וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישבתם כל היום? זה האימון שאתם צריכים לעשות

חוקרים חישבו כמה דקות של פעילות גופנית אתם צריכים לעשות כדי לנטרל את הנזק שנגרם מיום שלם של ישיבה מול המחשב (או הטלוויזיה - לא שופטות). גם ארגון הבריאות עדכן את המלצותיו לגבי פעילות גופנית לכלל האוכלוסייה

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

כולנו יודעים שלשבת במשך שעות ארוכות זה לא בריא לנו, אבל לא תמיד יש לנו ברירה - אנחנו עובדים מול המחשב, או לומדים, או עומדים בפקק בדרך לעבודה - ואת כל אלה עושים בדרך כלל בישיבה. אבל יש לנו הזדמנות 'למחוק' חלק מהנזק הבריאותי שאורח החיים היושבני שלנו מסב לנו בעזרת פעילות גופנית.

מחקר חדש ביקש לחשב בדיוק כמה דקות של פעילות גופנית נחוצות כדי לנטרל את הנזק שנגרם מיום ממוצע של ישיבה. המסקנה שאליה הגיעו החוקרים היא שאימון גופני צריך להימשך 30-40 דקות כדי לעשות זאת באופן אפקטיבי.

עד 40 דקות של פעילות גופנית מתונה-נמרצת מדי יום, זה פחות או יותר מה שנחוץ לביטול הנזק הגופני שנגרם מ-10 שעות של ישיבה מול שולחן העבודה, כך טוענים החוקרים. אולם, גם אימון קצר יותר יועיל ואפילו אם תעמדו מדי פעם במהלך היום תוכלו לתקן לפחות חלק קטן מהנזק הבריאותי שנגרם מישיבה ממושכת.

אישה עושה סקוואט באימון ביתי. ShutterStock
ככל שדקות הפעילות יורדות, הסיכון לתמותה מוקדמת עולה. אימון ביתי/ShutterStock

את מסקנותיהם גיבשו החוקרים בעקבות מטה-אנליזה של 9 מחקרים קודמים שנערכו בנושא, ובהם השתתפו במצטבר 44,370 בני אדם מארבע מדינות. כולם ענדו על גופם לטובת המחקרים איזשהו סוג של מכשיר שמודד את רמת הפעילות שלהם.

האנליזה העלתה שסיכון התמותה בקרב מי שמנהלים אורח חיים יושבני עלה ביחס הפוך למספר הדקות שאותן בילו בפעילות גופנית מתונה-נמרצת. כלומר, ככל שהיו פחות דקות של פעילות, כך סיכון התמותה עלה.

"בקרב משתתפים פעילים שעסקו בפעילות גופנית בין 30 ל-40 דקות ביום, סיכון התמותה שהיה קשור בניהול אורח חיים יושבני לא היה גבוה משמעותית משל אלה שאורח חייהם לא היה יושבני במיוחד", כתבו החוקרים במאמר שפרסמו. במילים אחרות, אם תשלבו לשגרת היום שלכם פעילויות גופניות כמו רכיבה על אופניים, הליכה מהירה או אפילו עבודה פיזית בגינה - תוכלו להפחית את הסיכון שלכם לתמותה מוקדמת למצב שבו הוא היה לולא הייתם מנהלים אורח חיים שכולל כל כך הרבה שעות של ישיבה.

כאב גב תחתון. ShutterStock
האדם הממוצע יושב כ-10 שעות ביום. אישה יושבת ליד מחשב/ShutterStock

היתרון של המטה-אנליזה הנוכחית היא שהיא ניתחה נתונים שהתקבלו ממכשירי מדידה שניטרו את הפעילות של משתתפי המחקרים שנכללו בה, ולא על דיווח עצמי של זמן הישיבה והפעילות הגופנית של כל משתתף. עובדה זו הופכת את בסיס הנתונים הכולל של החוקרים לאובייקטיבי ואמין יותר, וזה משליך גם על מסקנותיהם.

המחקר הזה מתפרסם בעיתוי מעניין, שכן ארגון הבריאות העולמי בדיוק פרסם בימים אלה את המלצותיו המעודכנות בנוגע לפעילות גופנית ואורח חיים יושבני לשנת 2020. מסמך ההמלצות הגלובלי של ארגון הבריאות חובר על ידי 40 מדענים מ-6 מדינות, והוא ממליץ על 150-300 דקות של פעילות גופנית מתונה מדי שבוע, או 75-150 דקות של פעילות גופנית נמרצת מדי שבוע. גם כאן ההמלצות חושבו כדי לסתור את הנזקים הבריאותיים שנגרמים על ידי אורח חיים יושבני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully