וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: "עוברים עלולים להיות רגישים לקורנה כבר בגיל שבועיים"

האם עוברים יכולים להדבק בנגיף הקורונה בשלבים מוקדמים מאוד ומה זה אומר על שרידות ההיריון? על השאלות האלה ניסו חוקרים לתת תשובה, והאמת היא שהממצאים שלהם מעט מדאיגים, אבל יש צורך במחקרים נוספים

צילום: מייקי לרר, עריכה: עמית שמחה

בווידאו: חולת קורונה ילדה בבית החולים פוריה

המידע על נגיף הקורונה והדבקה של נשים בהיריון ועובריהן ממשיך לזרום, וכעת מגיע מידע חדש ומדאיג. מדענים מאוניברסיטת קיימברידג ' והמכון לטכנולוגיה בקליפורניה (Caltech) מצאו כי גנים שממלאים תפקיד באופן בו נגיף ה-SARS-CoV-2 מדביק את התאים שלנו, נמצאו פעילים בעוברים כבר בשבוע השני להיריון. החוקרים טוענים כי פירוש הדבר יכול להיות שהעוברים רגישים ל-COVID-19 אם האם חלתה, מה שעלול להשפיע על הסיכוי להיריון מוצלח.

למרות שהוכר לראשונה כגורם למחלות נשימה, נגיף ה-SARS-CoV-2, הגורם למחלת COVID-19, פוגע גם באיברים רבים אחרים. גיל מתקדם והשמנת יתר הם גורמי סיכון לסיבוכים, אך שאלות הנוגעות להשפעות הפוטנציאליות על בריאות העובר והיריון מוצלח אצל אלה שנדבקו ב-SARS-CoV-2 נותרו ברובן ללא מענה.

כדי לבחון האם יש סיכוי תיאורטי להדבקה של עובר במהלך ההיריון, צוות חוקרים השתמש בטכנולוגיה שפותחה על ידי פרופסור מגדלנה זרניצקה-גוטץ מאוניברסיטת קיימברידג' שמגדלת עוברים אנושיים לשלב שהם בדרך כלל מושתלים בגוף האם כדי להביט בפעילות או ביטוי של גנים מרכזיים בעובר. ממצאיהם התפרסמו בכתב העת של החברה המלכותית Open Biology.

עוד בוואלה!

מחקר חדש: נשים בהריון כן יכולות להעביר את נגיף הקורונה לתינוק

לכתבה המלאה

על פני הנגיף SARS-CoV-2 נמצאים חלבונים בצורת דוקרן. חלבונים אלה נקשרים ל- ACE2, קולטן חלבונים הנמצא על פני התאים בגופנו. לאחר מכן, גם חלבון הדוקרן וגם ACE2 נצמדים ומאפשרים לחומר גנטי מהנגיף להיכנס לתא המארח. הנגיף מתמרן את המנגנון של התא המארח כדי לאפשר לנגיף להשתכפל.

עוברים תחת מיקרוסקופ במעבדה. ShutterStock
COVID-19 עלול להשפיע על יכולתו של העובר להיות מושרש כראוי ברחם. עוברים תחת מיקרוסקופ במעבדה/ShutterStock

החוקרים מצאו דפוסי ביטוי של הגנים ACE2, המספקים את הקוד הגנטי לקולטן SARS-CoV-2, ו- TMPRSS2, המספק את הקוד למולקולה שנצמדת גם לחלבון הנגיף המשונן וגם לקולטן ACE2, ומאפשרת להדבקה להתרחש. גנים אלה באו לידי ביטוי בשלבי מפתח בהתפתחות העובר, ובחלקים שנוצרות רקמות שמתחילות לקיים אינטראקציה עם אספקת הדם האימהית לצורך החלפת חומרים מזינים.

חשוב להזכיר שהעובר והאימא אינם מחליפים ביניהם דם באופן ישיר אלא רק חמצן וחומרים אחרים דרך השיליה. החוקרים ביקשו לבדוק האם רקמה עוברית שבאה במגע עם דם של האם (שעשוי להכיל עותקים של נגיף הקורונה אם היא חולה בנגיף) מבטאים RNA שממנו מייצרים את הקולטנים מהם עשוי להכנס הנגיף לגוף

פרופסור מגדלנה זרניצקה-גוטץ, אמרה כי "עבודתנו מציעה כי העובר האנושי יכול להיות רגיש ל- COVID-19 כבר בשבוע השני להיריון אם האם תחלה". לדברי החוקרים COVID-19 יכול להשפיע על יכולתו של העובר להיות מושרש כראוי ברחם ויכולות להיות לו השלכות על בריאות העובר בעתיד.

הצוות אומר כי נדרש מחקר נוסף באמצעות מודלים של תאי גזע ובפרימטים שאינם אנושיים בכדי להבין טוב יותר את הסיכון, שכרגע הוא תיאורטי לחלוטין. עם זאת, הם אומרים שממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של נשים שמתכננות משפחה לנסות להפחית את הסיכון שלהן להדבקה. "אנו לא רוצים שנשים ידאגו באופן מופרז מהממצאים הללו, אך הם אכן מחזקים את החשיבות של לעשות כל שביכולתן כדי למזער את הסיכון שלהן להדבקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully