וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב שנמצא גם בעלים ירוקים וגם בבשר ותורם לבריאות הלב

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 7:14

ויטמין K נחשב להרבה פחות מוכר מהוויטמינים האחרים, אבל האמת היא שהוא לא פחות חשוב מהם. מחקר חדש מצא כי צריכה שלו יכולה לסייע משמעותית לבריאות הלב. אז איפה משיגים אותו?

תזונה עשירה בוויטמין K יכולה להוריד את הסיכון למחלות לב עקב טרשת עורקים ביותר מ-30 אחוזים, כך עולה ממחקר חדש. חוקרים מאוניברסיטת אדית קאוואן מציינים כי השיפור הזה לא נובע רק מוויטמין K המגיע מירקות עליים ירוקים, אלא גם ממזונות עשירים בוויטמין K כמו בשר, ביצים וגבינות.

הממצאים מגיעים ממסקירה של למעלה מ-50,000 אנשים שהשתתפו במחקר תזונה דני לסרטן ובריאות במשך 23 שנים. מחברי המחקר שפורסם, בכתב העת Journal of the American Heart Association, בדקו האם לאנשים שאוכלים יותר מזונות המכילים ויטמין K יש סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם עקב טרשת עורקים.

טרשת עורקים היא מחלת כלי דם, המתפתחת באופן הדרגתי ונוצרת כתוצאה משקיעתו של הכולסטרול הרע LDL וכן חומרים אורגניים נוספים, הנצמדים אל דופן העורקים ופוגעים בגמישות כלי הדם ובזרימה התקינה של הדם לאיברים אחרים בגוף. היא עלולה להוביל למצבים כמו שבץ והתקפי לב.

מחברי המחקר מציינים כי ישנם שני סוגים של ויטמין K המגיעים ממזון. ויטמין K1 מגיע מירקות עליים ירוקים ושמנים צמחיים, ואילו ויטמין K2 מגיע מבשר, מביצים וממאכלים מותססים.

תרד. ShutterStock
נמצא בעלים ירוקים, אבל לא רק. תרד/ShutterStock

המחקר מצא כי לאנשים הצורכים את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין K1 יש סיכון נמוך יותר ב-21 אחוזים לאשפוז של עקב מחלת לב הקשורה לטרשת עורקים. אלו שאכלו את הכמות הגדולה ביותר של ויטמין K2 הורידו את הסיכון ב-14 אחוזים. התוצאות גם מראות כי ויטמין K הוריד את הסיכון לכל סוגי מחלות הלב שקשורות לטרשת עורקים, כולל הפחתה של 34 אחוזים בסיכון למחלות עורקים היקפיים.

"ההנחיות התזונתיות הנוכחיות לצריכת ויטמין K מבוססות בדרך כלל רק על כמות הויטמין K1 שאדם צריך לצרוך כדי להבטיח שהדם שלו יכול להתקרש", אומרת חוקרת ECU ועורכת המחקר הבכירה ד"ר ניקולה בונדונו.

"עם זאת, ישנן הוכחות הולכות וגוברות כי צריכת ויטמין K מעל ההנחיות הנוכחיות יכולה לספק הגנה נוספת מפני התפתחות מחלות אחרות, כגון טרשת עורקים", ממשיכה ד"ר בונדונו, "למרות שיש צורך במחקר נוסף כדי להבין את התהליך באופן מלא, אנו מאמינים כי ויטמין K פועל על ידי הגנה מפני הצטברות הסידן בעורקים הגדולים של הגוף, המוביל להסתיידות כלי הדם".

עוד בוואלה!

5 חומרים מזינים שרובנו לא אוכלים מהם מספיק

לכתבה המלאה

ד"ר בונדונו מציינת כי למרות שמדענים יודעים על כמות עצומה על ויטמין K1 שמקורו בירק עלים, יש הרבה פחות נתונים על תכולת ויטמין K2 במאכלים אחרים. חוקרים טוענים כי קיימות 10 צורות של ויטמין K2 בתזונה. עם זאת, הצוות אומר שכל אחד מאלה עשוי להיספג ולפעול בצורה שונה בתוך הגוף.

"השלב הבא של המחקר יכלול פיתוח ושיפור מאגרי מידע על תכולת ויטמין K2 של מזונות", מסכמת ד"ר בונדונו. "מחקר נוסף על מקורות התזונה השונים וההשפעות של סוגים שונים של ויטמין K2 הוא בראש סדר העדיפויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully