וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה עלולה לגרום למחלה קשה יותר אצל נשים בהיריון

דוח של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מצא כי נשים בהיריון עלולות להיות בסיכון גבוה יותר לחלות בצורה קשה יותר בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה. אבל יש גם חדשות טובות

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בווידאו: קבינט הקורונה נערך לצעדי אכיפה נוספים

עד לאחרונה ההשפעות של COVID-19 על נשים בהיריון ועל תוצאות הלידה היו תעלומה מכיוון שלא היו הרבה מחקרים גדולים בנושא. ידוע כי היריון גורם לשינויים במערכת החיסון והנשימה, מה שהביא להשערה כללית כי נשים בהיריון עלולות להיות פגיעות יותר למחלה. כעת, יש אישוש חלקי לכך.

במהלך כחצי שנה, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, ה-CDC, קיבל יותר מ-325 אלף דיווחים על נשים בגילאי 15 עד 44 שנבדקו באופן חיובי ל-SARS-CoV-2, הנגיף הגורם ל-COVID-19. מתוכם, יותר מ-8,200 נשים היו בהיריון. כאשר אנשי ה-CDC בדקו את מצבן של הנשים הללו, הם גילו חדשות טובות וחדשות רעות. החדשות הטובות הן שנשים הרות לא היו בסבירות גבוהה יותר למות מ-COVID-19 מאשר קבוצות אחרות. החדשות הרעות הן שנראה שיש להן סיכוי גבוה יותר לחלות בצורה קשה ואף להתאשפז בבית החולים ברגע שהן נדבקות.

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
נמצאות בסיכון גבוה להתאשפז אם הן נדבקות בקורונה. אישה בהריון עם מסיכה/ShutterStock

המחקר מצא כי נשים בהיריון היו בסיכון גבוה פי 5.4 לאשפוז בבית חולים, פי 1.5 יותר לאשפוז בטיפול נמרץ ולסיכוי גבוה פי 1.7 להיות מחוברות למכונת הנשמה. עם זאת, ב-CDC אמרו כי יש לפרש את התוצאות הללו בזהירות, מכיוון שייתכן שחלק מהנשים הללו אושפזו בגלל בעיות הקשורות להיריונות שלהן ולאו דווקא בגלל COVID-19.

למרות התסמינים הקשים יותר שנצפו אצל נשים בהיריון עם COVID-19, לא היה שום הבדל בסיכון למוות בין נשים הרות ללא הרות שחלו ב-COVID-19. מקרי מוות התרחשו אצל 0.2 אחוזים משתי הקבוצות האלה.

במחקר שנערך על ידי חוקרים בחמישה מרכזים רפואיים בעיר ניו יורק נבדקו למעלה מ-240 נשים בהיריון בשליש השלישי שחלו ב-COVID-19. לאחר האשפוז בבית החולים, כ-60 אחוזים מהנשים לא סבלו מתסמיני COVID-19. מרבית מהקבוצה הזו נותרה א-סימפטומטית לאורך כל הלידה, כאשר מספרים קטנים יותר חוו תסמינים קלים או חמורים, ואישה אחת חלתה באורח אנוש.

"הממצאים שלנו מאששים נתונים תצפיתיים כי זיהום SARS-CoV-2 קשור בהרבה פחות תחלואה ותמותה בהיריון, בהשוואה למגיפות קודמות של וירוסים כמו SARS-CoV-1 ו-MERS," אמרה ד"ר ראשה חורי, רופאה מיילדת וגינקולוגית, מומחית לבריאות נשים במכללת אלברט איינשטיין לרפואה שבברונקס, ניו יורק.

עם זאת, אחוז מהנשים במחקר חוו תסמינים חמורים. קצת יותר מרבע סבלו מתסמינים קלים, 26 אחוזים סבלו מתסמינים קשים של COVID-19 ו-5 אחוזים היו חולות אנושות. פחות מ-10 אחוזים התקבלו לטיפול נמרץ ותשע מהנשים חוברו למכונת הנשמה. זה כולל אישה חולה אנוש שסבלה מהתקף לב כתוצאה מאי ספיקת נשימה שנגרמה כתוצאה מדלקת ריאות COVID-19.

חדר לידה. ShutterStock
בתי החולים צריכים להיות ערוכים לכל תרחיש. אישה בחדר לידה/ShutterStock

בהינתן האפשרות שנשים בהיריון עלולות להיתקל בכמה מבעיות חמורות אלה, יש להכין את בתי החולים עם מיטות מתאימות וציוד מתאים, מכיוון שמטופלות, אפילו אלו ש א-סימפטומטיות בתחילה, עלולות להתקדם במהירות לתסמינים קשים וקריטיים, אומרים מומחים.

מגמות חיוביות בשורה התחתונה

החוקרים גם גילו מגמה מעניינת בשיעור הלידות בניתוח קיסרי. בסך הכל רבע מהנשים עוברות ניתוח קיסרי. עם זאת, בקרב הקבוצה הקטנה של נשים עם COVID-19 שנצפו במחקר בניו יורק, 40 אחוזים ילדו בניתוח קיסרי. ככל שתסמיני ה-COVID-19 של היולדת היו חמורים יותר, כך הסבירות הייתה גבוה יותר לעבור ניתוח קיסרי. אותה מגמה נצפתה ביחס ללידה מוקדמת, המוגדרת כלידה לפני שבוע 37. ככל שתסמיני ה- COVID-19 חמורים יותר, כך גדל הסיכוי ללידה מוקדמת. עם זאת, אמרה חורי, "כמעט כל הילודים לא הושפעו".

השמנת יתר, שהוגדרה כ-BMI מעל גיל 30, הייתה התופעה היחידה הקשורה בתסמיני COVID-19 גרועים יותר במחקר של חורי. גיל, אתניות גזע, סוג ביטוח רפואי או מצבים רפואיים בסיסיים אחרים לא היו קשורים לחומרת COVID-19 מוגברת.

בסך הכל יש חצי כוס מלאה במחקרים האלה על נשים הרות עם COVID-19. חורי מציינת כי בהתחשב בהתפשטות א-סימפטומטית של הנגיף, אנו עדיין לא יודעים את השכיחות האמיתית של COVID-19, אך היא מציעה כי "שיעור התמותה במקרה של היריון בקרב נשים בגיל הפוריות הוא ככל הנראה נמוך כמו אצל נשים בהיריון". הדבר מתברר גם בנתוני ה-CDC המצביעים על כך ש- COVID-19 לא נראה קטלני יותר בקרב נשים הרות מאשר אצל נשים לא הרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully