וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להימנעות מבדיקות היריון בגלל הקורונה עלולות להיות השלכות כואבות

ד"ר רינת גבאי בן זיו, מאמר אורח

4.5.2020 / 6:45

נשים הרות חרדות במיוחד בתקופה הנוכחית להגיע לבדיקות היריון בקופות ובבתי החולים ולעתים אף נמנעות מקבלת טיפול רפואי דחוף מחשש להידבקות בקורונה. רופאה קוראת: אל תוותרו על המעקבים והבדיקות

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
אפשר להתאים את תכנית הטיפול והמעקב לאילוצי התקופה. בדיקות וחיסונים לאישה בהיריון/ShutterStock

בחודש האחרון אנו נתקלים בנשים הרות רבות שחוששות להגיע למרפאות ולחדרי המיון ובכך נמנעות ממעקב היריון בשגרה, וחמור מכך - מטיפול רפואי במצבים דחופים. נכון, יש קורונה ועדיף להימנע מביקורים מיותרים אצל הרופא, אך אין זה אומר שצריך לוותר על בדיקות רפואיות הכרחיות, בפרט לא בהיריון.

גם בעת סגירת כל הפעילות האלקטיבית בבתי החולים, אגף המיילדות ממשיך לעבוד - מרפאות היריון בסיכון, מרפאות גנטיות, דיקורי מי שפיר, יחידות האולטראסאונד וכמובן מחלקות אם ועובר וחדרי הלידה. ולמרות זאת, ישנה מגמת ירידה מטרידה בשיעור הנשים שמגיעות למרפאות ואף לחדרי המיון. היו גם נשים שלמרות המלצה לאשפוז העדיפו לקחת סיכון ולהשתחרר לביתן.

חלון ההזדמנויות עלול להיסגר

חשוב להבין - ההיריון הוא תקופה מיוחדת ולכל בדיקה בהיריון יש מסגרת זמן - חלון הזדמנות בו ניתן לבצע את הבדיקה. כך לדוגמא בירור גנטי לעובר הכולל שקיפות עורפית וסקר ביוכימי ראשון ושני יכול להתבצע רק בשבועות ייעודיים (שקיפות עורפית וסקר ביוכימי ראשון שבוע 11-13 וסקר ביוכימי שני הקרוי גם חלבון עוברי בשבועות 16-20). לאחר שבועות אלה לא ניתן עוד לבצע בדיקות אלה והאפשרות היחידה לבירור גנטי עוברי תהיה על ידי בדיקת דם אימהית פרטית ויקרה או על ידי דיקור מי שפיר, עם כל הסיכון הכרוך בו.

הריון. אילוסטרציה, ShutterStock
לכל בדיקה בהיריון יש מסגרת זמן, כשהיא חולפת האפשרויות הופכות פולשניות יותר. אולטרסאונד לאישה בהיריון/ShutterStock, אילוסטרציה

גם באשר לבירור סוכרת - נשים רבות מוותרות על בדיקות הדם כדי להימנע מלהגיע לקופות החולים. בירור סוכרת הוא חשוב, בוודאי לנשים עם גורמי סיכון לסוכרת. חשיפת עובר לרמות סוכר גבוהות בדם האם מעלה סיכון לגדילה אקססיבית של העובר עד לכדי לידות טראומטיות ועלייה בניתוחים הקיסריים, ומעבר לכך לסיבוכים מטבוליים לילוד ולילד בהמשך חייו.

אז נכון, לא צריך לזלזל, הקורונה מסוכנת ובהחלט ניתן וצריך להפעיל שיקול דעת בעת יציאה מהבית, אך עם זאת, סמכו על הצוות הרפואי שמטפל בכן שיתאים לכל אישה הרה מסגרת מעקב התפורה למידותיה תוך התחשבות במציאות הלא פשוטה שלנו. בהחלט ניתן לוותר על חלק מהמפגשים ואת חלקם לבצע בעזרת הטלרפואה - שיחות טלפון ווידאו, ולא לוותר על הקשר עם הרופא המטפל.

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
היריון הוא לא מחלה, אך הוא כן דורש מעקב וטיפול. אישה הרה מחוברת למוניטור עוברי/ShutterStock

מרבית בתי החולים פתחו מתחמים ייעודיים לנשים הריוניות שפונות עקב תסמינים חשודים לקורונה. במרכז הרפואי הלל יפה, עם פרוץ המגיפה, הקמנו מתחם שלם מופרד לחלוטין מחדר מיון נשים ויולדות. המתחם הייעודי - "יהלום" כולל בתוכו חדרי מיון גינקולוגי/מילדותי, חדרי השהייה ואפילו חדר לידה ויחידת התאוששות לאחר לידה - כולם מופרדים לחלוטין מחדרי המיון הרגילים, המרפאות ובפרט ממחלקות האשפוז וחדרי הלידה. מה גם שאנו נוקטים בכל אמצעי המיגון הנדרשים - החל ממדידת חום בשער הכניסה לבית החולים וכלה בלבישת מיגון מלא - בגדי חדר ניתוח, חלוקים, מסיכות וכפפות. כמו כן אנחנו מרווחים את התורים ומונעים ישיבה משותפת של נשים בחדרי הקבלה ואף מבקשים מכל הנשים שמגיעות לבית החולים לעטות מסיכות על פי המלצות משרד הבריאות.

לשמור על איזון

בסופו של דבר יש לשמור על האיזון - יש להישמר ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות, אך בה בעת לזכור שהיריון הוא תקופה מיוחדת. היריון הוא לא מחלה, אך הוא כן דורש מעקב וטיפול והימנעות מאלה - עלולה להביא להשלכה כואבת בהמשך.

זכרי - בדיקות שגרה הן חשובות. צרי קשר עם הרופא המטפל שלך ויחד קבעו מסגרת מעקב המתאימה לך. ועל אף המצב, אם במהלך ההיריון יש לך צירים, דימום, ירידת מים או שאת חשה הפחתה בתחושת תנועות העובר או שהופנית על ידי רופאך המטפל, עליך להגיע לבדיקה בבית החולים. אנחנו ערוכים לכך.

ד"ר רינת גבאי בן זיו היא מנהלת מחלקת אם ועובר, המרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully