וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריון בימי קורונה: האם סטרס מסכן את בריאות העובר?

לנשים בהריון יש הרבה מאוד חששות ופחדים בתקופת הקורונה הזו, ובצדק, אבל האם עצם הדאגה הזו עלולה לפגוע בהריון ובעובר? הנה כל המחקרים בנושא, וגם בשורה אחת טובה

היריון בנגלדש. getty, GettyImages
אישה הרה/GettyImages, getty

כולנו ברמה מסוימת של לחץ וחרדה בחודשים האחרונים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, ההסגר שהגיעה בעקבותיה ואי הוודאות לגבי עתידנו. עבור נשים הרות, הסטרס הזה גדול אף יותר, שכן הן חוששת לצאת מהבית לבדיקות, חרדות מלהגיע לבית חולים ללידה ובאופן כללי לא בטוחות לאיזה סוג של עולם התינוק שלהן יוולד. וזה באמת מלחיץ.

האם הלחץ עלול להזיק להריון ולבריאות העובר? נתחיל בשורה התחתונה החשובה - סטרס לא גורם להפלות. כן, יש לו נזקים אחרים שמיד נפרט, אבל הוא לא מסכן את חיי העובר. אמנם השכיחות של הפלות גבוהה למדי, 15 עד 20 אחוזים מההריונות מסתיימים בהפלה, אבל במרבית המקרים הסיבה לכך לא קשורה לאורח החיים של האם, אלא לחריגות כרומוזומליות, בעיות ברחם או בצוואר הרחם ובעיות בריאות אחרות.

מחקר שפורסם בשנת 2018 בכתב העת Human Reproduction בחן את הקשר בין לחץ אימהי לאובדן הריון מוקדם, ולא מצא קשר כזה. מחקר אחר מצא כי מצוקה של האמא לא משפיעה על זרימת הדם לרחם או על זרימת הדם בחבל הטבור, מה שאומר שללחץ אין השפעה על הגישה של העובר לחומרים מזינים או לצמיחה והתפתחות תקינה.

אז איך סטרס משפיע על ההריון?

לחץ עלול להשפיע על הריון בדרכים אחרות. מחקר אחד מצא כי מבין נשים שחוו לחץ גבוה, 54 אחוזים עברו לידות מוקדמות. ישנם גם נתונים שמראים כי לחץ של האמא משפיע על משקל לידה נמוך לתינוקות וסוכרת הריון.

אבל זה לא הכל. המחקרים המדאיגים ביותר בתחום מראים כי סטרס של האם מהלך ההריון משפיע על האופן שבו נוצרים חיבורים בתוך המוח של העובר שברחמה. חוקרים מאוניברסיטת וויין סטייט במישיגן השתמשו ב-2018 בטכניקה ייחודית של סריקות מוח כדי לבחון מקרוב את הפעילות המוחית של 47 עוברים בני 30-37 שבועות. הסריקות הדגימו בפעם הראשונה ראיות לכך שמוחותיהם של עוברים של אמהות שעברו את ההריון בתנאי סטרס גבוה התפתחו באופן שונה ממוחותיהם של עוברים שהאמהות שלהם לא הדגימו רמות גבוהות של מתח, חרדה או דיכאון.

אישה בהריון. ShutterStock
סטרס של האם משפיע על המוח של העובר. אישה הרה/ShutterStock

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת הבריטי לפסיכיאטריה, גילה כי ילדים שאמם חוותה לחץ משמעותי בזמן שנשאה אותם ברחמה הם בעלי סיכון גבוה פי עשרה מהרגיל לפתח הפרעת אישיות עד שיגיעו לגיל 30. הפרעות אישיות משפיעות על אחד מכל 20 אנשים. מדובר ברמה קיצונית של תכונות אישיות שקיימות בכולנו, במידה זו או אחרת. האדם תופס את מצבו הנפשי כ"תקין" ואת מצבם של אנשים רבים בסביבה כ"מופרע" ועקב כך נקלע לעימותים מתמידים עם הסביבה.

מחקר אחר שפורסם ס-2019 גילה שילדים לנשים שחוו חרדות במהלך ההיריון ובשנות ההורות המוקדמות הם בעלי סיכון כפול לסבול מתופעות היפראקטיביות בגיל 16. החוקרים בחנו רמות של מספר תסמינים גופניים של חרדה כמו הזעה, רעד, סחרחורת ונדודי שינה בקרב 8,727 אימהות מהתקופה שבה הן היו בהיריון ועד שילדיהן הגיעו לגיל 5.הם גילו ש-11 אחוזים מהילדים לאמהות "חרדה גבוהה" ו -11 אחוזים מהילדים לאמהות "חרדה בינונית" הראו תסמינים של היפראקטיביות, לעומת 5 אחוזים בלבד מהילדים לאמהות "בחרדה נמוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully