וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: חלה עליה מטרידה במספר הלידות השקטות

לא, לא מדובר בתופעת לוואי מדאיגה של נגיף הקורונה, אלה בתוצאה ישירה של מגבלות התנועה, הסגרים והחשש שהגיעו בעקבות המגיפה. הפתרון? אל תפסיקו ללכת לרופאים

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
לפחד מהמגיפה יש מחיר. אישה בהיריון עם מסיכה/ShutterStock

האם הניסיון להגן על נשים הרות מפני מגיפה הקורונה גרם לעלייה דרמטית במספר הלידות השקטות? חוקרים באזורים מסוימים בעולם החלו לראות עלייה בלידות של תינוקות מתים, ומזהירים כי בחלק מהמדינות נשים בהיריון לא קיבלו את הטיפול הרפואי שלו היו זקוקות בשל מגבלות הסגר ושיבושים בתחום הבריאות. כתוצאה מכך, רופאים החמיצו סיבוכים שהובילו ללידות שקטות.

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) מגדיר לידה שקטה כמוות של עובר או תינוק לפני הלידה או במהלכה. כל היריון נמשך כ-40 שבועות, כאשר אובדן העובר ב-20 השבועות הראשונים נקרא הפלה, ולאחר מכן - לידת מת או לידה שקטה.

מחקר גדול שבוצע ב-9 בתי חולים בנפאל ובחן למעלה מ-20 אלף לידות מצא כי שיעורי הלידות השקטות עלו בחודש הראשון של הסגר שהוטל בעקבות התפרצות הקורונה. שיעור הלידות השקטות עלה מ-14 ל-1,000 לידות לפני שהמדינה נכנסה לסגר כדי לעצור את התפשטות נגיף הקורונה בסוף מרץ, ל-21 ל-1,000 לידות בסוף מאי. העלייה החדה ביותר נצפתה בארבעת השבועות הראשונים של הסגר, אז אנשים הורשו לעזוב את בתיהם רק כדי לקנות אוכל ולקבל טיפול חיוני.

במחקר נמצא כי אף על פי שקצב לידות המת עלה, המספר הכללי היה ללא שינוי במהלך המגיפה. ניתן להסביר זאת בכך שמספר הלידות בבתי חולים החולים ירד משמעותית - מממוצע של 1,261 לידות בכל שבוע לפני הסגר ל-651. החוקרים אינם יודעים מה קרה לנשים שלא פנו לבית חולים, או לתינוקות שלהן, ולכן לא יודעים לומר אם שיעור הלידות המת עלה גם בלידות בית. "הלידה במוסדות בריאות פחתה ביותר ממחצית במהלך הסגר", אמרו הכותבים במחקר שפורסם ב-The Lancet Global Health, "עם עלייה בשיעור לידות המת בבתי חולים ותמותת ילודים, וירידות באיכות הטיפול". למעשה, פחות תינוקות נולדו בבית חולים, ומאלה שכן - יותר מתו.

נשים מהגרות עבודה בקולומביה. רויטרס
לחלק מהנשים לא היה איך להגיע לבית החולים בסגר. נשים עוטות מסיכה באוטובוס/רויטרס

חשוב להדגיש כי העלייה הזו היא לא תוצאה של הידבקות בנגיף הקורונה, אלא של ההשפעות החברתיות של הסגר. למעשה, לאורך תקופת המחקר בבתי החולים בנפאל, לא דווח על נשים הרות שנדבקו בקורונה. החוקרים מעריכים כי היו נשים שלא היו מסוגלות לנסוע למתקני בריאות מחוסר תחבורה ציבורית, במקרים אחרים ביקורות בריאותיות לפני הלידה בוטלו, וסביר להניח שהיו גם נשים שנמנעו להגיע לבית החולים בשל החשש להידבק בקורונה. החוקרים סבורים כי במהלך אותו הסגר, נשים שהיו בסיכון כלשהו בהיריון כן הלכו לבית החולים, בעוד שנשים שעברו היריון קל ובריא בחרו ללדת בבית, ובכך הטו את הסטטיסטיקה.

"נזק משני של המגיפה"

העלייה המדאיגה הזו לא חלה רק בנפאל. בבית החולים סנט ג'ורג' בלונדון דיווחו כי שיעור לידות המת מת גדל מקצת יותר מ-2 ל-1,000 באמצע 2019 למעט 9 ל-1,000 במחצית הראשונה של 2020. הרופאה המיילדת שכתבה הדוח הזה, ד"ר אסמה חליל, מכנה זאת "נזק משני" של המגיפה. לדבריה, במהלך הסגר נשים בהיריון היססו להגיע לבית החולים ולכן סיבוכים אפשריים בהיריון לא אובחנו וטופלו בזמן.

גם ארבעה בתי חולים בהודו דיווחו גם על קפיצה בשיעור לידות המת במהלך הסגר במדינה. וכמו בנפאל, גם שם פחות נשים ילדו את התינוקות שלהן בתי חולים. הפניות של נשים הזקוקות לטיפול חירום בהיריון ירדו גם בשני שלישים. זה מצביע על כך שיותר לידות התרחשו ללא השגחה, בבית או במתקנים קטנים. בסקוטלנד - אחת המדינות הבודדות שאוספת נתונים על לידות מת ותמותת תינוקות מדי חודש - גם חלה עלייה בשיעור הלידות השקטות בחודשי המגיפה.

כאמור, נגיף הקורונה הוא לא זה שמשפיע על הלידות השקטות או על לידות מוקדמות, אלא המגבלות והחששות שנובעות מהתפרצותו. לכן חשוב להדגיש, במיוחד עכשיו עם הטלת הסגר השני בישראל, כי אין לדחות טיפול רפואי בשל הקורונה, ובכל מקרה של חשש להיריון או לבריאות האם, יש לפנות למיון נשים. בתחומי בריאות רבים עוברים בחודשים האחרונים לייעוץ מקוון או טלפוני, אבל החוקרים מבקשים להדגיש כי עבור נשים בהיריון זה פשוט לא מספיק, וביקורת אמיתית אצל רופא שבה נבדקות תנועות העובר, לחץ הדם של האם ומדדים קריטיים נוספים, היא חיונית ואסור לוותר עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully