וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד הזמן: ויטמינים ותוספים שנלחמים בהזדקנות

אנטי אייג'ינג זה לא רק לנסות ליישר או להעלים קמטים, אלא גם לנסות למנוע את הזדקנות הגוף ברמת התאים ולשמור על תפקוד מערכות הגוף במצב הכי טוב שאפשר. אלה הוויטמינים ותוספי התזונה שיכולים לעזור

אישה בולעת תוסף תזונה. ShutterStock
להילחם בנזקי ההזדקנות מבפנים. אישה נוטלת תוסף תזונה/ShutterStock

ההזדקנות היא חלק בלתי נמנע מהחיים. ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו רואים יותר ויותר סימנים של הגיל - קמטים, שיערות לבנות וכדומה. אך סימני הגיל אינם רק חיצוניים, הגוף שלנו מזדקן גם מבפנים.

קצב ההזדקנות עשוי להיות תלוי בהרבה גורמים, חלקם גנטיים, אך רבים מהם סביבתיים ותלויים באורח החיים שלנו - התזונה, הפעילות, הרגלים מזיקים כמו עישון וכו', ואחת הדרכים להשפיע על קצב ההזדקנות היא באמצעות ויטמינים ותוספי תזונה. לוויטמינים מסויימים יש יכולת להתגבר על רעלנים שונים שמצטברים בגוף וגורמים נזק לתאים. חלק מהוויטמינים הם גם נוגדי חמצון, ויכולים לנטרל לפחות חלק מההשפעות המזיקות של רדיקלים חופשיים.

את רובם של הוויטמינים הללו ניתן לצרוך בעזרת תזונה נכונה ומגוונת, אבל אפשר גם למצוא אותם בצורת תוספים.

כורכום. ShutterStock
גם אנטי איגג'ינג וגם אנטי-דלקתי/ShutterStock

כורכומין - כורכומין הוא חומר פעיל שמצוי (בוודאי לא תתקשו לנחש) בכורכום. הוא זכה להרבה פרסום בשנים האחרונות בשל תכונותיו האנטי-דלקתיות ונוגדות החמצון. כורכומין פועל ברמת התא, ומחקרים מצאו שהוא יכול לשפר את בריאות העור וכן שהוא בעל סגולות אנטי-סרטניות. המינון המומלץ של כורכומין הוא 500-1,000 מ"ג ביום, אך יש לשים לב שעלולות להיות לנטילתו גם תופעות לוואי, החל מכאבי ראש, בעיות בעיכול, תגובות בין תרופתיות (בעיקר עם תכשירים לטיפול בצרבת ובריפלוקס) והפרעה בקרישת הדם.

CoQ10 - קו-אנזים Q10 הוא נוגד חמצון שמעודד ייצור קולגן. מחקר מ-2018 מצא שהוא משפר את האופן שבו תאים מייצרים אנרגיה (ביואנרגטיקה).

יין אדום. ShutterStock
רסברטול, שמצוי בייו אדום מונע נזקי הזדקנות ב-DNA. יין אדום/ShutterStock

קולגן - קולגן הוא חלבון שמיוצר באופן טבעי בגוף והוא שמעניק במיוחד לעור, אך גם לרקמות נוספות, גמישות ואלסטיות. ככל שאנחנו מתבגרים פוחת ייצור הקולגן בגוף וכך עולה הסבירות להופעת קמטים וקמטוטים בעור. נטילת קולגן לא תהפוך את פגעי הזמן שנוצרו, אך היא עשויה לעכב הופעת קמטים נוספים. ניתן לקחת קולגן בתוסף.

רסברטול - נוגד החמצון העוצמתי הזה מצוי ביין אדום למשל, והוא מפורסם במיוחד בשל השפעתו על טלומרים. טלומרים הם מה שמצוי בקצות הכרומוזומים שלנו והתקצרות שלהם נמצאה קשורה בנזק חמצוני ל-DNA, אך רסברטול נמצא מחקרית כיעיל בהארכת טלומרים.

ויטמין C - סקירה מדעית שהתפרסמה ב-2017 מצאה שוויטמין C מחזק את המערכת החיסונית וגורם לה לייצר יותר תאים חיסוניים. הוא גם משפר את בריאות העור משום שהוא נמצא כיעיל בהגנה מפני נזק חמצוני. מחקר אחר מאותה שנה מצא ראיות עקביות לכך שהוא מגן מפני הזדקנות מוקדמת - הוויטמין פועל לא רק כנוגד חמצון עוצמתי, אלא הוא גם יכול להועיל בהבהרת כתמים בעור או כהויות מתחת לעיניים, שגם הם חלק מסימני גיל.

אגוז ברזילאי. ShutterStock
תמצאו כאן מלא סלניום. אגוזי ברזיל/ShutterStock

ויטמין E - גם ויטמין E נחשב לאחד מנוגדי החמצון היעילים, שמונעים את הנזק החמצוני של רדיקלים חופשיים לתאי הגוף השונים. מספר מחקרים אף מצאו שהוא מונע היקשרות צולבת של קולגן ובכך תורם למראה עור צעיר יותר. ויטמין E שייך לקבוצת הוויטמינים המסיסים בשומן (בדומה לוויטמין D ו-K) והוא משמש בתכשירים לטיפול בכתמי עור, וכן בתכשירים קוסמטיים להגברת גמישות העור ומניעת קמטים. מחקרים מצאו שהוא גם קשור בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

סלניום - סלניום הוא מינרל נוגד חמצון שפעולתו יעילה במיוחד כשהוא משולב עם ויטמין E. ניתן למצוא אותו במזונות שונים כמו חמאה, שמרים, דגים, דגנים מלאים ועוד, אך במיוחד באגוזי ברזיל. רמות נמוכות של סלניום נמצאו קשורות בסיכון מוגבר לדלקות פרקים ואף סוגים מסויימים של סרטן (סרטן הערמונית, למשל). ניתן גם ליטול אותו כתוסף, אך יש לשים לב שכמויות גדולות ממנו עלולות לגרום לתופעות לוואי מזיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully