וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלים לא בריא? כך זה משפיע על הפוריות שלכם

29.7.2018 / 8:06

מחקר ישראלי חדש שנעשה על ידי אוניברסיטת אריאל ואוניברסיטת בר אילן בחן 280 גברים שעברו בדיקות זרע, ומצא קשר ברור בין תזונה בריאה לאיכות הזרע. אז מה צריך לאכול וממה להימנע כדי לשפר את הפוריות? הנה כל הפרטים

זרע. ShutterStock
איכות הזרע מתחילה בתזונה/ShutterStock

בעיות פוריות, אצל גברים ונשים כאחד, הפכו לסוגיה מאוד בוערת בשנים האחרונות. מספר הזוגות שפונים לטיפולי פוריות עולה בהתמדה, ומחקרים מעידים על ירידה באיכות הזרע אצל גברים. חוקרים רבים עוסקים בנושא, ומנסים לבחון את הסיבות ואת הפתרונות לכך. חלק מהאשמים הקבועים שמצביעים עליהם הם עליה בגיל ההורים, זיהום אוויר, עישון וגם תזונה לקויה. כעת, מחקר ישראלי חדש נושא בשורה מעודדת, לאחר שמצא קשר חיובי משמעותי בין שמירה על דפוסי תזונה בריאים לבין איכות הזרע.

עוד בנושא:
חומרים במוצרי טיפוח עלולים לפגוע בפוריות
חוסר במינרל הזה יכול לעכב כניסה להריון ב-3 חודשים
שבעה דברים שיכולים להשפיע על הפוריות

ד"ר מיכל אפרת, מהנדסת מזון, דיאטנית קלינית וד"ר לתזונה וביולוגיה חישובית, בחנה במסגרת עבודת הדוקטורט שלה - בשיתוף אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת אריאל - את ההשפעה של דפוסי תזונה שונים על איכות הזרע. ד"ר אפרת ביצעה את המחקר עם פרופ' רות בירק, ראש המעבדה לתזונה מותאמת אישית ודיקן מדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל ופרופ' רון אונגר ראש המגמה לביולוגיה חישובית, מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן ובשיתוף פעולה עם ד"ר חיים פנקס וד"ר ענת שטיין מנהלי בנק ומעבדת הזרע, בבילינסון.

בשונה ממחקרים קודמים בהם נבחנו מאכלים ספציפיים (חופן אגוזים ביום, לדוגמה), אפרת ביקשה לבחון תמונה רחבה יותר. "דפוס תזונה הוא כלי מקובל בעולם המחקר, המאפשר לנו לקבל תמונה הוליסטית ומדויקת יותר על מצבו התזונתי של מטופל", היא הסבירה בשיחה עם וואלה! בריאות. דפוסי תזונה לוקחים בחשבון פרמטרים שונים, כמו שילוב של מזונות, תדירויות צריכה של מאכלים מסוימים וצריכת רכיב מזון ספציפי - כמו שומן טרנס או מלח.

סופרבול ספירולינה כחולה. דרור עינב, מערכת וואלה! NEWS
תזונה בריאה קשורה קשר הדוק לפוריות. קערת בריאות/מערכת וואלה! NEWS, דרור עינב

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי FERTILITY AND STERILITY , כלל 280 גברים שהגיעו לבדיקת זרע בשנים 2015-2012 בבית חולים בלינסון. כל המשתתפים במחקר מילאו שאלוני צריכת מזונות, ובמקביל נבדקה איכות הזרע שלהם שכללה: ספירת זרע, ריכוז זרע, תנועתיות ומורפולוגיה של הזרע בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי.

ניתוח הנתונים העלה כי גברים ששמרו טוב יותר על דיאטה בריאה, הראו תוצאות טובות יותר בהשוואה לגברים אחרים. הגברים שהקפידו על תזונה בריאה, הראו ריכוזי זרע, ספירה ותנועתיות זרע גבוהים יותר בעשרות אחוזים בהשוואה לגברים שלא הקפידו על תזונה בריאה.

עוד באותו נושא

למה מסתירים מאיתנו את כל הנתונים על טיפולי ההפריה בישראל?

לכתבה המלאה

אילו מאכלים משפרים את הפוריות?

במחקר נבחנו ארבעה דפוסי תזונה מוכרים, ונמצא קשר ברור בין תזונה בריאה לאיכות הזרע, אבל דפוס תזונה אחד בלט יותר. "אחד מהדפוסים הנבדקים, דפוס תזונה בשםAlternative Healthy Eating Index (AHEI) בלט לטובה. נצפו הבדלים של עשרות אחוזים בין גברים בעלי התאמה גבוהה לדפוס זה לבין גברים בעלי התאמה נמוכה", אומרת אפרת.

דפוס AHEI נוצר על מנת להפחית את הסיכון למחלות כרוניות, והוא מבוסס על רכיבים שעל פי הספרות הרפואית קשורים בירידה מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות ניווניות שונות ועוד. כדי להתאים לדפוס הזה, התזונה שלכם צריכה לכלול את הרכיבים הבאים:

1. לפחות 2.5 כוסות ירק (לא כולל תפוחי אדמה) ביום

2. כ-2 כוסות פירות שלמים עם קליפתם (לא מיץ) ביום

3. שקדים/אגוזים לא קלויים - לפחות 30 גרם ביום

4. קטניות, לפחות 30 גרם ביום

5. מוצרים מדגנים מלאים - כ-180 גרם ביום

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
לפחות 30 גרם ביום. אגוזים ושקדים/ShutterStock

6. צריכת שומן טרנס נמוכה מ-0.5 אחוזים מסך השומנים הנצרכים

7. חומצות שומן רב בלתי רוויות מעל 10 אחוזים מסך השומן הנצרך (נמצא למשל בטחינה, אבוקדו, דגים, אגוזים)

8. חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA מעל 250 מ"ג (ניתן להשיג באמצעות מזונות כמו דגים או אגוזים)

9. 0-2 מנות אלכוהול ביום

10. להימנע לחלוטין מצריכת בשר מעובד

11. להימנע משתיית משקאות ממתוקים ומיצי פירות

12. להפחית את צריכת המלח בתפריט

"כל המחקרים עד היום דיברו על ויטמין מסוים או קבוצת מזון ספציפית, החידוש שלנו הוא שבחנו דפוסי תזונה שכוללים כל מיני קריטריונים", סיכמה אפרת, והמליצה להשתמש בתזונה בריאה יותר ככלי פוטנציאלי לשיפור איכות הזרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully