וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מאכלים שעוזרים לשמור על העורקים נקיים

טרשת העורקים היא מצב שבו הסתיידות ומשקעים שומניים גורמים לכלי הדם להתקשות ולהיסתם והיא קשורה לכמחצית ממקרי המוות בעולם המערבי. המאכלים האלה יכולים לעזור למנוע אותה

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
טרשת עורקים היא מחלה דלקתית כרונית, אך תזונה יכולה להפחית את הסיכון לחלות בה. אישה סובלת מכאבים בחזה/ShutterStock

העורקים שלנו מובילים דם לכל חלקי הגוף כל יום כל היום, אך לאורך זמן משקעי שומן שעוברים דרכם מצטברים על דפנותיהם וגורמים להיצרות ולעתים גם לחסימה שלהם. קוראים לזה טרשת עורקים ועל פי ההערכות היא אחראית לכמחצית ממקרי המוות במדינות המערב, באופן ישיר או עקיף.

טרשת עורקים היא מחלקה דלקתית כרונית שיש לה מספר גורמי סיכון תורמים: כולסטרול LDL גבוה, לחץ דם גבוה, עישון, סוכרת, היסטוריה משפחתית, השמנה, תזונה גרועה ואורח חיים יושבני. מאידך, אימוץ הרגלי אורח חיים כמו תזונה עשירה בירקות, פירות ודגים (מי אמר תזונה ים תיכונית ולא קיבל?), יכולים להפחית את הסיכון להיווצרות טרשת עורקים ולתחלואה במחלות לב נוספות.

הנה 6 מאכלים שיכולים לעזור לשמור על העורקים שלכם בריאים ומרווחים:

פירות יער

יקב טרה נובה. רעות סהר, רעות סהר
תפחיתו את הדלקתיות. פטל, אוכמניות ותותי עץ/רעות סהר, רעות סהר

תותים, פטל, אוכמניות, חמוציות - לפירות היער מיוחסות שלל תועלות בריאותיות, ואחת מהן היא היכולת להפחית דלקתיות ולשפר את בריאות הלב. פירות יער מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים ותרכובות צמחיות כמו פלבנואידים ונוגדי חמצון שידועים כתורמים לבריאות הלב. מחקרים הראו עוד שאכילה של פירות יער יכולה להפחית כמה מגורמי הסיכון לטרשת העורקים, בהם: כולסטרול מסוג LDL, לחץ דם גבוה ורמת הסוכר בדם. הוספה של פירות יער לתפריט יכולה למנוע חסימת עורקים על ידי הפחתה של הדלקתיות ושל הצטברות משקעי כולסטרול ולשפר את תפקוד העורקים על ידי הגנה על התאים מפני נזק של רדיקלים חופשיים.

דגים

סטייק טונה. ShutterStock
מומלץ לאכול תדירות של פעמיים בשבוע או יותר. דג טונה/ShutterStock

בדגים יש לא מעט רכיבים תזונתיים חיוניים, בהם אומגה 3. מחקרים גילו שאומגה 3 מפחית את הביטוי של מולקולות הדבקה - סוג של חלבון שמופרש על ידי התאים וגורם להם להידבק זה לזה. מולקולות הדבקה מופרשות בגוף בין השאר כתגובה לדלקתיות מוגברת והן מהוות אחד המנועים להיווצרותן של חסימות בעורקים. צריכת דגים בתדירות של פעמיים בשבוע או יותר, נמצאה במחקרים קשורה בסיכון מופחת לטרשת עורקים.

עגבניות

רוטב עגבניות. ShutterStock, ShutterStock
הכי טוב לבשל אותן עם שמן זית. עגבניות/ShutterStock, ShutterStock

בעגבניות ובמוצרים שעשויים מעגבניות (קטשופ, רסק וכו') יש תרכובות צמחיות שיכולות לעזור במיוחד במניעת טרשת עורקים. מחקרים הראו שצריכה של עגבניות עשירות בליקופן - סוג של בטא-קרוטן שמצוי בעגבניות, מסייעת בהפחתת דלקתיות ומעלה את רמת הכוסלטרול "הטוב" HDL וגם מקטינה את הסיכון לפתח מחלת לב. שילוב של עגבניות מבושלות עם שמן זית הוא לא רק זיווג קולינרי מצויין, אלא הוא אף מגדיל את התועלת הבריאותית מהעגבניות, והוא משפיע בצורה המיטבית על הפחתת מולקולות ההדבקה וחלבוני הדלקת בגוף.

קקאו ושוקולד מריר

שוקולד מריר. ShutterStock
אכילת שוקולד מסייעת בהפחתת הסיכון לשבץ, מחלות לב וסוכרת. שוקולד מריר/ShutterStock

במחקר שבו השתתפו 2,217 בני אדם נמצא שאכילת שוקולד קשורה בהצטברות פחות פלאק בעורקי הלב - העורקים שמובילים דם עשיר בחמצן אל הלב. מחקרים אחרים מצאו עוד כי אכילת שוקולד מסייעת בהפחתת הסיכון לשבץ, מחלות לב וסוכרת. לכך יש להוסיף את העובדה שקקאו ושוקולד מריר מכילים כמות גבוהה של פוליפנולים, תרכובות מן הצומח שמסייעות בהפחתת דלקתיות וגבירות את ייצור תחמוצת החנקן, שמסייעת לתפקוד הפיזי של חולים בטרשת עורקים. באחד המחקרים, שבו השוו חוקרים בין השפעות של צריכת שוקולד חלב ושוקולד מריר על אנשים שסובלים ממחלת עורקים, נמצא שצריכה של 40 גרם שוקולד מריר (לפחות 85% מוצקי קקאו) שיפרה באופן משמעותי את זמני ההליכה ואת רמת תחמוצת החנקן בדם, בהשוואה לצריכה של כמות דומה של שוקולד חלב.

ירקות מצליבים

ברוקולי עם שקדים בוויניגרט תפוזים, המטבח של רמה. דרור עינב
בלאגן בבטן, חגיגה בעורקים. ברוקולי עם שקדים/דרור עינב

לחלק מהאנשים הם עושים קצת בלאגן בבטן, אבל משפחת המצליבים, שכוללת ברוקולי, כרוב, כרובית ועוד יכולה לעזור לכם למנוע מהעורקים שלכם להיסתם. וזה נבדק גם מחקרית - מחקר בהשתתפות 1,500 נשים מצאה קשר בין אכילת ירקות מצליבים ובין פיחות בחסימה של העורקים הקרוטידיים, המובילים דם למוח. מחקרים אחרים מצאו קשר בין צריכת ירקות מצליבים ובין הפחתה בהסתיידות עורקים. הסתיידות עורקים גם היא חלק מטרשת העורקים והיא גורמת לכלי הדם להתקשות.

פירות הדר

פירות הדר. ShutterStock
עשירים בכל מיני ויטמינים אחרים וגם במינרלים ונוגדי חמצון. פירות הדר/ShutterStock

הם מפורסמים בעיקר בזכות העובדה שהם מלאים בוויטמין C, אך לפירות ההדר יש עוד מה להציע. הם עשירים בכל מיני ויטמינים אחרים וגם במינרלים ונוגדי חמצון. פלבנואידים שמצויים בפירות הדר מפחיתים את רמות הדלקת בגוף ועוזרים למנוע מרדיקלים חופשיים לחמצן את הכולסטרול מסוג LDL. LDL מחומצן מקדם התפתחות של טרשת עורקים ומזרז אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully