זה, צוות בינלאומי של חוקרים השווה את תוצאותיהם של צילומי רחם שבוצעו עם תמיסת ניגוד מסוג ליפיודול לאלה של צילומים שנעשו בתמיסה על בסיס מים, ב-1119 נשים עם בעיית פוריות. צילומי הרחם נערכו ב-27 מרכזים רפואיים שונים ברחבי הולנד.

מממצאיהם עולה שקרוב ל-40 אחוזים (39.7) מהנשים שעברו צילום רחם עם תמיסת ליפיודול הצליחו להרות לאחר מכן, לעומת 29.1 אחוזים מהנשים שעברו את הצילום עם התמיסה השנייה. "שיעור ההריונות המוצלחים לאחר צילום הרחם היה גבוה משמעותית בקרב הנשים שעברו שטיפה עם חומר ניגוד מבוסס שמן, לאחר טיפול אחד בלבד", אמר ד"ר מול. לדבריו, "מדובר בתוצאות בעלות חשיבות גדולה עבור נשים שבסיטואציה אחרת הבחירה היחידה שהיתה נותרת בידיהן היא לעבור טיפולי IVF (הפריה חוץ גופית) והן טומנות בחובן תקווה חדשה לזוגות עם בעיות פוריות".

במסגרת הניסוי החוקרים החליטו באופן אקראי איזה משני חומרי הניגוד ישמש בצילומי הרחם של כל נסיינית, אם כי המחקר לא היה "עיוור" לחלוטין, שכן הרדיולוגים שביצעו את הצילום יכלו בנקל להבחין באיזה חומר ניגוד נעשה שימוש בכל צילום (ניתן להבחין בהבדל על פי מראה הצילום). אך מחברי המחקר ציינו שלא מדובר בבעיה משמעותית, היות שהתוצאה שאותה הם ביקשו לבחון היא אובייקטיבית במהותה – הנשים נכנסו או לא נכנסו להריון בעקבות הצילום.

עוברים תחת מיקרוסקופ במעבדה. ShutterStock
הרבה יותר זול ופחות מטלטל מטיפולי IVF/ShutterStock

לדברי מול, תוצאות הניסוי מעודדות מאוד משום שצילום רחם הוא הליך זול בהרבה אפילו מסבב בודד של IVF. "בהתחשב בכך ש-40 אחוזים מהנשים שקיבלו את התמיסה על בסיס שמן הצליחו להכנס להריון תקין, מדובר ב-40 אחוזים מהזוגות שניתן לחסוך מהן את העלויות הכספיות והנפשיות של טיפולי הפריה", אמר.

מול סבור גם שכדאי לזוגות שחווים קשיים בכניסה להריון לשוחח עם הרופא שלהם על האפשרות להשתמש בליפיודול וכי מרפאות פוריות צריכות להציע למטופלות לעבור צילום רחם עם ליפיודול בטרם הן מתחילות טיפולי IVF.

יודעים שזה עובד, לא יודעים למה

אולם, למרות התוצאות החיוביות עדיין לא ברור מדוע תמיסת הליפיודול כל כך אפקטיבית – ייתכן שזה קשור באופן שבו חומר הניגוד שוטף ועובר בחצוצרות וייתכן גם שיש לו השפעה על סביבת הרחם – אך החוקרים לא הצליחו לאסוף נתונים מבוססים על אף אחת מהתיאוריות הללו.

"כמה מחקרים שיערו בעבר ששטיפה באמצעות חומר שמנוני מסייעת בסילוק שפוכת ובפתיחת סתימות ריריות שנוצרות לעתים בחצוצרות בריאות", כתבו החוקרים בסיכום ממצאיהם. המחקר כמובן לא מהווה ערובה שצילום רחם יהיה פיתרון הקסם עבור כל הזוגות המתקשים להרות, אך הוא ככל הנראה פרוצדורה ששווה לנסות במידה שהדבר מתאפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully