וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבר שהתרופה הנפוצה הזו יכולה להרוג תאי סרטן

חוקרים גילו כי התרופה אימודיום - המוכרת בעיקר כתרופה נגד שלשולים - עשויה לגרום למוות של תאי סרטן מוח תוקפניים. איך זה קורה והאם זה רלוונטי לגבי סוגי סרטן נוספים? הנה כל הפרטים

גבר לוקח כדור. ShutterStock
תרופה נפוצה ומוכרת. גבר נוטל כדור/ShutterStock

תרופה נפוצה מאוד לשלשולים עשויה להיות טיפול יעיל נגד סוג אגרסיבי של סרטן המוח, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Autophagy.

מחקרי עבר כבר הוכיחו כי התרופה לופרמיד (Loperamide) המוכרת יותר בשם אימודיום או סטופ-איט, גורמת למוות של תאי גליובלסטומה, אך המנגנון שגורם לזה נותר לא ידוע עד כה. במחקר הנוכחי, החוקרים מצאו את המסלול שבו התרופה גורמת לתאים להשמדה עצמית. תגלית זו עשויה להפוך את התרופה לכלי טיפולי, כזה שאפשר יהיה להשתמש בו כי לפתח דרכים חדשות להילחם בצורתו הקטלנית של סרטן המוח.

הסלול שבו התרופה גורמת לתאים להשמדה עצמית מכונה אוטופגיה - שמשמעותה "אכילה עצמית". אוטופגיה מתרחשת כל הזמן בגוף כאמצעי הכרחי להסרת תאים פגומים או ממאירים. עם זאת, באמצעות מגוון של מנגנונים, סרטן יכול לפעמים להתחמק ממערכת זו, ולצמוח במהירות ללא שליטה. ההנחה היא שאם חוקרים יצליחו לגרום לאוטופגיה להתקיים בתאים סרטניים ספציפיים, ניתן יהיה להפסיק את המחלה. "הניסויים שלנו מראים שאוטופגיה יכולה לתמוך בטיפול בגידולי מוח מסוג גליובלסטומה", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר סברד ואן וויק.

ד"ר ואן וויק וצוותו, מהמכון לחקר סרטן ניסויים ברפואת ילדים באוניברסיטת גתה, מצאו שהתרופה מעלה את הביטוי של הגן ATF4 שקשור לאוטופגיה. כדי להבין את התפקיד של ATF4 באוטופגיה שמופעלת על ידי לופרמיד, החוקרים נטרלו את ביטוי ה-ATF4 בתאי גליובלסטומה. לאחר הפסקת ייצור ה-ATF4, הלופרמיד לא עורר הרס את התאים, מה שמרמז על כך שהתרופה דורשת פעולה של ATF4 כדי לגרום להריגת תאי סרטן. לאחר חקירה נוספת, החוקרים גילו כי על ידי ויסות מחדש של ATF4, נראה כי הלופרמיד גורם לסמני לחץ שהובילו בסופו של דבר למותם של התאים הסרטניים.

גידול במוח. ShutterStock
"אפשרויות חדשות ומרתקות לטיפול במחלות אחרות". רופא מביט בסריקות מוח/ShutterStock

בנוסף ל-ATF4, המחקר הדגיש גם קולטנים נוספים המעורבים במסלול האוטופגיה המופעל על ידי לופרמיד, שיכולים להיות שימושיים ביותר במאבק בגליובלסטומה. ד"ר ואן וויק אף סבור כי המנגנון הזה עשוי להיות ישים לטיפול במחלות נוירולוגיות חמורות אחרות. "הממצאים שלנו פותחים אפשרויות חדשות ומרתקות לטיפול במחלות אחרות, כמו הפרעות נוירולוגיות או דמנציה, כמו גם סוגים אחרים של גידולים", אמר החוקר.

יש צורך במחקר נוסף לפני שאפשר יהיה לאמת את התרופה הנפוצה כאופציה טיפולית בגליובלסטומה, וכן יהיה צורך למצוא שיטה שתאפשר ללופרמיד לעבור את מחסום הדם-מוח ולהגיע לגידולים, אך עדיין מדובר בבשורה משמעותית. כעת מקווים החוקרים להבין עוד יותר את מסלול הלופרמיד ולזהות מועמדים נוספים לתרופות שעשויות להשפיע באופן דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully