וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שימוש בקנאביס בהיריון מעלה את הסיכון לאוטיזם

מומחים מזהירים כבר שנים מפני שימוש בקנאביס במהלך ההיריון, אולם עד כה לא היו הוכחות לפגיעה ממשית בעובר. כעת מחקר חדש מציב תמרור אזהרה משמעותי. הנה כל הפרטים

אישה מגלגלת ג'וינט של מריחואנה. ShutterStock
זה קורה יותר ויותר. אישה מחזיקה ג'וינט/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מעשנות קנאביס במהלך ההיריון. מחקר שנערך ב-2018 גילה כי בין השנים 2009 ל-2016 חלה עלייה במספרן של הנשים שבדיקות השתן שלהן נמצאו חיוביות לשימוש במריחואנה סביב השבוע ה-8 להיריון, ושיעורן עלה מארבעה לשבעה אחוזים. העובדה הזו הדאיגה חוקרים כבר אז, שכן רופאים לא יודעים מספיק על השפעת קנאביס על העובר, והיא מדאיגה אף יותר לאור ממצאי מחקר חדש שקושר בין ההרגל הזה לבין הסיכון לאוטיזם.

מחקר מקיף שפורסם השבוע בכתב העת Nature, מצא כי ילדים לנשים שהשתמשו במריחואנה במהלך ההיריון היו בסיכון גבוה פי 1.5 לאוטיזם. חוקרים ממרכז המחקר של בית החולים אוטווה שבקנדה בחנו למעלה מ-500 אלף הריונות ולידות בין השנים 2007 ל-2012. ב-2,200 מקרים האמהות אמרו שהשתמשו במריחואנה במהלך ההיריון, מבלי לערבב אותה עם טבק, אלכוהול או תרופות אחרות.

לפי המחקר, נמצא קשר בין "שימוש בקנאביס בהיריון לבין שכיחות הפרעת הספקטרום האוטיסטי בצאצאים". החוקרים גילו כי שכיחות האבחנה של הפרעות בספקטרום האוטיסטי היתה 4 ל-1,000 בקרב ילדים שנחשפו לקנאביס בהיריון, לעומת 2.42 בקרב ילדים שלא נחשפו, ומכאן, שקנאביס בהיריון מעלה את הסיכון לאוטיזם ב-1.51.

חוקרים חשדו בעבר כי שימוש במריחואנה בזמן ההיריון עלול לעכב את התפתחותו הפיזית והמוחית של העובר ברחם, אולם בניגוד לטבק ואלכוהול - במקרה של מריחואנה עד כה לא נמצאו הוכחות לקשר מובהק וחד משמעי בינה ובין פגיעות מולדות.

עובר באולטרסאונד. ShutterStock
מומחים חוששים ששימוש במריחואנה עלול לעכב את התפתחותו של העובר ברחם. עובר/ShutterStock

סכנה שהחוקרים האלה כן הצליחו להוכיח בעבר לגבי קנאביס היא החשש ללידה מוקדמת. מחקר שפרסמו ב-2019 מצא כי עישון מריחואנה מכפיל את הסיכון ללידה מוקדמת - לפני שבוע 37 - מה שמעמיד את העובר בסיכון. ממצאי המחקר הראו כי 12 אחוזים מהלידות במקרה שהאימא עישנה קנאביס התרחשו מוקדם מהצפוי, לעומת 6 אחוזים אצל נשים שלא עישנו. המחקר גם מצא כי לנשים שעישנו קנאביס בהיריון היו שיעורים גבוהים יותר של היפרדות שיליה, סיבוך נדיר אך חמור, שבו השליה המספקת חמצן וחומרים מזינים לעובר נפרדת מהרחם. בנוסף, תינוקות לאימהות שעישנו קנאביס בזמן ההיריון הזדקקו באחוזים גבוהים יותר (19.3) לטיפול נמרץ בהשוואה לילדים של אימהות לא מעשנות (13.8).

לא הוכחה חד משמעית, אבל בהחלט סיבה לדאגה

בעוד שמהחקר הקנדי נחשב גדול ומקיף יחסית, יש לו לא מעט חסרונות. הוא לא לוקח בחשבון את כמות וסוג המריחואנה שבה השתמשו הנשים, מתי במהלך ההיריון זה קרה או באיזו תדירות. המחקר גם לא מוכיח באופן סופי ששימוש במריחואנה במהלך ההיריון גורם לאוטיזם, אלא רק שיש קשר בין שני הגורמים.

ובכל זאת, החוקרים סבורים כי יש בממצאים שלהם מספיק כדי לקרוא לנשים לוותר על קנאביס בהיריון. "אלה לא ממצאים מרגיעים", אמרה מחברת המחקר ד"ר דרין אל-ח'אר, מומחית לרפואה אמהית-עוברית וחוקרת קלינית במכון לחקר בית החולים אוטווה, "אנחנו מאוד לא מעודדים שימוש בקנאביס במהלך ההיריון וההנקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully