וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוסף החסר: על ויטמין K2 כבר שמעתם?

מורן קילזי

12.7.2015 / 7:20

מרביתנו לא מקבלים את כל הוויטמינים שאנחנו צריכים מהמזון וחלקנו משלימים אותם בעזרת תוספים. אבל איך משלימים ויטמין חשוב שאנחנו בכלל לא מודעים לקיומו?

תרד. ShutterStock
בישול הירקות אינו הורס את הוויטמין, אלא משפר/ShutterStock

רוב האנשים לא ממש מכירים את ויטמין K2, וגם אם שמעו עליו קרוב לוודאי שהם אינם יודעים מה תפקידו ואיך משיגים אותו. הסיבה לכך היא שוויטמין K2 כמעט לא קיים בתזונה המערבית והוא אינו זוכה להתייחסות וכותרות במדורי התזונה. בפועל, מדובר על ויטמין בעל תפקיד חיוני בשמירה על הבריאות שלנו.

ויטמין K התגלה בשנת 1929 כחומר חיוני לקרישת הדם, והוא חולק לשתי צורות עיקריות - ויטמין K1 וויטמין K2. לכל צורה תפקיד שונה אך לשתיהן תפקיד הקשור לאותו המינרל - הסידן. אומנם סידן מתחבר לנו לבריאות העצם אך למעשה הוא בעל תפקיד חשוב גם בכל הקשור לקרישת הדם.

ויטמין K1 משמש בעיקר ל"הפעלת" חלבונים כך שיקשרו לסידן ויעזרו בקרישת הדם והוא נמצא במזונות צמחיים, כמו ברוקולי, תרד, כרוב וגם באפונה ירוקה. ויטמין K2 לעומת זאת, שנמצא במזונות כמו גבינות צהובות ורכות, חלמון ביצה וגם בפולי סויה מותססים, משמש ל"הפעלת" חלבונים שעוזרים לקשור סידן לרקמות העצם ומונע את שקיעת הסידן בדפנות כלי הדם. ניתן לחלק את ויטמין K2 לעוד מספר תתי סוגים שונים, אך החשובים הם MK-4 ו-MK-7.

בעבר היה נהוג לחשוב שהוויטמין מתקבל דרך יצירתו במעי על ידי חיידקים, אך כיום ידוע כי גופנו לא מקבל את רוב הוויטמין מפעילות החיידקים במעי, אלא דווקא מהמזון.

למה ויטמין K2 חשוב לתזונה שלנו?

בראש ובראשונה, ויטמין K2 עשוי לסייע במניעת מחלות לב. הצטברות סידן בעורקים שמסביב ללב הוא אחד מגורמי הסיכון הגדולים למחלות לב. לכן, כל דבר שיכול להפחית את הצטברות הסידן בעורקים עשוי לסייע במניעת מחלות לב. כאן ויטמין K2 נכנס לתמונה. הוא מפעיל את החלבונים שקושרים את יוני הסידן וכך מסייע במניעת הצטברות הסידן בעורקים.

דופק. ShutterStock
מסייע לשמירה על הלב/ShutterStock

הסיבה השנייה היא שוויטמין K2 עשוי לשפר את בריאות העצם ולפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס. ויטמין K2 מביא לקשירת יוני סידן על ידי הפעלת שני חלבונים שמסייעים לבנות ולתחזק את העצמות. ישנם לא מעט מחקרים שמראים את ההשפעות החיוביות של הוויטמין על בריאות העצם.
מאמר סקירה שנערך השנה הראה כי מחסור בוויטמין K2 עשוי להיות אחראי להפרעות בוויסות משק הסידן. לפי המחקר רמות נמוכות של ויטמין זה קשורות לסיכון מוגבר הן לאוסטיאופורוזיס והן למחלות לב וכלי דם, זאת עקב מחסור בסידן בעצמות, והצטברות עודף סידן בכלי הדם.

איך להגדיל את צריכת הוויטמין בתפריט היומי?

כמות הוויטמין K1 שאנו צורכים בתזונה שלנו גדולה פי עשרה מכמות ויטמין K2, וגופנו מסוגל להפוך ויטמין K1 לוויטמין K2. עם זאת, נמצא שיעיל יותר לקבל ויטמין K2 ישירות מהמזון אותו אנו אוכלים.

למרבה הצער הצריכה הממוצעת של ויטמין K2 נמוכה מאוד בתזונה המודרנית, לכן חשוב לנסות ולהקפיד לצרוך מדי יום גבינות שונות, יוגורט ביו וביצים. כמו כן מומלץ לשלב ירקות ופירות ירוקים (תרד, ברוקולי וכרוב מבושלים, אבוקדו, קיווי וענבים), עשבי תיבול כמו פטרוזיליה ובזיליקום וגם תה ירוק. פרט מידע חשוב ומשמח הוא שבניגוד לוויטמינים אחרים, במקרה של ויטמין K, בישול הירקות אינו הורס אותו ואף עשוי להגביר את רמת הזמינות שלו.

מורן קילזי היא דיאטנית קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully