וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריונית? כך תעקבי בבטחה אחרי ההריון בתקופת הקורונה

פרופ' אבי בן-הרוש, מאמר אורח

7.4.2020 / 6:03

נשים רבות בהריון מפחדות להגיע לבית החולים וללדת בזמן שמגפת הקורונה בשיאה. גם נשים הריוניות שיש להן עוד זמן עד הלידה חוששות להגיע למרפאות לעבור את הבדיקות השגרתיות. מומחה מסביר אילו בדיקות אפשר לדחות ואילו ניתן לעשות בבית

היריון בנגלדש. getty, GettyImages
יש בדיקות שפשוט אסור לדחות. אישה הרה/GettyImages, getty

בימים טרופים אלה נשים הרות רבות חוששות לצאת מביתן לבדיקות מעקב הריון שגרתיות. למרות החשש, ישנן בדיקות שאסור לדחות, ובטח שלא לוותר עליהן, ומנגד קיימות בדיקות שניתן לעשות דווקא בבית.

ראשית, חשוב להדגיש כי נכון להיום אין סגירה של שירותי הרפואה בישראל וניתן להגיע לבדיקות רופא/ אחות במרפאות השונות תוך שמירה על כללי ההתנהגות שפורסמו (מניעת התקהלות, מיגון עצמי) כמובן כשלא מדובר במטופלת שאמורה להיות בבידוד או חשודה כחולה או שנחשפה לחולה. חשוב לוודא שבכל מקרה לא מגיעים למרפאות מטופלים או מלווים עם מחלת חום או שיעול, ובאופן כללי כדאי לאמץ מדיניות של הגעה ללא מלווים.

שנית, כל הריון זה עולם ומלואו. ישנם מצבי רקע שונים שמחייבים התייחסות שונה (כמו מחלות רקע שמחייבים מעקב הריון בסיכון גבוה) וגם לאלה יש מענה במסגרת מרפאות בתי החולים ובקופות בהתאם להנחיות וכדאי להתעדכן בזה ספציפית מול רופא/מרפאה מטפלת.

באופן כללי בישראל מתבצע מעקב הריון שמתאפיין בבדיקות רבות, מעבר למה שמבוצע במדינות אחרות (בדרך כלל משיקולי עלות כספית גבוהה בחו"ל). מומלץ לברר גם בקופות לגבי שירותי ליווי הריון/ בדיקות מעבדה וליווי הריון מקוון שיכולים להתבצע במסגרת הקופה. במקביל ישנן גם מרפאות פרטיות ומעבדות פרטיות שמציעות שירות ליווי מקוון של רופא מעקב הריון ושירותי מעבדה עד הבית.

כשמדובר על מעקב הריון בשגרה אנחנו נוהגים לציין את בדיקות המעקב החשובות בהתאם להתקדמות ההיריון. אלה הבדיקות החשובות ביותר:

1. שבועות 6-8 להריון: בדיקת רופא/ אולטרסאונד ראשון

בבדיקה זאת מקובל להכיר את המטופלת ולוודא שאין גורמי סיכון להריון בסיכון גבוה שמצריך מעקב מיוחד (יתר לחץ דם / סוכרת/ מחלות רקע וכדומה). בדיקת האולטרסאונד הראשונה חשובה בקביעה מדויקת של גיל ההיריון, זיהוי הריון תוך רחמי תקין, וזיהוי מספר שקי ההיריון. במצב של הריון תאומים חשוב לוודא שמדובר בשקים נפרדים (לעומת תאומים זהים בשק אחד). באותה הבדיקה מקובל להפנות את המטופלת לבדיקות דם שגרתיות תחילת הריון. חשוב להקפיד על נטילת חומצה פולית/ תוספת ויטמינים, ברזל.

עובר באולטרסאונד. ShutterStock
השלב הראשון. בדיקת אולטארסאונד/ShutterStock

במטופלות שלא ביצעו בדיקות סקר גנטיות עדכניות מומלץ לבצע בדיקות בסיסיות או בדיקות סקר גנטיות רחבות (פאנל רחב לאישה או פאנל זוגי- לא בסל).

2. שבוע 11+ עד 13+: בדיקת שקיפות עורפית +סקר ביוכימי שליש ראשון

בדיקת אולטרסאונד חשובה להערכה ראשונית של העובר שכוללת מדידה של גודל העובר, תקינות הדופק ומדידת הנוזל בעורף העובר לחישוב סיכון סטטיסטי לתסמונת דאון. רופאים שונים מבצעים גם בדיקות נוספות רחבות יותר שכוללות הערכה אנטומית מוקדמת של העובר, זרימות דם בעובר ובעורקי הרחם (הערכה מוקדמת של סיכון עתידי לרעלת הריון) ובמקרים מסוימים ממליצים על טיפול מניעתי באספירין. לאחר בדיקת האולטרסאונד מבצעים בדיקת דם משלימה - בדיקת סקר ביוכימי של שליש ראשון שמעלה את יכולת הגילוי לתסמונת דאון לסביבות 85% גילוי.

במקרים מסוימים בהם מתגלה בדיקת שקיפות עורפית לא תקינה ניתן להציע אבחון גנטי מוקדם של סיסי שליה - במקום להמתין לבדיקות מאוחרות יותר של דיקור מי שפיר בשבועות 18-21 להיריון.

האם ניתן לוותר על בדיקת דם לסקר שליש ראשון? באופן כללי ישנה חשיבות לתוספת המידע מתקבל מהבדיקה, אך אם ממילא מתוכננות בדיקות נוספות מדויקות יותר כמו בדיקת דם ל-DNA עוברי (NIPT) או סיסי שליה/דיקור מי שפיר, הרי שתוספת המידע שמתקבל קטנה מאוד.

במקרים מסוימים חלק מהרופאים מציעים בדיקה משולבת מוקדמת של שקיפות עורפית וסקירת מערכות רחבה יותר של העובר בבדיקה אחת.

3. אבחון גנטי מוקדם- בדיקת סיסי שליה

בדיקה זאת מומלצת במקרה של מחלות גנטיות ידועות לשלילת מום גנטי בעובר, כדי לאפשר הפסקת הריון מוקדמת ככל האפשר במקרה של אבחון מחלה. מקרה נוסף בו מומלצת הבדיקה הוא ממצא לא תקין בבדיקת שקיפות עורפית.

אישה בהריון מודדת לחץ דם. ShutterStock
מוטב להגיע לבדיקות בלי מלווה. אישה בהריון בבדיקת רופא/ShutterStock

4. שבוע 14-16 - סקירת מערכות מוקדמת
בדיקת אולטרסאונד מקיפה של כלל איברי העובר. חשובה לזיהוי מוקדם של מומים בעובר, וקביעת צורך בבדיקות נוספות כמו דיקור מי שפיר ובדיקת צ'יפ גנטי.

5. בדיקת דם ל-DNA עוברי (NIPT)
מדובר בבדיקה פרטית (עם החזר חלקי מביטוחים משלימים בקופות או ביטוחים פרטיים) שבה מתקבל מידע חשוב על כרומוזומים שונים של העובר ותסמונות גנטיות שונות (משתנה בהיקף הבדיקות) ברמת ודאות משתנה. לדוגמה - הדיוק המדווח לגילוי תסמונת דאון הוא בסביבות 99%. ישנן מספר חברות בשוק הפרטי המבצעות את הבדיקות, ובחלקן ישנו אף שירות של לקיחת דם ללא תשלום נוסף בבית המטופלת.

מאחר ולא מדובר בבדיקה שמחליפה דיקור מי שפיר וצ'יפ גנטי - הבדיקה מיועדת למטופלות שמעוניינות במידע נוסף ושלא מעוניינות בהמשך לבצע דיקור מי שפיר. בנשים שלא ביצעו בדיקת שקיפות עורפית ושנמצאות בסיכון גבוה יותר לתסמונת דאון (למשל, עקב גיל האישה) - בדיקת NIPT מהווה חלופה טובה להערכת העובר.

6. שבוע 16-18 תבחין משולש (סקר ביוכימי שליש שני, "חלבון עוברי")
בדיקת דם נוספת להערכת סיכון לתסמונת דאון ולהערכת סיכון למצבים נוספים.

דיקור מי שפיר לאישה בהריון. ShutterStock
בדיקה מדוייקת. מי שפיר/ShutterStock

7. שבוע 18-21 דיקור מי שפיר וצ'יפ גנטי

בדיקה אבחנתית מדויקת לתקינות הכרומוזומים ותת מקטעים של הכרומוזומים (מאבחן תסמונות גנטיות נדירות). הבדיקה מיועדת למטופלות שמעוניינות באבחון גנטי של העוברים תוך הבנה שהסיכון לממצא לא תקין בבדיקת צ'יפ גנטי מוערך כיום כ-1:200 ללא קשר לגיל האישה. הסיכון המוערך לאובדן הריון (ירידת מים/ זיהום/הפלה) הוא סביבות 1:1000 דיקורים.

8. סקירת מערכות מאוחרת

בבדיקת אולטרסאונד זאת מתבצעת בדיקה מקיפה נוספת של כלל איברי העובר שניתנים להערכה. אני ממליץ שלא לוותר על הבדיקה הזאת.

9. שבוע 24: העמסת סוכר 50 גרם

בדיקת דם לגילוי מוקדם של סוכרת הריון (בדיקת סקר).

10. אולטרסאונד למעקב גדילת עובר

בדרך כלל מומלצת בדיקה אחת שגרתית בין שבוע 28 לשבוע 32.

11. שבוע 28: חיסון אנטי D בנשים עם סוג דם RH שלילי

12. לאחר שבוע 28: חיסון לשעלת

13. שבוע 32: סקירת מערכות שלישית

בדיקת אולטרסאונד פרטית שאינה בסל הבריאות ובה מבצעים הערכה חוזרת של איברי העובר שמתפתחים - בדגש על מח העובר.

14. מעקב ניטור עוברי שגרתי

כהמלצה בשגרה בהריון בסיכון נמוך, במידה ואין צירים ויש תחושת טובה של תנועות עובר אין המלצה ברורה מחייבת לניטור עוברי רחמי עד שבוע 40 (במועד).

15. מעקב הריון עודף בבתי החולים משבוע עד הלידה

המעקב חשוב מאוד להערכת צורך ביילוד ומניעת תמותת עוברים ברחם.

פרופ' אבי בן-הרוש הוא מומחה במיילדות גינקולוגיה ופריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully