וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סוגים שונים של כאבי שיניים ומה הם אומרים

שוב כואבת לכם השן ואתם תוהים האם צריך ללכת לרופא שיניים? ובכן ברוב המקרים מדובר בתשובה חיובית בהחלט, אבל קודם כדאי שתדעו מה יש לכם. רופא שיניים מסביר

רופא שיניים מדגים איך לנקות בצורה נכונה את מברשת השיניים/@dr.m_

אם תשאלו לא מעט אנשים מסביבכם תגלו שפחד מרופא שיניים הוא אולי אחד הגדולים שהם חשים, וגם במצב של כאב בלתי נסבל הם יעדיפו לחכות בבית עד יעבור זעם. הבעיה היא שברוב המקרים הכאב לא בא סתם והוא מצריך טיפול.

כאב שיניים קלאסי מופיע בפתאומיות ונמשך עד שמגיעים לטיפול, אך ישנם גם כאבים שמופיעים אך ורק במצבים מסוימים כמו בזמן צחצוח שיניים או בזמן מאמץ. לכל אחד מהכאבים יש את המאפיינים והסיבות שלו ואת הפתרון האולטימטיבי לעצירת הכאב.

רופא השיניים ד"ר אריאל סביון, עם כל ההסברים על כאבי השיניים שלכם ומתי דרוש שתפנו לטיפול.

כאב בזמן אכילת מתוק

הסיבה העיקרית לכאב מסוג זה היא עששת שיניים שפעמים רבות מאופיינת בכאב שמופיע רק בזמן אכילת מתוק. שחזור שן (סתימה) סטנדרטי שכולל את הסרת מוקדי העששת, יפתור את הבעיה באופן מידי ומלא.

עששת פעילה לא מטופלת מגבירה את פעילות החיידקית ומעלה את הסיכון לביצוע טיפול שורש או לאיבוד השן ובמצב של הידבקות סוכר על משטח השן נגרם כאב חד ובלתי נסבל. עד הגעתכם לרופא שיניים מומלץ לשטוף את הפה עם מים פושרים, ולנקות בעזרת מברשת את שאריות הסוכר על מנת להקל על הכאב.

אישה אוכלת גלידה. ShutterStock
למי מאיתנו זה לא קרה? אישה אוכלת גלידה/ShutterStock

כאב בזמן צריכת משקאות/מזון קרים או חמים

הסיבות לכאב מהסוג הזה יכולות להיות חור בשן, שחיקת שיניים משמעותית, נסיגת חניכיים או טיפול שיניים לקוי. סתימה סטנדרטית או טיפול לכיסוי צוואר השן שנחשף יפתרו את הבעיה.

מטופלים עם כתרי חרסינה שעברו השחזה ללא טיפולי שורש עם איטום שולי לקוי, לרוב יסבלו מרגישות שיניים תמידית לקור ולאוויר קר. עששת נסתרת פעילה יכולה גם היא לגרום לרגישות יתר בשיניים. לאחר יישור שיניים חלק מהמטופלים סובלים מרגישות בשיניים, בגלל הסרת חומר שן לאחר הורדת הסמכים. כאב בזמן שתיית מים חמים הוא סימן לדלקת כרונית עם הפרשה מוגלתית.

כאב פתאומי חזק מאד וממושך

הסיבה ברוב המקרים של כאב מסוג זה היא דלקת במוך השן (פולפיטיס) או דלקת מפושטת בלסת שבאזור השן. טיפול שורש הכולל ניקוי של הזיהום יפתור את הבעיה. כאב פתאומי שאורך מעל 5 שניות, מצביע על עששת פעילה עמוקה, הקרובה למוך השן. במקרים של כאב ספונטני, אין מנוס מלבצע טיפול שורש בשן, לאחריו לא חובה לבצע כתר חרסינה.

כאב בזמן לעיסה

הסיבות לכאב מסוג זה יכולות להיות שבר או סדק בשן, שאריות של מזון שיוצרות לחץ באזור החניכיים או דלקת בשורש השן. הכאב מופיע כאשר לועסים על השן הבעייתית שכן אז מופעל עליה לחץ. במקרה של שן סדוקה או שבורה יש לבצע עקירה ולהתקין שתל דנטלי, במקרה של דלקת יש לבצע טיפול שורש וניקוי יסודי של האזור המזוהם ובמקרה של שאריות מזון יש לנקות אותם באמצעות חוט דנטלי.

לעיתים, עקב בעיות של סגר וחוסר איזון בפה, ישנם מגעים סגריים שגורמים לכאב עז בזמן ולאחר הלעיסה. הפתרון לכך הוא לבצע השחזה סלקטיבית (הסרה מועטה מאוד של חומר שן לאיזון סגרי).

גיף סקוואטים עם משקולות. Giphy
בזמן אימון עם משקולות כבדות כל מערכת הלעיסה ננעלת מאוד חזק. אישה עושה סקוואטים עם משקולות/Giphy

כאב בזמן מאמץ גופני

הסיבה לתחושת כאב בזמן פעילות גופנית מאומצת היא נקישת שיניים בעת היצמדות הלסתות. כאב זה דומה לכאב בזמן לעיסה וגם הטיפול זהה.

פעילות גופנית גורמת להידוק השיניים ולפעילות יתר של שרירי לעיסה. מכה בשיניים במהלך פעילות גופנית גורמת לטראומה לשיניים ולכאב שיכול להימשך מספר ימים ואפילו מספר שבועות. בזמן אימון עם משקולות כבדות למשל, כל מערכת הלעיסה ננעלת מאוד חזק. במקרים אלו, מומלץ מאוד לשים מגן שיניים כדי לשחרר את הידוק השיניים ולמנוע פגיעה.

כאב מפושט בחלל הפה

הסיבה לרוב לכאב כזה היא פצעים בחלל הפה כתוצאה מחבלה או כתוצאה מנוכחות של וירוס כגון הרפס. תמיסות מיוחדות שמקלות על הכאב ומזרזות את הריפוי יפתרו את הבעיה. יש לשים לב שפצע שלא עובר תוך עשרה ימים מחייב בדיקת רופא שיניים והמשך בירור.

אפטות מופיעות באופן ספונטני, לרוב בגלל סטרס או מערכת חיסונית חלשה. פטרייה מופיעה בגלל תותבות נשלפות שלא מתוחזקות היטב, כאשר היא מופיעה בזווית הפה גורמת ליובש של השפתיים ולכאבים בזמן הדיבור. כאב מפושט עלול להיגרם גם מדלקת כרונית, מכתר עם איטום שולי לקוי או עם השחזה עמוקה תת חניכית, בקיעת שיני בינה, ואפילו כתוצאה מתהליך של יישור שיניים.

ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשון לציון, בעל תואר MDC ברפואת שיניים מיקרוסקופית הדוגלת בגישה מיקרו-כירורגית זעיר-פולשנית באמצעות מיקרוסקופ דנטלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully