וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים, שימו לב: 9 דברים שפוגעים לכם בפוריות

דר' שי שפי

24.6.2015 / 6:47

האם החום באמת משפיע על איכות הזרע, למה לא כדאי לכם לרכוב על אופניים יותר מדי ואיך מכשירי טלפון ניידים קשורים לכל זה? מומחה לאורולוגיה מספק הצצה לסיבות שגורמות לתופעה שרק מעטים מדברים עליה

זרע אילוסטרציה. ShutterStock
תהליך רגיש ומורכב. שוחים בזרם/ShutterStock
"חלקם של הגברים בבעיות פוריות הוא שווה ומגיע ל-50 אחוזים. לא פחות"

בעיות פוריות הפכו שכיחות מאוד בימינו, ואף שאנחנו נוטים לייחס אותן לנשים, חלקם של הגברים בהן הוא שווה ומגיע ל-50 אחוזים. לא פחות. עם זאת, לא כל הבעיות שמתגלות באבחון הרפואי של הגבר הן גזרה משמיים, ולעתים ניתן להתמודד איתן בהצלחה, גם באמצעים שאינם כוללים טיפולים תרופתיים או ניתוחים.

תהליך ייצור הזרע אצל הגבר מורכב ורגיש ונתון להשפעות רבות, חלקן פנימיות או מולדות, וחלקן חיצוניות או נרכשות. ככלל, בגלל הדרישות המיוחדות הדרושות ליצירת סביבה בריאה ומתאימה לייצור זרע אופטימלי, הימנעות מגורמים מסוימים, ושמירה על אורח חיים בריא, יכולים לשפר את סיכוייו של הגבר להשיג היריון. הנה 9 דברים שחלק מאיתנו עושים כל יום והם בעלי השפעה על הפריות.

1. חום

לא סתם האשכים ממוקמים מחוץ לחלל הבטן, בניגוד לשחלות אצל הנשים. הטמפרטורה האופטימלית לייצור הזרע נמוכה ב-2-3 מעלות מטמפרטורת הגוף ומיקום האשכים יחד עם מנגנון פיזור חום מיוחד בוורידי האשך, עוזרים בהשגת התנאי הזה. פעילויות המעלות את החום באשכים, אפילו לפרקי זמן קצרים, פוגעות בייצור הזרע, לעתים לתקופות ארוכות. לכן, כאשר מנסים להשיג היריון מומלץ להימנע מחשיפות לחום כגון ג'קוזי, אמבטיות חמות וכדומה.

2. עישון

לטבק ולניקוטין השפעות בריאותיות שליליות רבות על מערכות גופניות שונות וגם על ייצור הזרע ותפקודו. החומרים הנוצרים בבעירת הטבק נשאפים עם עשן הסיגריות, מגיעים לריאות ומשם לזרם הדם ולאיברי הגוף השונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

3. אלכוהול

לאלכוהול תכונות אנטי-אוקסידנטיות (נוגדות חמצון) חשובות, וביחד עם חומרים נוספים הנמצאים ביין אדום, שתיה בכמויות מתונות יכולה להיות בעלת אפקטים בריאותיים חיוביים. מעבר לכמויות אלה לאלכוהול השפעה מזיקה על מספר מערכות, וכן על ייצור הזרע.

מריחואנה. ShutterStock
ג'וינט משפיע על הפוריות?/ShutterStock

4. סמים

אפילו בצריכת סם נפוץ ומקובל יחסית כמריחואנה, עלול להיחשף הגבר לפגיעה בפוריות. כמו בעישון, גם בצריכת סמים מגיעות תרכובות מזיקות לזרם הדם ולאיברי הגוף. תרכובות אלה, בין השאר, משפיעות לרעה גם על תאי הזרע. גם אם בדיקת הזרע לכאורה תקינה, עלולה להיפגע יכולת ההפריה של הזרע באופן משמעותי מעישון של סמים קלים וקשים כאחד.

5. חומרי סיכה

זוגות לא מעטים נוהגים להשתמש בחומרי סיכה. רוב החומרים האלה עלולים לפגוע בחיות ו/או בתנועתיות תאי הזרע. לאלה שבכל זאת מתעקשים על השימוש בהם, אם מסיבה רפואית ואם אחרת, קיימים פתרונות אותם ניתן למצוא אצל מומחים לפוריות הגבר.

6. פיתוח גוף

ענף ספורט זה ממשיך לצבור מעריצים חדשים. לעתים מוצעות למתאמנים תרכובות של סטרואידים אנבוליים, שהשפעתם ניכרת על הגדלת מסת השרירים, אך הם גוררים איתם תופעת לוואי של פגיעה קשה ביותר בייצור הזרע. פגיעה זו עלולה להמשיך אפילו שנה ויותר מהפסקת השימוש, ולעתים היא אף עלולה להיות בלתי הפיכה.

אלחנדרו ואלוורדה רוכב אופניים ספרדי. AP
תרכבו, אבל בזהירות/AP

7. אופניים / ספינינג

חבטות חוזרות ונשנות ממושב האופניים עלולות לגרום לדלקת לא זיהומית בערמונית, ולשחרור תאי דלקת לנוזל הזרע. החומרים שמפרישים תאים אלה עלולים לפגוע בתנועתיות הזרע ובכושר ההפריה שלו. מצב כזה לא מהווה סיבה שכיחה להפרעות פוריות אצל הגבר, ומופיע לרוב רק אצל גברים הרוכבים מספר פעמים בשבוע, ולפרקי זמן ממושכים.

8. מחלות מין

מחלות הקשורות ליחסי מין (Sexually Transmitted Diseases), או במילים אחרות - מזהמים שנרכשים בקיום יחסי מין, עלולים למצוא דרכם לכל חלק ממערכת המין הגברית, החל מהשופכה, דרך הערמונית ובלוטות נוספות וצינורית הזרע, ועד ליותרת-האשך והאשך עצמו. החומרים שמפרישים מזהמים אלה, ביחד עם התגובה הדלקתית, עלולים לפגוע בתאי הזרע ובייצורם. בנוסף, התגובה הדלקתית עלולה לגרום להצטלקויות בדרכי הזרע, ולהפרעה חסימתית קשה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא לשים בכיס המכנסיים/ShutterStock

9. טלפונים סלולריים

המידע שבספרות הרפואית עדיין אינו חד-משמעי באשר להשפעת הקרינה האלקטרו-מגנטית שפולטים הסמארטפונים שלנו על ייצור הזרע. בינתיים, הגיוני לנקוט אמצעי זהירות פשוטים, ולהימנע מנשיאתם בקרבת האשכים, כמו בכיסי המכנסיים.

לא תמיד ניתן למצוא פתרון ספציפי לפגיעה בפוריות הגבר. מכיוון שייצור הזרע כה מורכב, בריאות טובה רק יכולה לעזור. הקפדה על תזונה נכונה, עיסוק בספורט, שינה מספקת והימנעות ממתחים, יכולים לעתים לתרום גם הם.

דר' שי שפי הוא אנדרולוג, מומחה לאורולוגיה ומנהל המרפאה לאנדרולוגיה מתקדמת טופ איכילוב

לעוד כתבות במדור פוריות וגניקולוגיה בוואלה בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully