וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקור החיים: כל מה שרצית לדעת על הרחם

15.11.2016 / 14:29

צורתו דומה לאגס, הוא יכול להכפיל את גודלו פי 10 וכולנו התחלנו את דרכנו בתוכו – הכירו את הרחם. וגם: מה הקשר בין רחם ובין 'היסטריה' ומי היה הרופא המפורסם שחשב שהרחם יכול לנדוד בגוף האישה ולחנוק אותה?

צילום מסך

בווידאו: אישה עם שני נרתיקים ילדה 2 תינוקות משני רחמים שונים

הרחם הוא איבר שרירי חלול המזכיר צורה של אגס וממוקם בחלל האגן של נשים. בקצה האחד שלו מצוי צוואר הרחם הפתוח לנרתיק וקצהו השני פתוח לחצוצרות. תפקידו של הרחם לאפשר סביבה בטוחה ותומכת שבה יגדל העובר עם הכניסה להריון, אך האם לרחם יש תפקידים נוספים?

אורכו של הרחם, לא בעת הריון, הוא 8 ס"מ ורוחבו כ-4.5 ס"מ, עוביו של שריר הרחם 3.5 ס"מ ומשקלו כ-60 גרם. במהלך הריון, הרחם יכול לגדול עד פי עשרה ובשיאו יגיע משקלו לקילו ונפחו עד 5 ליטר.

עוד בנושא:
השתלת הרחם הראשונה בארה"ב נכשלה בגלל פטריה
כל הבעיות הרפואיות שמקשות עליך להכנס להריון
בשיטה הטבעית: 7 טיפים שיעזרו לך להרות

אילוסטרציה. ShutterStock
בשיאו יגיע משקלו לקילו ונפחו עד 5 ליטר/ShutterStock

בכל חודש בתקופת הביוץ, הרחם מתכונן לקליטת ביצית מופרית. מספר ביציות משתחררות מהחצוצרות וממתינות לקליטת הזרע בעת רבייה. אם מתרחשת הפריה הביצית המופרית עוברת השרשה בדופן הרחם, המוכן לקליטת הביצית, ותהליך זה עלול לקחת שבועות מספר. תהליך ההשרשה מאפשר לביצית לקבל אספקת דם המכיל חמצן וחומר הזנה החיוניים להתפתחות העובר. מאוחר יותר במהלך ההריון נוצרים השלייה וחבל הטבור - השלייה היא למעשה שק המחובר בחלקו החיצוני לרחם והיא מאפשרת מעבר של חומרי הזנה, סילוק פסולת וחילוף גזים. חבל הטבור הוא החלק המחבר בין העובר לשלייה.

ומה קורה אם לא מתרחשת הפרייה? חלקו הפנימי של הרחם מצופה ברירית הרחם, רירית זו עוברת מדי חודש שינויים הורמונליים שגורמים לה להתעבות ולהתכונן לקליטת ביצית מופרית. אם לא מתרחשת קליטה, הרחם משיל את הרירית והיא מופרשת יחד עם נוזלים דמיים אחרים דרך הנרתיק בזמן הווסת.

ההיסטוריה של ההיסטריה

בלטינית, הרחם קרוי hystera, וגדול הרופאים היפוקרטס תיאר בכתביו מחלה הנושאת את שם האיבר "כרחם שנודד בגוף האישה וחונק אותה". היפוקרטס אגב, הציע לטפל בבעיה זו על ידי קיום יחסי מין. לקראת סוף המאה ה-19 היסטריה נחשבה למחלה ייחודית לנשים. נשים שאובחנו כסובלות ממנה הופנו לטיפול של עיסוי אגן שבוצע בידי רופא עד להגעתה של המטופלת לאורגזמה. למעשה, הוויברטור הראשון בהיסטוריה פותח לצורך טיפול ב"מחלה" הזאת.

מידת הרחמים

זה אמנם לא מאוד שכיח, אך יש שינויים מבניים ברחם. רחם דו-קרני למשל, הינו מצב שבו הרחם מתפתח בצורה לא תקינה וחלקו העליון נשאר מפוצל, בעוד חלקו התחתון בעל מבנה תקין. מום אפשרי נוסף, הוא מחיצה תוך רחמית - במהלך ההתפתחות של הרחם נוצרת רקמה במרכז הרחם, שחוצה אותו לשניים. נשים המדווחות על אי-פריון, הפלות חוזרות או לידה מוקדמת נשלחות לעתים בהמלצת רופא הנשים שלהן, לבירור נוסף כדי לשלול שינויים אנטומיים ברחם שלהן, שעלולים להיות אחראים לבעיות הפוריות שלהן.

איור של רחם. ShutterStock
למרות מה שהיפוקרטס חשב, הוא בשום פנים ואופן לא ינדוד לך בגוף ויחנוק אותך/ShutterStock

אחת מתוך 500 נשים מוגדרות כסובלות מאי ספיקה רחמית - מצב שבו הרחם לא מסוגל לשאת תינוק למשך תקופת הריון מלאה. מחקרים רבים בעולם כיום עוסקים בנושא של השתלת רחם. השתלת הרחם הראשונה בהיסטוריה תוארה כבר בשנת1896, על ידי חוקר אוסטרי שחקר השתלות רחם בארנבים אולם, השתלת הרחם הראשונה בבני אדם דווחה רק בשנת 2011, אז הושתל בהצלחה בגופה של אישה מטורקיה רחם שמקורו בתורמת מתה. מאז אותה השתלה ראשונה, תוארו 11 מקרים של השתלות רחם מוצלחות.

מחלות נפוצות

במקרים שרקמה הדומה לרירית הרחם גדלה ומשגשת מחוץ לחלל הרחם מתפתחת מחלת האנדומטריוזיס, שממנה סובלות 1-7 אחוזים מהנשים ברחבי העולם. רקמה זו מגיבה לשינויים הורמונליים המתרחשים בזמן המחזור החודשי, והרירית שמתפתחת בעקבות המחלה לוקה בדלקת מקומית, שמפעילה את המערכת החיסונית ומעודדת היווצרות של חומרי דלקת, שגורמים לכאב. במקרים מסויימים זה עלול להוביל גם להיווצרות של צלקת מקומית או הידבקויות בין הנגעים הללו לאיברים סמוכים.

גורמים המעלים את שכיחות המחלה הם: נשים שלא נכנסו להריון מעולם, חשיפה ממושכת להורמון האסטרוגן, מחזור מוקדם (לפני גיל 11-13) ואל-וסת מאוחר ועוד. לנשים החוות כאבים בעת הפסקת גלולות, כאבים עזים בזמן הווסת וכאבים בזמן הביוץ או בעת קיום יחסי מין מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא נשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיומות, או שרירנים ברחם, הם גידולים שפירים שמקורם בשריר הרחם. השרירנים יכולים להופיע בגיל הפריון אך בעיקר מעל גיל 40-50 והם גורמים לכאבים, דימומים כבדים וארוכים בזמן המחזור החודשי ובמקרים מסוימים הם אף עלולים להפריע לפריון. רוב השרירנים הם א-סימפטומטיים (לא גורמים לתסמינים) ודורשים מעקב בלבד, אולם, נשים שכן סובלות מתסמינים צריכות לפנות לרופא נשים מומחה. הטיפול בשרירנים יכול להעלות באמצעות תרופות – המטפלות בתסמינים בלבד, הורמונים – שבחלק מהמקרים מצליחים להוביל להפחתה בגודלם של השרירנים, אך הטיפול היעיל והמוחלט בהם הינו באמצעות ניתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully