וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדה בזום: איך נעזרים בפסיכולוג כשאי אפשר לצאת מהבית?

אור יניר

17.4.2020 / 6:25

דווקא בימים האלה, כשמפלס החרדה של המוני אנשים מרקיע שחקים, זמן שדווקא בו טיפול עשוי להיות חשוב יותר מבכל זמן אחר, אנחנו לא יכולים לצאת מהבית. האם טיפול מרחוק יעשה את העבודה?

גיף פסיכולוג. Giphy
אתם לא באמת חייבים להיות איתו באותו חדר. פסיכולוג/Giphy

כשהטיפול הפסיכולוגי כפי שאנחנו מכירים אותו התחיל אי שם אצל אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד, המטפל/ת והמטופל/ת כלל לא ראו אחד את השני. האנליטיקאי ישב על כורסה, בגבו אל הספה שעליה שכבו המטופל או המטופלת, כשראשם מופנה לכיוון השני מגבו של המטפל. כל אחד מהם הסתכל לכיוון הפוך. מאז עולם הטיפול עבר שינויים, והיום אנחנו רגילים לכך שטיפול מתנהל כששני אנשים יושבים אחד מול השני, באותו החדר, ורואים אחד את השני. אבל מה עושה מי שלא יכול לצאת מהבית? מוותר על טיפול? מה עושים במצב כמו שאנחנו נמצאים בו היום, כשמפלס החרדה של המוני אנשים עולה ומרקיע שחקים, זמן שדווקא בו טיפול עשוי להיות חשוב יותר מבכל זמן אחר, אבל אסור לנו לצאת מהבית?

הרעיון של תקשורת מרוחקת בין מטפלים ומטופלים הוא, כאמור, אינו רעיון חדש - היא בעצם היתה שם ממש מהרגע הראשון, רק שהיום זה הרבה יותר קל ומיידי. אם פרויד היה שולח מכתבים למטופלים ומטופלות (והוא עשה את זה), והיה צריך לחכות לתשובה, בעידן האינטרנט לא צריך לחכות.

איך מתנהל טיפול אונליין?

כמעט כמו טיפול רגיל. יש יום ושעה קבועים לפגישה, רק שבמקום שהיא תתרחש בחלל פיזי בקליניקה, היא מתרחשת בחלל וירטואלי. כל מה שצריך הוא מקום שקט ונטול הפרעות עד כמה שאפשר, רצוי כזה שיכול להיות קבוע (ולא להחליף חדר בכל פעם) וחיבור אינטרנט יציב. מומלץ להשתמש במחשב נייח או נייד כדי לקבל תמונה גדולה ויציבה יותר, אך אם אלה אינם זמינים בהחלט ניתן להשתמש גם בטאבלט או טלפון נייד.

עוד בוואלה!

6 דברים שאתם יכולים לעשות כדי להוריד את רמת החרדה מקורונה

לכתבה המלאה
ליסה קודרו בסדרה טיפול און ליין. צילום מסך, צילום מסך
במציאות זה עובד טוב יותר. ליסה קודרו בסדרה טיפול און ליין/צילום מסך, צילום מסך

ישנן מספר רב של תוכנות ו/או אפליקציות לשיחות וידאו - הפופולרית שבהן היום היא זום, שנחשבת גם למאובטחת ביותר. בנוסף אליה יש כמובן גם את סקייפ המוכרת, גוגל דואו ואם אין אופציות אחרות אפילו וואטסאפ יכולה לעשות את העבודה. כולן יכולות להיות מותקנות גם על מחשבים וגם על מכשירים ניידים.

וזה עובד?

כשזה מגיע לטיפול אונליין, העולם מתחלק לשני סוגי אנשים - אלה שיתלהבו מזה מאוד, ואלה שיצקצקו בלשונם ויטענו ש"זה לא אותו הדבר". זה נכון, זה באמת לא אותו הדבר, אבל זה מועיל לא פחות. החשש של לא מעט אנשים הוא שמסך המחשב או הטלפון שמפרידים בין המטפל/ת והמטופל/ת יגרמו לאובדן של האינטימיות החשובה כל כך, ולאובדן של הקרבה שנוצרת במהלך יחסים טיפוליים. למרות זאת, ובניגוד למחשבה שמדובר בטיפול פחות אפקטיבי, ראיות ממחקרים רבים שנעשו ועדויות של מטופלים רבים מראות שטיפול אונליין מועיל באותה המידה כמו טיפול מסורתי.

בסקירה של מחקרים שנערכה כבר בשנת 2015 ופורסמה ב-World Journal of Psychiatry נמצא כי מטופלים שהתנסו בטיפול אונליין דיווחו רובם ככולם על שביעות רצון גבוהה. במחקר אחר שנערך באוניברסיטת דלואיז בקנדה נמצא שטיפול אונליין בהפרעות חרדה יעיל כמו טיפול מסורתי בהן, וכך גם לגבי דיכאון.

זוג קשישים מנהלים שיחה דרך אפליקציית "זום". 25 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
אם אפשר לנהל ככה שיחה משפחתית, בהחלט אפשר לקיים גם טיפול אישי. זוג קשישים מנהל שיחה דרך זום/רויטרס, רויטרס

טיפול אונליין אולי לא מתאים לכולם, ויש מי שירתעו ממנו, אבל הוא יכול להיות בהחלט מועיל לאנשים שאינם יכולים להגיע לקליניקה. בזמני משבר, אחד האלמנטים החשובים ביותר להתמודדות הוא תמיכה חברתית ונפשית. הימים שאנחנו נמצאים בהם לא רק שמהווים משבר בעצמם ומעוררים אצל חלקנו תחושות כמו חרדה ובדידות, אלא מעצימים גם משברים קיימים ללא קשר למצב הרפואי. דווקא בזמנים כאלה, ובמיוחד לאור העובדה שמגבלות התנועה הקיימות המצמצמות את מעגלי התמיכה הטבעיים שלנו, חשיבותה של האפשרות לטיפול אונליין מתעצמת ועשויה להוות פתרון חשוב לאלפי אנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully