וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח ישראלי: ספירת הזרע של גברים ירדה ב-50%

26.7.2017 / 9:49

במחקר גדול וראשון מסוגו מצאו חוקרים שהירידה בספירת הזרע נמשכת כבר ארבעה עשורים, ואינה נעצרת. הדו"ח מעלה שאלות רבות על עתיד המין האנושי. "המחקר שלנו מהווה קריאת השכמה בהולה", אומר החוקר הישראלי

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

דו"ח חדש מגלה כי ספירת הזרע של גברים במדינות המערב נמצאת בצניחה בעשורים האחרונים. בדו"ח שנערך על ידי חוקרים ישראלים ובשיתוף חוקרים מבית החולים הר סיני בניו יורק נמצא כי הסובלים העיקריים מהצניחה בספירת הזרע הם גברים ממדינות אירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה. ממצאי הדו"ח הראו כי בארבעת העשורים האחרונים חלה ירידה של חמישים אחוזים בספירת הזרע.

המחקר שפורסם בכתב העת Human Reproduction Update הראה כי הצניחה בספירת הזרע לא רק שלא הפסיקה במהלך השנים, אלא אף התגברה. "התוצאות הן קריאת השכמה", אומר החוקר הראשי, ד"ר חגי לוין, ראש המסלול לבריאות וסביבה בביה"ס לבריאות הציבור ורפואה קהילתית של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים. לדבריו, ספירת זרע היא המדד הטוב ביותר לפוריות הגבר. יתר על כן, מצטברות ראיות כי ספירת זרע נמוכה מנבאת מחלות ותמותה.

עוד בנושא:
מחקר חדש מצא כי פעילות גופנית תורמת לאיכות הזרע
גברים, שימו לב: 9 דברים שפוגעים לכם בפוריות

לא מדובר במחקר הראשון שמראה כי ספרת הזרע נמצאת בירידה בשנים האחרונות, אבל זו המטא אנליזה הראשונה על הנושא. המחקר אומנם לא כולל גברים ממדינות לא מערביות, אבל החוקרים מאמינים כי הוא משקף את ההשפעה הסביבתית האפשרית על איכות הזרע הגברי.

תרומת זרע. ShutterStock
ספירת זרע נמוכה מנבאת מחלות ותמותה/ShutterStock

החוקרים סקרו 7,500 מאמרים שנעשו בנושא, מהם 185 התאימו לקריטריונים שבחרו. הם מצאו כי בין השנים 1973 ל-2011 חלה ירידה תלולה של יותר מ-50 אחוזים בריכוז הזרע ובספירת הזרע הכללית בקרב גברים ממדינות המערב. החוקרים גם הגבילו את הניתוח למחקרים אחרי 1995 ודיווחו כי הירידה לא נעצרה.

עוד באותו נושא

פוריות הגבר: מתי מתחילים לחשוד שיש בעיה?

לכתבה המלאה

חשיפה לכימיקלים, סטרס והשמנה

"כ-40 אחוזים מהמקרים של קושי להיכנס להריון הם בגלל הגבר, 30 אחוזים בגלל האישה ושאר האחוזים נשארים בגדר תעלומה"

המחקר לא הסביר מדוע ספירת הזרע עשויה להיות נמוכה בקבוצת הגברים הזו, אך ישנן מספר תיאוריות המבוססות על מחקרים קודמים שבוצעו על ידי מחברי המחקר וקבוצות אחרות. לוין אומר כי ירידה בספירת הזרע שנמצאה במחקרים אחרים הייתה קשורה לסביבה ולגורמים של אורח החיים כולל חשיפה לכימיקלים בתקופה העוברית, חשיפה לחומרי הדברה בבגרות, עישון, מתח והשמנה.

"אנחנו יודעים שחשיפה לכימיקלים, במיוחד כאלה שמשבשים את המערכת ההורמונלית בגוף הם אחת הסיבות העיקריות", אמר ד"ר לוין בראיון לוואלה! בריאות. "בזמן שהעובר מתפתח יש שרשרת מאוד מדויקת של רמות הורמונים כדי שההתפתחות תהיה תקינה. שיבוש קל של המערכת הזו יכול לגרום לתוצאות חמורות בהמשך החיים שיכולות להתבטא גם בספירת זרע נמוכה, אבל גם בסרטן האשכים בגיל מבוגר או באשכים טמירים". לדבריו, מה שמיוחד בפוריות הגבר היא שהגבר מייצר כל יום מיליוני זרעים, והחשיפה היומיומית משפיעה באופן מיידי.

ד"ר לוין, שקיבל לצורך המחקר מלגת השתלמות בניו יורק בבית החולים הר סיני מטעם הקרן לבריאות וסביבה אומר כי יש צורך למצוא דרכים שימנעו את הבעיה מלכתחילה. "כיום במרפאות הפוריות בישראל ובעולם יש עליה בסיבות לאי כניסה להריון שמקורן בגבר. הבעיה הזו הפכה לשכיחה יותר בחלק מהמדינות, כשהמספרים מראים שכ-40 אחוזים מהמקרים של קושי להיכנס להריון הם בגלל הגבר, 30 אחוזים בגלל האישה ושאר האחוזים נשארים בגדר תעלומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully