וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה כמה שנים בדיוק ילדים מורידים לכם מהחיים

27.2.2018 / 6:26

מספר מחקרים כבר הצביעו על כך שנשים שיולדות ילדים מזדקנות מהר יותר מנשים שלא הביאו ילדים לעולם, אבל אם אתן באמת רוצות לדעת כמה יותר זקנות האימהות עושה אתכן - יש לנו מספר מדוייק

ShutterStock

בווידאו: היתרון המפתיע של אימהות מאוחרת

אם יש לכם ילדים אולי כבר יצא לכם להגיד בהזדמנות כזאת או אחרת שהם "מורידים לכם שנים מהחיים" - מחקר חדש טוען שהוא יכול לומר לכם בדיוק כמה שנים הם מורידים לכן, אם אתן נשים לפחות. המחקר, שהתפרסם בכתב העת Human Reproduction, מצטרף לכמה מחקרי עבר שגם הם עסקו בעובדה שנשים שילדו ילדים מזדקנות מהר יותר מבנות גילן שלא ילדו (לפחות ברמת הזדקנות התא), אלא שהחידוש בו הוא שהוא נוקב במספר מדוייק.

על פי המחקר, הבאת ילדים לעולם גובה מהגוף מחיר השווה ערך ל-11 שנות הזדקנות ביולוגית והחוקרים לא לגמרי בטוחים למה.

עוד בנושא:
אמהות שטועות בשמות הילדים שלהן, אוהבות אותם יותר
נשים שיולדות אחרי גיל 30 צפויות לחיות יותר שנים
אנטי אייג'ינג: הטיפולים החדישים ביותר נגד הזדקנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה נראים בגיל 60? כנראה שיש משהו במחקר הזה. אלן דג'נרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחקר מתמקד בתרכובות בשם טלומרים - הטלומרים ממוקמים בקצותיו של כל כרומוזום ותפקידם להגן על הדנ"א מפני התנוונות ושחיקה - בדומה למכסה של עט, למשל. בכל פעם שהתא מתחדש, הטלומר מתקצר מעט, ובמובן זה הם כמו שעון או מד שמעיד על גילו של התא. טלומרים קצרים נקשרו במגוון מחלות ומצבים רפואיים המובילים לשיעורי תמותה גבוהים יותר וכן לסממנים חיצוניים המזוהים עם זקנה - כמו שיער שיבה לדוגמה.

האורך כן קובע

החוקרים מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה, ארה"ב, מדדו את אורך הטלומרים בדמן של קרוב לאלפיים נשים אמריקאיות בין הגילאים 20 ל-44 ומה שהם גילו היה די מרעיש. לנשים שילדו ילדים היו טלומרים קצרים ב-4.2 אחוזים בממוצע בהשוואה לנשים שלא ילדו. הפער הזה נשאר עקבי גם לאחר שהחוקרים ניטרלו גורמי השפעה אחרים כמו גיל, משקל ורקע סוציואקונומי.

"ההפרש הזה הוא שווה ערך ל-11 שנות הזדקנות תאית מואצת", הסבירה אנה פולק , החוקרת הראשית החתומה על המאמר שהתפרסם בעקבות המחקר הזה. לדבריה, ההפרש הזה משמעותי יותר מהפרשים שנמצאו במחקרים דומים שבחנו השפעות של השמנת יתר או עישון על אורכם של טלומרים.

אמא מנשקת תינוק חולה עם אף סתום. ShutterStock
זאת לא הילודה, זה הסטרס של ההורות. אמא ותינוק/ShutterStock

לפני שאתן מצטרפות לתנועת האל-הורות, כדאי לזכור שהיו בעבר מספר מחקרים עם תוצאות מעט שונות. כך למשל מחקר מהשנה שעברה מצא שנשים שהביאו לעולם מספר גדול יותר של ילדים היו בעלות טלומרים ארוכים יותר מאלה של נשים שהביאו לעולם מעט ילדים.

סתירות אלה בין המחקרים הובילו את פולק לשער שמה שמשפיע על אורך הטלומרים אינה הילודה עצמה, אלא הסטרס הכרוך בגידול ילדים. באופן ספציפי היא ציינה גורמים כמו העדרה של חופשת לידה על פי חוק בארה"ב לדוגמה, כגורם שעלול להגביר את הסטרס הנלווה ממילא לטיפול בתינוק שזה עתה נולד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully