וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה הזאת יכולה להפחית את הסיכון להידבק בקורונה?

עדינה בכר

27.12.2020 / 6:49

מחקר גילה שהדיאטה הקטוגנית, שיש לה קבלות מרשימות בתחום ההרזיה, עשויה גם לעכב ולמתן את התגובה הדלקתית שנגרמת בגוף עקב זיהום נגיפי ולשפר את התפקוד החיסוני

בווידאו: בריטניה נכנסת לגל חדש של הגבלות בעקבות מוטציה של הקורונה/צילום: רויטרס

החיסונים לקורונה הגיעו, אבל זה ממש לא אומר שאנחנו צריכים לוותר על אפיקים חלופיים להתגוננות מפני הנגיף הזה, ואחד מהם עשוי להיות תזונה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Translational Medicine מצא כי הדיאטה הקטוגנית עשויה לספק סוג של הגנה מפני נגיף הקורונה. זאת בין השאר עקב מנגנונים המיוחסים לדיאטה הזאת, בהם ירידה יעילה של מסת השומן, השפעות נוגדות דלקת, שינויים במנגנון החיסון ושיפור בבריאות הלב וכלי הדם.

דיאטה קטוגנית היא דיאטה שבה נעשית הפחתה משמעותית בצריכת הפחמימות שגורמת לגוף לעבור משריפת סוכר לשריפת שומן, לצורך אנרגיה. בתהליך שריפת השומן נוצרים גופי קטון ומכאן מקור שמה של הדיאטה. גופי קטון הם שלושה חומרים, כשהמוכר ביניהם הוא האציטון שהוא דווקא לא משמש לאנרגיה, ובטא הידרוקסי בוטירט ואצטואצטט שמספקים אנרגיה למוח לשרירים, ללב ולמעשה, לכל התאים בגוף פרט לכבד.

לקוחות במסעדה עוטים מסיכות להתמגנות מפני נגיף הקורונה, תל אביב. 15 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
המנגנונים המיוחסים לדיאטה הקטוגנית עשויים לשפר את התמודדות הגוף עם נגיף הקורונה. אנשים במסעדה עם מסיכות/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

החוקרים ערכו סקירת מאמרים וציינו כי דיאטה קטוגנית אחראית לעלייה בריכוז גופי קטון בפלזמה, להעלאת רמות האנרגיה ולוויסות הגנים השולטים ומנהלים את רמות הסטרס החמצוני בגוף. מלבד זאת, אותם גופי קטון, מסייעים בעיכוב התגובה הדלקתית במקרים של זיהומים נגיפיים, ויכולים לסייע במניעת תגובה היפר-דלקתית המחמירה את מהלך המחלה. מחקרים הראו בעבר כי הדיאטה הקטוגנית מצמצמת את הסיכון לחלות בשפעת בכך שהיא משפרת את התפקוד החיסוני ואת ההתמודדות עם זיהומים.

על פי מחקר שפורסם השנה בכתב העת Science Immunology, גופי קטון מביאים לשיפור ייצור הריר בגוף שמשפר את ההתמודדות עם שפעת ותסמינים נלווים. למעשה, נטען שהתמדה בדיאטה קטוגנית עשויה לסייע בהפיכת הגוף לחסין מכמה סוגים של נגיפים.

אנשים מעל גיל 60 וכאלה הסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים ולתמותה מקורונה. מחקר שנערך לאחרונה על ידי מדענים מבית הספר לרפואה של ייל, הגיע למסקנה שהדיאטה הקטוגנית עשויה להועיל לבעלי חסר חיסוני או לסובלים ממחלות כרוניות, מכיוון שהיא יכולה לשפר את התפקודים החיסוניים-מטבוליים בגוף ולהפחית את רמות הדלקת.

אישה במסיכה מתלבטת בין דונאט לתפוח. ShutterStock
במחקר נטען שהתמדה בדיאטה קטוגנית עשויה לסייע בהפיכת הגוף לחסין מכמה סוגים של נגיפים. אישה במסיכה מתלבטת בין דונאט לתפוח/ShutterStock

עוד מצאו החוקרים כי במרוצת השנים, נעשה שימוש נרחב בדיאטה קטוגנית להפחתת מסת הגוף בהשמנת יתר קשה, הפרעות מטבוליות, מיגרנה וסרטן. בקבוצה של אנשים שמנים מאוד הנמצאים בסיכון למחלות לב וכלי דם, נמצא כי בקרב אנשים עם השמנה ובסיכון למחלות לב וכלי דם תזונה קטוגנית, דלה מאוד בקלוריות (עד 800 קלוריות ליום) הביאה לשיפור העמידות לאינסולין, לאיזון סוכר ולחץ דם, כמו גם לאיבוד מסת שומן ושימור מסת השריר.

עם זאת, אף שלדיאטה הקטוגנית יש יתרונות וחלקם אף מוכחים קלינית במחקרים, חשוב לעשות אותה בליווי של דיאטנית קלינית מוסמכת. לסוכרתיים, מומלץ להיות בבקרה על רמות הקטונים בדם ולעשות שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות. כמו כן, מומלץ לשלב פעילות גופנית שתגביר עוד יותר את ההשפעות החיוביות של תזונה מסוג זה. זאת לאחר תקופת הסתגלות לדיאטה ותוך התאמה להרכב הארוחות ולנטילת התרופות.

עדינה בכר היא דיאטנית המתמחה בסוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully