וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאתם באמת צריכים כדי לשמור על שיניים בריאות

ד"ר מוהנד אשקר, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 11:05

כדי לשמור על פה בריא וחיוך יפה אתם חייבים איזון בין החיידקים הרעים לחיידקים הטובים בפה שלכם, וזה דורש יותר מרק צחצוח שיניים. ד"ר מוהנד אשקר מסביר

מברשת ומשחת שיניים. Giphy
הבסיס לשמירה על שיניים בריאות. מברשת שיניים/Giphy

הקפדה על היגיינת הפה וניקיון השיניים היא הבסיס לשמירה על שיניים בריאות, שכן היא מפחיתה את כמות החיידקים המזיקים בפה, ומאפשרת לגוף להגן על עצמו. חיידקים הם מיקרואורגניזמים שנמצאים בכל מקום וחיים בגוף ומחוצה לו, חיידקים אלו מצויים גם בחלל הפה.

ניתן לחלק את חיידקי הגוף לשתי קבוצות:
1. קבוצת החיידקים המזיק בה אנחנו רוצים "להילחם" - אלו הם החיידקים "הרעים".

2. קבוצת החיידקים המועילה שבלעדיה הגוף לא יוכל להתקיים ואותה אנחנו רוצים להציל - אלו הם החיידקים "הטובים".

החיידקים הלא מזיקים מייצגים את מרבית ספירת הגוף של מיקרואורגניזמים ובכך תופסים את מרבית החללים (הפה, האף ורירית המעי למשל) ומונעים התרבות של חיידקים מזיקים וזיהומים שגורמים החיידקים המזיקים. שתי קבוצות החיידקים נמצאות בפה, ושמירה על האיזון בין קבוצת החיידקים "הטובים" לבין קבוצת החיידקים "המזיקים" תורמת לשמירה על שיניים וחניכיים בריאות.

יש לציין שאת המיקרואורגניזמים הגורמים לעששת ולמחלות חניכיים לא ניתן להשמיד לחלוטין, ורק ההפחתה במספרם תסייע לגוף להגן על עצמו ולשמור על הפה במצב טוב. לצורך המאמר אשתמש במונח חיידקים כדי לתאר את המיקרואורגניזמים המזיקים כפי שכולנו משתמשים בו בחיי היומיום.

אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
את החיידקים שגורמים לעששת אי אפשר להשמיד לחלוטין, רק להפחית. אישה שסובלת מכאב שיניים/ShutterStock

היגיינת פה נאותה כוללת ניקיון ייסודי של כל חלל הפה: משטחי השיניים, החניכיים, הלשון, ובוודאי תותבות וכתרים אם יש. היגיינה זאת מפחיתה את מספרם של החיידקים, מסירה את שאריות האוכל שמהוות "ארוחה עשירה" עבורם ומסייעת לגוף ובעיקר לריר שמכיל אנזימים ותאים להילחם בחיידקים, בפטריות ובנגיפים.

החיידקים מפרקים את הסוכר מהמזון שאנחנו צורכים לחומצות - חומצות אלו ממיסות את חומר השן שגורמת לאובדן מינרלים כמו סידן וזרחן ולכן נגרמת עששת. היגיינת פה לקויה תביא לכך ששאריות המזון יצטברו על משטחי השיניים ועל התותבות וייווצר רובד חיידקי (מושבות חיידקים מאורגנות מבנית ופונקציונלית) כשזמן חולף מתרחשת מינרליזציה ונוצרת אבנית שמהווה שכבת הגנה לחיידקים שהצטברו, ולכן לא ניתן לנקות אותם בכלי הניקוי הביתיים (כמו מברשת שיניים וחוט דנטלי). חיידקים שלכודים תחת אבנית וממשיכים להצטבר גורמים לנזק אגרסיבי לחניכיים ולרקמות סביב השיניים ומכאן לריקבון ואובדן השיניים הטבעיות. אבנית שלא ניתן להסיר בבית באמצעות מברשת שיניים וחוט דנטלי - ניתן לנקות במרפאת השיניים.

כיצד לשמור על היגיינת שיניים ברמה היום יומית?

1. שימוש במברשת הנכונה:

מומלץ להשתמש במברשת חשמלית שמבצעת מספר סיבובים (וויברציות) לדקה כמאה פעמים יותר ממה שאפשר לבצע באופן ידני. וויברציות אלו מפרקות את הרובד החיידקי על שטח השן ומרעננות את זרימת הדם בחניכיים.

חשוב לציין כי יש מברשות שמחירם נע בין 150 ל-400 שקלים, והן טובות דיין והן אף מצוידות במנגנון "הבהוב" אשר מזהיר על לחיצה מיותרת שעלולה לגרום לנזק. כל יתר החידושים לא ממש תורמים לצחצוח איכותי יותר ואפשר בהחלט להסתפק בחלופות בסיסיות טובות שמייצרות את הוויברציה הנכונה לניקוי.

מברשת שיניים חשמלית. ShutterStock
מומלץ. ילדה מנקה מברשת שיניים חשמלית/ShutterStock

אם מצחצחים שיניים במברשת ידנית מומלץ לבחור במברשת עם זיפים רכים (SOFT או מידיום), מברשות אלה מתאימות לרוב המטופלים וחזקות דיין לניקוי רובד חיידקי ושאריות מזון. מברשות קשיחות (HARD) עלולות לגרום נזק לשיניים ולרקמות מסביב עקב שימוש אגרסיבי. מברשות EXTRASOFT די רכות אך מתאימות למקרים מסוימים מאוד ולא לציבור הרחב.

2. ניקוי מלא של משטחי השן

חשוב מאוד לנקות את המשטחים בין השיניים הסמוכות שאליהם זיפי המברשת לא מגיעים, ניתן לבצע את הניקוי באמצעות מברשת ובאמצעות חוט דנטלי. בשימוש במברשת - יש לאחוז את מברשת היד במנח אופקי, כאשר אמצע המברשת מונח על החניכים ועל אמצע השן, לאחר מכן יש לבצע כארבעה עד חמישה סיבובים מכיוון החניכיים לכיוון השן - כך למעשה מרחיקים את הלכלוך מחוץ לשן. דגש חשוב - בצעו פעולה זו בעדינות.

ובשימוש בחוט דנטלי, יש לגזור חוט דנטלי לאורך של 30-40 סנטימטרים, מסובבים את החוט על אצבע או על שתי אצבעות מכל יד, מחליקים בין השיניים, מגיעים עד החניכיים, לוחצים על שטח השן (יוצרים את האות C בחוט) מוציאים וחוזרים על הפעולה בשיניים הסמוכות. את פעולת הניקוי באמצעות חוט דנטלי ניתן להחליף עם "סילון" שעובד עם לחץ מים פעולה זו נקראת ניקוי אינטרה-דנטלי.

3. ניקוי שיניים תותבות דרך הפה

כאשר מדובר על שיניים תותבות קבועות (גשר) יש לבצע ניקוי באמצעות מברשות קטנות (אינטרה-דנטליות) שניתן להכניס מתחת לתותבת הקבועה או גשר הקבוע או לחילופין לנקות את התותבות באמצעות "סילונן".

4. ניקוי הלשון

המראה הנקי של הלשון עשוי לבלבל אנשים רבים, כיוון שדווקא באזור זה מצטברת כמות החיידקים הגדולה ביותר בחלל הפה. את הלשון יש לצחצח באמצעות זיפי המברשת או באמצעות הצד האחורי שמיועד למטרה זו.

5. שימוש במי פה

מי פה אינם מחליפים את צחצוח השיניים ומומלץ להשתמש בהם כיוון שמים מגיעים לכלל הריריות בחלל הפה - בין השיניים, בלשון, בקיר הלחי וכן הלאה. בסיום הצחצוח מומלץ לגרגר מי פה בין 30 שניות לדקה (בהתאם להנחיות היצרן) ולירוק.

הכותב הוא ד"ר מוהנד אשקר, רופא שיניים בעל מרפאת שיניים בישוב חורפיש

ד"ר מוהנד אשקר, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully