וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם צריכים את הוויטמינים האלה כדי לחיות טוב. ככה תשיגו אותם

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 7:24

מה משותף לתרד, זרעי חמנייה וסלמון? שלושתם יעזרו לכם להכניס לגוף ויטמינים מ"קבוצת העל" שתורמת מאוד לבריאות בכלל ולתפקוד המוח בפרט. הנה כל מה שחשוב לדעת כדי לחזק את המוח ולמנוע את הופעתן של מחלות נוירולוגיות מפחידות

בודהה בול סלמון. אלון מסיקה
אתם מה שאתם אוכלים. קערת בודהה בול סלמון/אלון מסיקה

בשנים האחרונות התפתח תת-תחום בפסיכיאטריה שצובר פופולריות רבה בעולם האקדמי - פסיכיאטריה תזונתית. ד"ר אומה נאידו היא מומחית בתחום וחברת סגל בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד היוקרתית. במאמר שכתבה לרשת CNBC היא הדגישה את החשיבות הרבה שהיא מייחסת לתזונה בריאה ומאוזנת, שכוללת את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים, כדי לשמור על המוח ולהאט את הירידה בתפקוד שלו, שתשפיע על כולנו במוקדם או במאוחר.

"מתוך ההבנה שהסיכון למחלות נוירולוגיות עולה ככל שאנחנו מתבגרים, מטופלים רבים שואלים אותי אילו ויטמינים יעזרו להגן עליהם מהזדקנות המוח". כתבה. לדבריה, בהקשר הזה אין כמובן תשובה אחת שנכונה לכולם. "כל אדם צריך להתאים לעצמו את התפריט שנכון לו, בהתאם לצרכים הייחודיים שלו, אך בהחלט ישנן המלצות גורפות שכדאי לכולנו להקפיד עליהן".

אחת ההמלצות החשובות שלה בהקשר הזה, היא לצרוך מספיק ויטמינים מקבוצת B, שנחשבים חיוניים לבריאות בשורה ארוכה של היבטים. מחקר שנערך בנושא הראה לדוגמה כי מחסור בוויטמינים מקבוצת B קשור בעלייה באבחונים של דיכאון, דמנציה ואתגרים נפשיים. באופן ספציפי יותר, ד"ר נאידו מדגישה כי כל ויטמין בקבוצה הזאת משפיע בצורה קצת אחרת על המוח האנושי:

ויטמין B1 - העלאת רמת האנרגיה

תיאמין (ויטמין B1) ממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים של פחמימות ובהפקת אנרגיה בכל תאי הגוף. למוח, מטבע הדברים, נדרשת כמות גבוהה יותר של אנרגיה מכל איבר אחר - ולכן צריכה מספקת של הוויטמין הזה נדרשת כדי להבטיח התנהלות תקינה שלו ולמנוע בעיות נוירולוגיות בעתיד.

ויטמין B2 - פירוק וספיגה של תרופות

בין תפקידיו הרבים, ריבופלבין (B2) מסייע לאנזימים רבים בתוך תאי הגוף לבצע תגובות כימיות שונות. זה מאפשר בין היתר לייצר תאים, לשמר את האנרגיה בגוף וגם לפרק שומנים וחומרים חיצוניים כמו תרופות.

עוד בוואלה!

5 ויטמינים שאתם חייבים להוסיף לתזונה שלכם עכשיו

לכתבה המלאה

ויטמין B3 - הפחתת דלקות בגוף

דלקות עלולות להוביל לשורה ארוכה של מחלות - ובמוח, מטבע הדברים, זה עלול להיות מסוכן ביותר. ניאצין (B3) הוא נוגד חמצון המסייע בהפחתת דלקות. בנוסף, הוא מתקשר ליותר מ-400 אנזימים שונים כדי לסייע בייצור חומרים כמו כולסטרול ושומן, שנדרשים למגוון תהליכים חיוניים במערכות הגוף השונות.

ויטמין B5 - חיזוק כולל של בריאות המוח

חומצה פנטותנית (ויטמין B5) היא חיונית לייצור תרכובת מולקולרית בשם Coenzyme A אשר מסייעת לבנות ולפרק חומצות שומן לצורך הפקת אנרגיה. החומצה גם מסייעת לגוף לייצר חלבונים ושומנים ספציפיים שנחשבים משמעותיים ביותר בהבטחת תפקודו התקין של המוח. כיום ידוע שוויטמין B5 הוא בין הרכיבים המשמעותיים שמבטיחים תפקוד מוחי אופטימלי.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
משמעותי ביותר בהבטחת תפקודו התקין של המוח/ShutterStock

ויטמין B6 - תמיכה במערכת החיסון

מחקרים מצאו כי רמות תקינות של פירוקסידין (B6) קשורות בסיכון מופחת למחלות שונות, בהן מחלת הסרטן. על פי ההשערות, הקשר הזה מתקיים הודות לתרומתו של הוויטמין לשורה של תגובות כימיות התומכות בתפקוד תקין של מערכת החיסון והמוח.

ויטמין B7 - משפר את התקשורת בתוך התאים

ביוטמין (B7), מווסת את אותות התקשורת בתוך התאים ובכך מבטיח תקשורת יעילה ומהירה בכל תאי הגוף. זה חיוני בין היתר גם לפעילות תקינה של מוליכים עצביים בתוך המוח.

ויטמין B9 - שמירה על איזון מיטבי

אנחנו יכולים לנחש שהמונח חומצה פולית מוכר לכם הרבה יותר משמו השני - ויטמין B9. זהו תוסף פופולרי לנשים בהיריון, אך הוא חיוני ביותר לכולנו כי הוא עוזר להבטיח איזון בפעילות המוח ומערכת העצבים, אשר בא לידי ביטוי גם ביציבות המנטלית ובביצועים הקוגניטיביים. בנוסף, הוויטמין מסייע בניקוי רעלים וחומרים לא חיוניים מתאי הגוף.

ויטמין B12 - טוב ללב ולכל השאר

בשונה מחומצה פולית, קובלמין מוכר לכולנו דווקא בשמו השני - ויטמין B12. שני הרכיבים האלו ממלאים תפקיד חשוב בייצור תאי דם אדומים ובהבטחת פעילות תקינה של מערכת העצבים. בנוסף, B12 מסייע גם בפירוק של חלבון בשם הומוציסטאין, אשר עלול להשפיע לרעה על בריאות הלב וכלי הדם - ואף, במקרים מסוימים, להוביל לדמנציה.

רגע לפני שאתם רוכשים תוספים - כדאי שתמשיכו לקרוא

שוק תוספי התזונה ללא ספק פורח בארץ ובעולם. לכאורה, התוספים מספקים הצעה שאי אפשר לסרב לה - במקום להשקיע המון בבישול ובאכילת מזונות מזינים ומגוונים בכל יום מחדש - אפשר פשוט לקחת כדור, לסמן וי ולהמשיך הלאה.

ד"ר נאידו, כמו רוב המומחים בתחומה, דווקא ממליצה בהקשר הזה להשקיע עוד קצת זמן, במקום עוד הרבה כסף: "אני תמיד מעודדת אנשים לשלב את הוויטמינים האלו בתפריט בצורה טבעית. עם זאת, אם לא מצליחים לקבל את הוויטמינים מהתזונה, בהחלט אפשר לשקול לשלב גם תוספים. אם בחרתם בתוספים - יש לי עוד עצה פשוטה - תבדקו, אל תנחשו - ותמיד תעשו זאת לאחר ייעוץ רפואי מקצועי".

אז אילו מאכלים יבטיחו שתצטרכו מספיק ויטמינים מקבוצת B לאורך היום? מזונות מהחי כמו ביצים, חלב, גבינות רזות, סלמון, עוף ויוגורט בהחלט יעשו את העבודה, אך את הוויטמינים האלו ניתן לקבל גם ממקורות צמחיים כמו חומוס, סויה, אדממה, עדשים ושעועית שחורה. ד"ר נאידו ממליצה להוסיף לתפריט גם זרעי חמנייה וכמובן, איך לא, המון ירקות כמו תרד, כרוב ומנגולד (עלי סלק).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully