וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: טיפול חדשני הצליח לרפא גידול סרטני במוח

29.12.2016 / 16:21

השיטה החדשנית שנוסתה בעבר והראתה הצלחה מרובה, ממשיכה לקצור הצלחות. מטופל בן 50 שאובחן עם סרטן מוח קשה ביותר, קיבל את הטיפול ולאחר חצי שנה הגידולים במוחו נעלמו. לולא הטיפול הוא ככל הנראה היה מת תוך מספר שבועות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידיאו: קצת על הטיפול שמעורר תקווה אצל חולי סרטן

שיטת האימונותרפיה, המפיחה בשנים האחרונות תקווה בחוקרים ורופאים ברחבי העולם בנוגע לטיפול במחלת הסרטן, רשמה הישג מרשים נוסף. רופאים הצליחו להאט ולהעלים את צמיחתם של גידולים אצל חולה אמריקאי בן 50 הסובל מגליובלסטומה, סרטן שמקורו בראש, ונחשב לגידול המוחי חסר המרפא השכיח ביותר במבוגרים.

שיטת האימונותרפיה, שדה מחקר פורה המתפתח בשנים האחרונות, מגייסת את מערכת החיסון לתקיפת תאי הסרטן. עד כה נרשמו הישגים בשימוש בה לטיפול בסרטן הדם, לוקמיה, כמו במקרה של התינוקת הבריטית ליילה ריצ'רדס, שהייתה על סף מוות והחלימה חודשיים לאחר הטיפול. עד כה, הוכחה יעילותה של שיטת הטיפול בעיקר נגד סוגים שונים של סרטן הדם, והיא טרם הוכיחה את עצמה בקרב סרטנים שמקורם בגידולים "מוצקים", הקיימים בסרטן השד, סרטן הערמונית, סרטן הריאות, סרטן המעי ובסרטן שמקורו במוח.

מדובר בניסוי קליני שנערך על אדם בשם ריצ'רד גריידי בידי צוות חוקרים מקליפורניה, שממצאיו פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. גריידי כבר עבר סדרה של ניתוחים, הקרנות ונטל תרופות שונות, אך הסרטן במוחו התמיד והתפשט במוחו ולאורך חוט השדרה שלו.

עוד בנושא:
איך כימותרפיה משפיעה על הגוף?
בעקבות המחקר: האם באמת נמצאה תרופה לסרטן?

לילה ריצ'רדס. צילום: רויטרס, רויטרס
הייתה על סף מוות והחלימה חודשיים לאחר טיפול דומה. לילה ריצ'רדס/רויטרס, צילום: רויטרס

החוקרים נטלו תאים ממערכת החיסון שלו והינדסו אותם כדי שיתקפו את תאי הגידול. לאחר ניתוח להסרת מרבית הגידול במוחו, החוקרים הזריקו לאותו אזור במוח בו נמצא הגידול את תאי החיסון המהונדסים (CAR T cells) שש פעמים, והחלק שנותר מהגידול הפסיק לגדול.

לאחר שגידולים קטנים יותר במוחו המשיכו לגדול, החוקרים הזריקו למטופל 10 מנות נוספות של התאים המהונדסים לחללים בהם נמצאו במוח. זו הפעם הראשונה שהתאים מוזרקים למוח. המטופל לא חווה סיבוכים או זיהומים בעקבות הטיפול. החוקרים דיווחו כי לאחר ארבעה חודשים הגידולים הצטמקו, וכעבור שישה חודשים מזמן הטיפול הם כמעט נעלמו. לדברי החוקרים, אם הטיפול לא היה ניתן לגריידי, הוא היה מת תוך מספר שבועות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המפתח הישראלי של השיטה: "הצלחה מאוד גדולה"

"בשיטה הזו אנו מוציאים את תאי הדם הלבנים מסוג T (של מערכת החיסון) ומקנים להם ספציפיות של נוגדן על ידי כך שאנחנו שותלים בתוכם קולטן מהונדס (כימרי)", הסביר פרופ' זליג אשחר ממכון ויצמן ומבית החולים איכילוב, אשר מחקריו בשנות ה 80 היוו את הבסיס לפיתוח הטיפול האימונותרפי.

לדבריו, אותו קולטן מכיל מקטע שנלקח מהאזור בנוגדן שהוא אחראי על הכרת המטרה הספציפית שלו. למעשה, הוא מסביר, מדובר בראש טיל מונחה לעבר התא הסרטני. "אנחנו לוקחים את האזור הזה של הנוגדן ושותלים אותו בתוך קולטן הקיים בתאי ה-T, ותאי ה-T יתבייתו על אותו קולטן של תא המטרה, התא הסרטני", הוסיף.

גידול במוח. ShutterStock
ניסוי ראשוני שהצליח/ShutterStock

"עד עכשיו היו ניסויים קליניים במה שנקרא גידולים סרטניים מסוג לימפומה או לוקמיה וההצלחות היו ממש מהממות. הזריקו את התאים המהונדסים (CAR T cells) לתוך הווריד כי הגידול היה במחזור הדם ובבלוטות הלימפה", מסביר פרופ' אשחר. יחד עם זאת, כאמור, הניסויים על רקמות מוצקות לא הצליחו, ומדובר בדיווח הראשון שהראה הצלחה.

"לפני שנים התחלנו להזריק את תאי ה T המהונדסים לתוך גידולים מוצקים וקיבלנו הצלחות מצוינות אצל עכברים. המקרה הזה הוא הפעם הראשונה שהכניסו את התאים הללו לתוך גידול מוצק של המוח וההצלחה היא כמעט כמו שקיבלנו בעכברים", אמר.

"זו הצלחה מאוד גדולה בשימוש בשיטה הזאת בחולים בגליובלסטומה – שזו מחלה חשוכת מרפא. זה סולל את הדרך לנסות את הטיפול על סוגי סרטן אחרים , וזה בהחלט מעודד", סיכם פרופ' אשחר.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully