וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 אימוני כושר שיכולים להפוך את הגוף ל"זקן" יותר - והדרכים להתגבר על זה

התעמלות היא הדרך הכי טובה להאט את שעון הזמן ולעכב במידה מסוימת את תהליך ההזדקנות. עם זאת, במקרים מסוימים היא גם עלולה לגרום לבעיות, כאלה שבדרך כלל מופיעות רק בגילאים מבוגרים יותר. למה זה קורה ואיך נמנעים מזה?

בסרטון: אימון טבטה שאתם יכולים לעשות בבית/צילום: עדן ביבס

מחלות לב, כאבי גב, בעיות נשימה, השמנה, לחץ דם גבוה - כל אלו הן בעיות שיכולות במידה רבה להיפתר, או לכל הפחות להפוך פחות משמעותיות, אם מקפידים לבצע פעילות גופנית באופן קבוע. מרופאים שמטפלים בסרטן ועד לאלו שמלווים חולי סוכרת - סביר להניח שלא תמצאו היום רופא שלא ממליץ למטופליו על פעילות גופנית במידה שהם יכולים לעמוד בה - כדי לשפר את הבריאות הגופנית והנפשית כאחד.

אז אחרי שהדגשנו את זה, הגיע הזמן להציג גם קביעה פחות מקובלת: פעילות גופנית, במקרים מסוימים ומאוד ספציפיים, יכולה לגרום גם להופעת תסמינים שונים בגוף, שאולי יגרמו לכם להרגיש "זקנים" יותר מבעבר באופן די אירוני. הנה כמה מהאימונים שיכולים לגרום לזה - והעצות שיעזרו להימנע מההשפעה השלילית הזאת:

פעילות אירובית מאומצת - שריפה מוגברת של רקמות שריר

הרבה מבוגרים סובלים מדילול של רקמות השריר, בצורה שעלולה לגרום גם לירידה בכוח הפיזי. חשוב להבין שגם אנשים שעושים רק פעילות אירובית, בייחוד אם מדובר בפעילות מאומצת כמו ריצת מרתון או טריאתלון, מצויים בסיכון לבעיה הזאת. זאת מכיוון שלגוף קל יותר לשרוף רקמות שריר משומן כשהוא נדרש לאנרגיה זמינה שתאפשר לו לעמוד בעומס של הפעילות האירובית.

עוד בוואלה!

ישבתם כל היום? זה האימון שאתם צריכים לעשות

לכתבה המלאה

עם זאת, חשוב להבין כי אנשים שמבצעים פעילות אירובית באופן קבוע נהנים משורה ארוכה של יתרונות בריאותיים שחבל לוותר עליהם, וכוללים בין היתר חיזוק של מערכת החיסון, שיפור בפעילות הריאות, רמות אנרגיה גבוהות יותר ושיפור זרימת הדם בצורה שמונעת מחלות לב וכלי דם.

איך מונעים את הנזק? אם אתם אוהבים ריצות למרחקים ארוכים, שחייה או רכיבה ממושכת על אופניים - חשוב לשלב את האימונים האלו גם עם אימוני כוח שכוללים הרמת משקולות, TRX או קרוספיט. כדאי לשלב 2 או 3 אימונים כאלו בשבוע וכן להקפיד על תזונה עשירה ומגוונת שתאפשר לגוף שלכם לקבל את כל האנרגיה שהוא זקוק לה כדי לעמוד במאמץ בלי "לשרוף" את השרירים.

אימונים בסטודיו מחומם - הזדקנות מואצת של העור

טוב, בישראל אנחנו לא מעבירים תקופות ממושכות במקומות מחוממים, אבל בחורף גם זה עשוי להיות רלוונטי לחלק מהמתעמלים. כל מי ששהה יותר מחמש דקות מתחת למזגן בחייו יודע שלמכשיר מציל החיים הזה יש גם נטייה לייבש אותנו מאוד. אם לא מטפלים בבעיה, ההתייבשות יכולה להזיק לעור בצורה שעשויה אף להאיץ את תהליך ההזדקנות שלו.

ואם זה לא מספיק, שהייה בחלל מחומם בזמן הפעילות הגופנית יכולה להעצים את הסיכון להתכווצויות שרירים. זאת גם מאותה הסיבה - ככל שהגוף מיובש יותר, כך גובר הסיכון לבעיה הלא מאוד דרמטית, אבל המאוד מציקה הזאת.

גבר עושה שכיבות סמיכה. ShutterStock
הכי טוב באוויר הפתוח. גבר עושה שכיבות סמיכה/ShutterStock

איך מונעים את הנזק? אם אתם יכולים, עדיף להתאמן בחלל הפתוח ולא בתוך מכון כושר או סטודיו סגור ומחומם. אם אתם לא יכולים להימנע מזה, לפחות הקפידו לשתות מספיק מים ולמרוח קרם לחות על העור בסוף הפעילות.

הרמת משקולות - עומס לא מידתי על הגוף

תרגילי כוח במכון הכושר שבהם מבודדים שרירים ספציפיים כדי לפתח אותם - לא תמיד מחקים את התנועה הטבעית של השריר שלשמה הוא נועד. כאשר עושים זאת לאורך זמן, זה עלול להפעיל עומסים שונים באזורים לא רצויים בגוף, דבר שיכול להכביד עליו מאוד, להגביר את הסיכון לפציעות ולייצר חוסר פרופורציה. זה נכון בייחוד אם אתם נצמדים לאותם התרגילים בכל פעם - בלי לגוון או לשלב אותם עם תרגילים חדשים.

איך מונעים את הנזק? נסו לשלב את אימוני הכוח גם עם פעילות אירובית כמו ריצה או רכיבה על אופניים. בנוסף, מומלץ מאוד להקפיד להחליף תרגילים בתוכנית ולבצע יותר תרגילים שעובדים על משקל גוף ומחזקים את שרירי הליבה. התרגילים האלו מדמים פעולה טבעית יותר של הגוף ולכן הם גם יעילים יותר וגם תורמים יותר לבריאות.

"סמוך-קום" - דופק את הברכיים

כל מי ששירת בצה"ל מכיר את התרגיל המאתגר הזה, שאמנם שנוא על רוב החיילים, אך מהווה דרך מצוינת לחזק את כל שרירי הליבה החשובים בגופנו. התרגיל הזה גם מעלה את הדופק ונחשב מצוין לשיפור הסיבולת, אך כפי שכבר הבנתם - הוא לא חף מסיכונים. למעשה, ההשפעה שלו על הברכיים יכולה להיות משמעותית מאוד ולגרום לקרעים ולבעיות אורתופדיות מתמשכות - בייחוד אם מגזימים איתו או לא מבצעים אותו כמו שצריך.

ברפי, סמוך קום. Giphy
כואב לך בברכיים? תפסיקו. ברפי/Giphy

איך מונעים את הנזק? את התרגיל הזה, יעיל ככל שיהיה, מומלץ להחליף בתרגיל אחר אם אתם מרגישים כאבים או לחץ בברכיים אחרי שאתם מבצעים אותו. לדוגמה, אפשר לבצע "סקוואט קפיצה" - שבו עוברים בקפיצה מעמידה לסקוואט ובחזרה לעמידה. אם אתם מתאמנים במכון כושר אפשר גם להשתמש במכונת חתירה (Rowing machine) להפעלת אותם השרירים שבתרגיל הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully