וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים שרוצים ילדים צריכים להפסיק לעשן גראס חצי שנה מראש

21.12.2018 / 6:47

מחקר על האופן שבו משפיעה צריכת קנאביס על הזרע גילה שהסם גורם לשינויים גנטיים בדנ"א של הזרע שאחראי על התפתחות איברים וגדילה. בנוסף, נמצאו מוטציות גנטיות שקשורות בסיכון לסרטן

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: חוקר ישראלי מסביר למה ספירת הזרע של גברים ברחבי העולם במגמת ירידה

גברים שמתכננים להפוך לאבות צריכים להיערך לכך מראש ולהפסיק לעשן קנאביס לפחות 6 חודשים לפני שהם מתחילים בניסיונות להרות יחד עם בנות זוגן - כך מזהירים חוקרים. הם מבססים את האזהרה הזאת על ממצאי מחקר, במסגרתו נלקחו דגימות זרע מגברים שעישנו את הסם לפחות פעם בשבוע ושבו התגלה כי הוא השפיע על הדנ"א של הזרעונים שלהם.

השינויים אותרו בחלקי הקוד הגנטי שאחראים הן על התפתחות תקינה של איברים והן על גדילה - שני פרמטרים קריטיים ביותר בהתפתחותו של עובר ברחם. חלק מהמוטציות הגנטיות שאותרו בדנ"א אף היו מוכרות לחוקרים ממחקרים אחרים, שבהם נמצא כי יש קשר בין מוטציות אלה ובין סיכון מוגבר לסרטן.

עוד בנושא:
אוכלים לא בריא? כך זה משפיע על הפוריות שלכם
האפליקציה הזאת תבדוק את הזרע שלכם
זרע אנושי יכול להכיל קרוב ל-30 וירוסים שונים

אילוסטרציה. ShutterStock
עישון בתדירות של פעם בשבוע או יותר משפיעה על הקוד הגנטי של הזרע. ג'וינט/ShutterStock

בשלב זה עדיין לא ברור האם השינויים הגנטיים הללו בהכרח יועברו בתורשה גם לצאצאיהם של הגברים, אולם המדענים מייעצים לגברים לנקוט בגישה מחמירה בנסיבות הללו, בהתחשב בסיכונים המונחים על הכף. את המחקר ערכו חוקרים מאוניברסיטת דיוק, בראשותה של ד"ר סוזן מרפי, וממצאיו פורסמו בכתב העת Epigenetics.

במחקר, שהוא הראשון מסוגו, נלקחו כאמור דגימות זרע מגברים בריאים בגילאי 18-40 שדיווחו כי הם צרכו וצורכים קנאביס בתדירות של פעם אחת בשבוע לפחות במשך חצי השנה שקדמה למחקר. את הדגימות הללו השוו החוקרים לדגימות זרע מקבוצת ביקורת של גברים שלא השתמשו בסם כלל בחצי השנה שקדמה למחקר וצרכו אותו לא יותר מעשר פעמים במהלך חייהם. כדי לאמת את דפוסי השימוש או אי השימוש שלהם במריחואנה, ערכו להם החוקרים גם בדיקות שתן לאיתור סמים.

שינויים גנטיים משמעותיים ומוטציות חמורות

הממצאים הראשוניים איששו שוב מה שכבר ידוע ממחקרים קודמים בנושא זה - לצרכני קנאביס יש ריכוז זרע נמוך משמעותית בהשוואה לגברים שלא צורכים את הסם. לאחר שהחוקרים בחנו מקרוב את הדנ"א של דגימות הזרע, הם גילו שהקנאביס קשור גם בגרימת שינויים גנטיים. וככל שרמת ה-THC (החומר הפעיל בקנאביס) בדגימת השתן היתה גבוהה יותר, כך נצפו שינויים גנטיים משמעותיים יותר ומוטציות חמורות יותר בזרע.

החוקרים עדיין לא יודעים לומר האם השינויים הגנטיים הללו משפיעים גם על הפוריות, או האם הם יועברו בתורשה - בהחלט ייתכן שהזרע המושפע אינו בריא או תקין מספיק כדי להצליח להפרות ביצית.

ביוץ. ShutterStock
יכול להיות שהזרע הפגום בכלל לא יצליח להפרות ביצית. זרעונים וביצית/ShutterStock

ממצאי המחקר בהחלט מהווים סיבה לדאגה, אך החוקרים ציינו כי מחקרם התבסס על קבוצת מדגם קטנה מאוד וכי ישנם גורמים נוספים המשפיעים על איכות הזרע, כמו תזונה, דפוסי שינה וצריכת אלכוהול. עם זאת, ראוי לציין כי מספר מחקרים נרחבים וחובקי עולם שהתפרסמו בשנים האחרונות מצביעים על ירידה מדאיגה של עשרות אחוזים באיכות ובספירת הזרע של גברים.

בשלב הבא של מחקרם מתכננים החוקרים לחזור על הניסוי עם מספר גבוה יותר של משתתפים וגם לבחון האם הפסקה בצריכת הסם משנה או מבטלת את השינויים הגנטיים הנגרמים לזרע. כמו כן, הם רוצים לקיים מחקר אחר שבו ינתחו דגימות דנ"א שיילקחו מהדם הטבורי של תינוקות שנולדו לאבות שצרכו קנאביס לפני ההתעברות, על מנת לבדוק האם השינויים הגנטיים בזרע עברו בתורשה ובאו לידי ביטוי גם בקוד הגנטי של הצאצאים.

מומלץ לנקוט בגישה מחמירה

"אנחנו יודעים שצריכת קנאביס משפיעה על הגנטיקה של הזרע, אבל עדיין אין לנו מספיק מידע כדי לקבוע האם השינויים הללו מועברים ומשפיעים גם על הצאצאים של אותם גברים צרכני קנאביס. בהיעדר מחקרים מקיפים וחד משמעיים בשלב זה, העצה הכי טובה היא להניח שהשינויים הללו אכן יכולים לעבור בתורשה", אמרה ד"ר מרפי, שעמדה בראש המחקר. "אנחנו גם לא יודעים לומר האם השינויים הגנטיים הללו קבועים או שניתן לשנותם ולהחזיר את הגלגל לאחור. לכן, אני הייתי ממליצה כאמצעי זהירות, להפסיק את השימוש בקנאביס לפחות חצי שנה לפני שמתחילים לנסות להרות", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully