וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם חסרים לכם הוויטמינים האלה - השיניים שלכם בסכנה

ד"ר אריאל סביון

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 11:15

אתם מקפידים על צחצוח שיניים, מעבירים חוט דנטלי, אפילו משתמשים במי פה - ועדיין סובלים מעששת? ייתכן שהסיבה היא מה שאתם אוכלים, או ליתר דיוק לא אוכלים. ד"ר אריאל סביון מסביר

רופא שיניים מדגים איך לנקות בצורה נכונה את מברשת השיניים/@dr.m_

ההנחה הרווחת היא שתחזוקה נכונה וקבועה של השיניים שומרת עלינו מעששת ומבעיות שיניים, אך המציאות הרבה יותר מורכבת. ישנם מספר וויטמינים שהכרחיים לשמירה על השיניים, כך שלא משנה כמה יעיל נצחצח וננקה עם חוט דנטלי - ברגע שיש מחסור באחד מהוויטמינים האלו, העששת יכולה להרים ראש ולהתפרץ. הנה כל הוויטמינים ששומרים על השיניים והופכים אותן לחזקות ועמידות יותר.

1. ויטמין A

ויטמין A אחראי על ייצור הרוק בפה שהוא בעל תפקיד חשוב בשמירה על השיניים. חוסר בוויטמין הזה מוביל לירידה בייצור הרוק בפה ולעליית רמת החומציות, שמאיצה התפתחות עששת.

ויטמין A נמצא במוצרי חלב, ביצים, כבד, דגים שומניים וירקות צהובים או כתומים כגון גזר, דלעת, בטטה, פפאיה, מנגו ושסק.

מרק כתום - מרק דלעת אסייתי. אלון מסיקה
לכו על כתום בשביל ויטמין A. מרק כתום/אלון מסיקה

2. ויטמין K2

ויטמין K2 אחראי על הטמעת הסידן בשיניים, וחוסר בו גורם לניתוב הסידן למקומות אחרים בגוף (כלי דם, רקמות רכות) וכך השיניים מקבלות פחות סידן והופכות לחלשות יותר. בנוסף זמן חוסר בוויטמין K2 קיימת נטייה לצבירה מואצת של אבנית ופלאק (רובד חיידקים) על גבי השיניים.

ויטמין K2 נמצא במזונות מותססים ובמזונות מהחי כגון כרוב כבוש, כבד, גבינות רכות, חלמון ביצה, חמאה, וחזה עוף.

עוד בוואלה!

המרכיב שנמצא גם בעלים ירוקים וגם בבשר ותורם לבריאות הלב

לכתבה המלאה

3. ויטמין E

ויטמין E אחראי על שמירת החיידקים בפה במצב מאוזן, ומונע התפתחות של דלקות בחלל הפה כמו דלקת חניכיים. חוסר בוויטמין E גורם לחיידקים לצאת משליטה כך שהסיכוי להתפרצות של זיהומים ודלקות עולה, ורמת ההגנה של השיניים יורדת.

ויטמין E נמצא באבוקדו, תרד, בברוקולי, אגוזים ושקדים.

ועוד כמה דברים שאתם צריכים כדי לשמור על השיניים:
7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים
לפני או אחרי הקפה? זה הזמן הכי בריא לצחצח שיניים בבוקר

4. ויטמין D

ויטמין D אחראי על ספיגת הסידן וחיזוק השיניים. ויטמין D מחזק את העצמות ואת מערכת השיניים על ידי כך שהוא מסייע בהחדרת הסידן לשיניים ולעצמות התומכות בהן. מחקרים העלו כי קיים קשר מובהק בין רמת הוויטמין בדם לבין פריודונטיטיס (מחלת מיסב בשן) - מחלה הרסנית שגורמת לספיגת עצם ולנסיגת חניכיים. ככל שרמת הוויטמין היתה נמוכה יותר, השן היתה חולה יותר. חוסר בוויטמין מחליש את השיניים והופך אותן לחשופות ופגיעות יותר.

ויטמין D נמצא בדגים, מוצרי חלב, כבד, חלמון וגבינה צהובה.

ביצה עלומה על טוסט. Giphy
גם טעים וגם בריא. ביצה עלומה/Giphy

5. ויטמין C

ויטמין C אחראי על בניית עצמות ורקמות בשיניים ובחניכיים. הוויטמין הזה חיוני ביצירת קולגן שבאמצעותו נבנות עצמות ורקמות גם בשיניים ובחניכיים. הוא הופך את החניכיים לעמידות יותר בפני חיידקים. בשל היותו נוגד חמצון יש לו תפקיד משמעותי בהפחתת דלקות חניכיים ובשמירה על בריאות הפה. חוסר בוויטמין C גורם לבעיות של דימומים מהחניכיים והתפתחות מחלות חניכיים.

ויטמין C נמצא בפירות הדר ובפלפל אדום.


6. ויטמין Q10
ויטמין Q10 אחראי על שיפור יעילות המערכת החיסונית ומניעת מחלות חניכיים ואפטות. מחקרים רבים מהשנים האחרונות מעלים שוויטמין Q10 משפר את מצב הלב וזרימת הדם בגוף ועל ידי כך מעכב ומונע מחלות חניכיים, דלקות חניכיים, אפטות ועוד. במחקרים רבים הוכח שאנשים שצרכו את הוויטמין על בסיס קבוע עברו שיפור גדול ומהיר יותר במצבם. זירוז יצירת הקולגן ושיפור המערכת החיסונית, מצמצמים באופן משמעותי את הכיסים הדלקתיים ומובילים לקצב ריפוי מהיר יותר של מחלות חניכיים. נמצא גם שמטופלים שנטלו Q10 עברו החלמה מהירה יותר לאחר השתלות וניתוחי חניכיים וניכר שיפור במצבם של אנשים שסבלו באופן כרוני מהופעת אפטות (פצעים דמויי שלפוחיות). חוסר בוויטמין Q10 גורם להזדקנות מואצת, עייפות מוגברת וסיכון מוגבר למחלות שונות.

ויטמין Q10 נמצא בבשר אדום ובמיוחד באיברים הפנימיים כמו כבד ולב, בסרדינים, בעלים ירוקים (ברוקולי, תרד), בעדשים, שקדים, בוטנים ושומשום. לאנשים הסובלים מבעיות חניכיים מומלץ לבצע עיסוי עם האצבעות או באמצעות מברשת רכה עם אבקת Q10 מהולה במעט שמן זית.

7. ויטמין B

ויטמין B אחראי על שמירת בריאות הפה והגנה ממחלות, וכן למניעת פצעי סרטן וריח רע מהפה. חוסר בויטמין מאופיין בתחושת צריבה בחלל הפה ובמיוחד בלשון ועלול לגורם להתפתחות פצעים חוזרים בחלל הפה ולדלקות חניכיים.

ויטמין B נמצא בבשר אדום, דגים, ביצים, ברוקולי, תרד, בננות דגנים ומוצרי חלב.

ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים והמנהל הרפואי של סביון מדיקל סנטר בראשל"צ, מטפל בשיטת המיקרוסקופ הדנטלי, מוסמך במדעי הלייזר ובמדעי האימפלנטולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully