וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי: חומרים במוצרי טיפוח עלולים לפגוע בפוריות

19.3.2018 / 11:18

מחקר שנערך ביחידה להפריה החוץ גופית בשיבא מצא כי שימוש באריזות של מזון ומוצרי טיפוח המכילות פתאלטים משפיע לרעה על פוריות נשים - גם בקרב נשים פוריות שאינן סובלות מבעיות

מריחת קרם על הידיים. ShutterStock
300 נשים השתתפו במחקר, שהוא הראשון בישראל להוכיח קשר בין חשיפה לפתלטים ופגיעה בפוריות. אישה מורחת קרם ידיים/ShutterStock

יותר ויותר מחקרים הנעשים בעשורים האחרונים ברחבי העולם מבקשים לבחון את השפעתם של גורמים סביבתיים על הפוריות של נשים ואת נזקי הסביבה על יכולתן של נשים להרות. במחקר שנעשה לראשונה בישראל, על ידי חוקרי היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית בבית החולים שיבא ובשיתוף עם חוקרים מהאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה שבארה"ב, הוכח כי חשיפה לריכוזים גבוהים של מספר כימיקלים מקבוצת הפתלטים המצויים באריזות של מזון ובאריזות של מוצרי טיפוח רבים (לדוגמה בסבון נוזלי, שמפו, קרמים, לקים, בשמים, מוצרי קוסמטיקה, ספריי לשיער ועוד) משפיעים לרעה על פוריותן של נשים.

המחקר שנעשה על קבוצה של 300 נשים אשר עוברות תהליכי הפריה ביחידה להפריה החוץ גופית, מצא כי החשיפה לכימיקלים אלו מביאה לפגיעה באיכות הביציות והעוברים, גם בקרב נשים פוריות, שעוברות תהליכי הפריה לצורך אבחון גנטי של העוברים טרם ההשרשה ברחם.

עוד בנושא:
למה נשים מאמינות שטיפולי פוריות יעבדו, גם כשדעת הרופאים הפוכה?
מחקר: גיל הגבר משפיע על הצלחת טיפולי הפריה
בדיקה חדשנית עשויה להעלות את סיכויי ההצלחה של טיפולי ההפרייה ב-80%

הפריה חוץ גופית. שאטרסטוק, ShutterStock
ירידה באיכות הביציות ובאיכות העוברים כתוצאה מחשיפה לחומרי הפלסטיק באריזות. אישה מורחת קרם ידיים/ShutterStock, שאטרסטוק

בקרב 136 נשים מהנשים שלקחו חלק במחקר נבדקו רמות של 17 פתלטים ושני תחליפי פתלטים בשתן. אצל כל המטופלות נמצאו בשתן מטבוליטים שלDEHP ושל DEP. מבין אלו, בקרב הנשים שנמצא אצלן ריכוז גבוה יותר של פתלטים מסוג DEHP, DEP ו-DBP בשתן, איכות הביציות הייתה ירודה יותר ומספר ההפריות שלהן היה נמוך יותר. אצל אלו שנחשפו לרמות גבוהות של DEHP, גם איכות העוברים היתה ירודה יחסית. הדבר נכון גם בנוגע לנשים פוריות שאינן סובלות מבעיות בתחום זה ובכך למעשה מוכח - לראשונה בישראל, הקשר בין חשיפה לפתלטים לבין פגיעה בפוריות.

עוד באותו נושא

השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון

לכתבה המלאה

זיהו את הסכנה וגם את הפיתרון

הישגו פורץ הדרך של המחקר הוא בכך שמצא כי איכות הביציות או העוברים של נשים אשר נחשפו למוצרי טיפוח המכילים תחליפים של DEHP לא נפגעה. מדובר בתגלית עולמית שאף פורסמה בכתב העת היוקרתי Environment International. כך שהמחקר הצביע על הסכנה אך גם מצא את הדרך להתמודד עמה - שימוש בתחליפי פתלטים. "מדובר בתוצאה מרגיעה מבחינתנו", אומרת ד"ר רונית מכטינגר, רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים, ומי שהובילה את המחקר, "הרושם הוא שניתן להשתמש במוצרי קוסמטיקה ללא חשש אך חשוב למצוא את המוצרים שלא מכילים את הכימיקלים המזיקים ויש כאלו לא מעט בנמצא".

אז מהם אותם פתלטים? מדובר בכימיקלים שפותחו באופן מלאכותי על ידי בני אדם במאה השנים האחרונות לצורך שימושם בתעשיית הפלסטיק והטיפוח. הם מצויים במגוון רחב של מוצרים ולא רק במוצרי טיפוח. לא מעט מוצרים ביתיים מכילים פתלטים כמו חומרי ניקוי, אריחי רצפה ועוד. ניתן למצוא אותם בצעצועי ילדים, בכדורי תרופות ותוספי תזונה, בחומרי הדברה ובנייה, מוצרי מזון וטקסטיל חומרי ניקוי, שעווה, צבעים, צבעי דפוס וציפויים, בפיתיונות דיג ועוד.

קרמים לטיפוח הפנים. ShutterStock
קרמים לטיפוח הפנים/ShutterStock

לפני מספר חודשים זכה לתהודה ציבורית נרחבת תחקיר שעסק בנוכחות פתלטים במוצרי תינוקות (כגון משטחי החתלה, מזרונים ועוד), ובאופנים השונים שחשיפה זו עשויה לסכן את בריאותם של תינוקות רכים.

מאחר שהמחקר הנוכחי בחן את ההשפעה של כימיקלים אלו בהקשר של פריון, מומלץ לנשים המבקשות להרות לפקח על מוצרי הטיפוח שלהן ולהמעיט בשימוש במוצרים המכילים פתלטים מסוג DEHP, DBP או DEP. כמו כן בחלק מקופסאות הפלסטיק המשמשות לאריזת מזון קיים סימון מספרי של "3" או "7" (פתלטים) ורצוי להימנע מחימום שלהן במיקרוגל.

חומרי פלסטיק בנוזלי השחלה

"חשוב למצוא את המוצרים שלא מכילים את הכימיקלים המזיקים"

המחקר הנוכחי הוא המשך של המחקר שהחל בנושא בשיבא כאשר כבר בשנת 2011 פרסם פרופ' ראול אורביטו, מנהל היחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי שיבא, מחקר בו הראו שהימצאות perfluorinated compounds (PFC) (מרכיבים המצויים במכלי פלסטיק, טפלון, ביגוד ועוד) בנוזל שנשאב מזקיקי השחלה במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית, הייתה קשורה להפחתה משמעותית בשיעור ההפריות ובמספר העוברים שהוחזרו, בהשוואה למטופלות ללא PFC בנוזל הזקיקי. כמו-כן, נמצא מתאם שלילי בין רמת ה-PFC בנוזל מזקיקי השחלה לבין שיעור ההפריות.

לדברי פרופ' אורביטו, ממצאי המחקר מחזקים את המידע הקיים כיום בעולם בכל הנוגע להשפעתם של גורמים סביבתיים על הפוריות: "ממצאי המחקר מסייעים לנו למצוא דרכים נוספות שעשויות לעזור ואחרות שיש להימנע מהן, על מנת לסייע לזוגות להגשים את החלום של הבאת צאצא לעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully