וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

עודכן לאחרונה: 23.11.2022 / 15:23

בשנים האחרונות הטיפולים המוצעים לחולים בסרטן הריאה השתפרו באופן משמעותי וכיום ניתן לתת מענה עבור חולים רבים. בחלק מהמקרים הטיפולים יכולים להאריך את חייהם של החולים ואפילו למנוע את הישנות המחלה בעתיד. פרופ' אמיר און שוחח עם איריס קול על השלבים של סרטן ריאה

בווידאו: פרופ' אמיר און על סרטן ריאה/עריכה: דינה מחפוץ

סרטן הריאה הוא אחד מהגידולים הנפוצים ביותר ונחשב לגורם התמותה מספר אחת מכל המחלות הממאירות. אולם, כיום יש קיימים מומחים בארץ שיכולים לסייע ולטפל ובחלק מהמקרים אפילו לרפא את החולים. "אחד הדברים המהותיים שמטופל או בני משפחה צריכים לעשות מייד לאחר האבחון הוא למצוא מנהל מקרה מעיין 'קייס מנג'ר'", מסביר פרופ' אמיר און, מנהל המכון למחלות ריאה בבית החולים שיבא. "הם צריכים מישהו שיוכל לעזור להם בשלבים הראשונים עד שהם מוצאים את האופציה הטיפולית האופטימלית".

סרטן ריאה הוא למעשה מגוון רחב מאוד של מחלות שמתנהגות בצורה שונה לחלוטין אחד מהשני. "הגידולים האלה הם גידולים שמתחילים בריאה ועלולים להתפשט לאיברים אחרים, לשלוח גרורות לאיברים אחרים", מסביר פרופ' און. "בשלבים הראשונים של המחלה הגידול נמצא באזור ממוקד יחסית בריאה, והמטרה הטיפולית היא השמדה מלאה של הגידול ולעשות מה שאפשר כדי שהגידול לא יחזור".

יש גם גידולים שהתפשטו מקומית - גידול שלב 3 והמטרה בשלבים האלה היא להשתלט על המחלה, לרפא את החולה ולמנוע את החזרה של הגידול הזה. ויש את רוב המקרים שהם מאובחנים בשלב 4 שזו מחלה גרורתית.

כ- 80% מחולי הסרטן ריאה הם אנשים מעשנים, מעשנים לשעבר או כאלו שנחשפו לעישון פאסיבי, ויש להם מדי פעם תלונות של מעשנים כמו שיעול, ליחה, לפעמים קצת כאב בחזה וכדומה. "כל הסימפטומים האלה הם אינם טיפוסים לסרטן ריאה. למעשה אין שום דבר שהחולה יכול להגיד לי ואני כרופא אוכל לקבוע שיש לו סרטן ריאה", מסביר פרופ' און. "למעט סימן אחד - קצות האצבעות עלולות להתעגל כמו מקלות של תופים".

כיום יש קושי לאבחון סרטן ריאה בשלב מוקדם ולכן בשנים האחרונות הופיעו דיווחים על בדיקות סקר שאפשר לעשות באמצעות סי-טי בקרינה נמוכה. "בבדיקה הזו מצלמים את בית החזה במטרה לתפוס את הגידול בשלב מוקדם", מסביר פרופ' און. "אני מקווה שבתקופה הקרובה אנחנו נתחיל בתוכנית לאומית בהובלת משרד הבריאות לבדיקת סקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה בקרב מעשנים או מעשנים לשעבר".

בשנים האחרונות חלו פריצות דרך של ממש בכל הקשור לטיפול בסרטן ריאה גם בשלבים המתקדמים. "אומנם המחלה היא מאוד מאוד מפחידה, אבל יש לנו היום לא מעט חולים גרורתיים שאנחנו מצליחים גם לשפר את איכות החיים שלהם וגם להאריך את החיים שלהם על ידי בחירת התרופה המתאימה ביותר עבורם על בסיס האפיון הגנטי של המחלה", מסביר פרופ' און.

אילוסטרציה. ShutterStock
נכון להיום, רוב המקרים של איתר סרטן בשלב מוקדם הוא מקרי/ShutterStock

מתי האסטרטגיה היא ריפוי ומתי הארכת חיים?

"שיפור איכות החיים זה נכון לכל חולה ובכל שלב", מסביר פרופ' און "הדבר הכי חשוב הוא שהמטופל או המטופלת יהיו מסוגלים לחייך ושלא היה להם שום סימפטום שקשור למחלה. אם יש כאב שנובע מגרורה או סימן אחר שכרוך בהתפשטות המחלה, קודם כל צריך לטפל כי לא נצליח להאריך חיים ולא נצליח לשפר איכות חיים, אם אין שליטה מלאה בסימפטומים של המחלה".

חולים בעיקר בשלב 1 ו-2 לרוב עוברים ניתוח להסרת הגידול. "בשנים האחרונות גילינו שיש לנו גם אפשרות להוסיף לאותם חולים טיפול תרופתי מכוון מטרה די מדויק לחולים שיש להם סמנים ביולוגים מסוימים", מסביר פרופ' און ומוסיף: "אני גם מדגיש לכל המטופלים שלי שאנחנו בעיצומו של עידן שבו יש מהפכות דרמטיות באפשרויות הטיפוליות. זאת אומרת שגם אם יש לי היום תרופה שיודעת לעבוד לשנתיים, שלוש או חמש שנים ואז הגידול עלול לפתח עמידות והמחלה יכולה לחזור, ייתכן שעד אז תמצא תרופה נוספת שניתן לתת לחולה ונעבור מקו טיפול אחד לאחר".

איתור בשלב מוקדם ומניעת חזרת המחלה

נכון להיום, רוב המקרים של איתר סרטן בשלב מוקדם הוא מקרי. "זה קורה למשל כשמישהו בא לעשות צילום לקראת קורס סקיפרים ומצאו לו כתם בריאה או אנשים שהגיעו לחדר מיון כי יש להם כאב בכתף ומצאו בצילום כתם בריאה או אנשים שעושים בירור לגבי מחלות לב וכדומה", מסביר פרופ' און.

"במקרים בהם מטופל שמצאו אצלו גידול בשלב מוקדם - במקרה או כתוצאה מבדיקת סקר - צריך לאתר 'קייס מנג'ר', מישהו שיוביל אותו בשלבים הראשונים", מוסיף פרופ' און, "חשוב שיהיה מישהו שיידע לנתב את המטופל ולהגיע לצוות שיגיד מה צריך לעשות כי הטיפול הוא רב מקצועי. זה תחום עם הרבה דיסציפלינות".

חולים שאותרו בשלב מוקדם לרוב עוברים ניתוח להסרת הגידול. "יש מקרים שלמרות הניתוח והסרת הגידול, המחלה חוזרת", מסביר פרופ' און, "לכן אחד מהחידושים בשנים האחרונות זה טיפול משלים טיפול שנותנים אותו לאחר הניתוח, או בחלק מהמקרים גם לפני הניתוח. המטרה של הטיפול הזה הוא למנוע חזרה של המחלה בצורה פנטסטית".

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק "חברים לנשימה" של העמותה הישראלית לסרטן הריאה - לחץ כאן
לקריאת חדשות ופרסומים, קבלת תמיכה ומידע שימושי באתר העמותה הישראלית לסרטן ריאה - לחץ כאן

בחסות אסטרהזניקה. ללא מעורבות בתכנים

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully