5 מאכלים שישפרו את הסיכויים שלכם להאריך ימים

מהפירות שכנראה כבר נמצאים אצלכם במטבח, דרך הקוץ שממלא לנו את השדות ועד למשקה האקזוטי שהוא גם הכי ישראלי שיש - הנה כמה מאכלים ומשקאות שעל פי מומחים בהחלט עשויים להוסיף עוד טיפת מזל להגרלה החשובה בחייכם

03/01/2021

בשנים האחרונות נולד תחום חדש ופופולרי בעולם המחקר - חקר אריכות הימים. לאורך כל ההיסטוריה, אנשים רצו כמובן לחקור מה משפיע על ההזדקנות ואיך אפשר להתבגר בצורה בריאה יותר, אך המונח גרונטולוגיה, חקר ההזדקנות, קיים באופן רשמי באקדמיה רק מראשית המאה ה-21.

עוד בוואלה!

הרגע שכולנו פוחדים ממנו יגיע בוודאות. כך תתכוננו אליו

לכתבה המלאה

וכשמדברים על המחקרים סביב הזדקנות ואריכות ימים, אי אפשר שלא להזכיר את דן ביוטנר. הוא אינו פרופסור או אפילו איש אקדמיה אלא סופר וכתב בנשיונל ג'יאוגרפיק, אך הוא בעיני רבים חולל מהפכה בתחום הכל כך מרתק הזה. ביוטנר היה הראשון לגלות את ה"אזורים הכחולים", קהילות בעולם שבהן אנשים חיים הכי הרבה שנים. ב-2008 הוא פרסם ספר מהפכני בנושא ומאז הארגון שלו ממשיך לחקור את האזורים האלו ולפרסם תובנות מרתקות עליהם.

כעת, בראיון לאתר Mind Body Green הוא מסמן כמה מאכלים, מוכרים יותר ופחות, שלדבריו מכילים הרבה רכיבים חיוניים שיכולים להשפיע גם על הסיכויים שלכם לחיים ארוכים ובריאים יותר:

1. מחמצת שאור

בסוף זה נהיה לחם טעים. מחמצת שאור(צילום: נמרוד סונדרס)

כן, לחם מחמצת הוא לא דבר חדש, בימי הקורונה אפייה של לחם כזה הפכה לאופנה שאי אפשר היה שלא להיתקל בה. לחם כזה מותפח לא רק בעזרת שמרים, אלא גם דרך פעילות של חיידק מסוג לקטובצילוס. מחקרים מראים כי התהליך הזה עשוי לסייע לשפר את פעילות מערכת העיכול. לכן, לחם מחמצת מתאים גם למי שסובלים מרגישות לגלוטן (אך לא לחולי צליאק).

"אנחנו לא יודעים בדיוק למה, אבל אנחנו רואים שכשאנשים אוכלים ארוחה צמחונית עם לחם מחמצת, הערך הגליקמי של הארוחה יורד", הסביר ביוטנר, "זה אומר שהסוכרים מהמזון נספגים לאט יותר ולכן סביר יותר שהגוף ישתמש בהם לצורך פעילות, במקום לאחסן אותם כשומן. לחם מחמצת נפוץ בייחוד בסרדיניה, אי יווני שבו הרבה אנשים נוטים לאכול אותו כמעט בכל ארוחה במשך כל חייהם".

2. גדילן מצוי

נפוץ גם כאן אצלנו. גדילן(צילום: מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין)

בשונה מלחם מחמצת, שלחוקרים די ברור איך הוא תורם לבריאות, כשמדובר בצמח המוזר הזה, האופן שבו הוא משפיע על הבריאות ועל אריכות הימים הוא עדיין סוג של תעלומה. "אני לא יכול להגיד בוודאות למה זה קורה", מדגיש ביוטנר. "אבל אני כן יכול לומר שהצמח הזה משפיע מאוד על הסיכויים של אנשים להגיע לגיל 100 ויותר".

גדילן מצוי הוא צמח קוצני שניתן למצוא בריכוזים גבוהים גם כאן אצלנו בישראל. בשנים האחרונות התוספים שמופקים ממנו הפכו פופולריים ביותר בעיקר הודות ליכולתם המוכחת לסייע בניקוי הכבד מרעלים. זהו כיום אחד הרכיבים היחידים בטבע שהוכח מחקרית ככזה שתורם לניקוי הכבד ולשמירה על הבריאות שלו. הרכיב הפעיל שבו, סילימרין, הוא בעל תכונות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת ומחקרים הראו כי הוא אפילו יכול להפחית את הסיכון לסרטן.

3. אבוקדו

גוואקמולה אבוקדו. ShutterStock
יקיר המדור. אבוקדו(צילום: ShutterStock)

הוא לא בדיוק מאכל אקזוטי, טוב אולי הוא היה כזה בעבר, אבל היום אפשר למצוא אותו בכל סופר, במחירים מופקעים יותר ופחות. אבוקדו הוא מהפירות האלו שנראה שיש להם הכול - גם טעם עשיר, גם מרקם שאי אפשר שלא להתאהב בו וגם שורה ארוכה של חומרים מזינים, כמו חומצות שומן בריאות.

אחת מחומצות השומן החשובות ביותר באבוקדו היא חומצה אולאית, אשר ידועה ככזאת שתורמת רבות לבריאות הלב והמוח. מחקר אחד מצא לדוגמה כי צריכה יומית של החומצה הזאת עשויה להגן על המוח בגיל מבוגר ולהפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית בזקנה. שורה של מחקרים אחרים מצאו כי אבוקדו יכול לתרום לבריאות הלב, לשפר את תפקוד מערכת העיכול ואפילו לסייע בשמירה על המשקל.

4. בננה

תיראו מופתעים. בננה(צילום: ShutterStock)

גם כאן אין הפתעה גדולה או איזו פנינה אקזוטית שעוד לא הכרתם. כיום הבננה היא אחת מהפירות הנגישים ביותר, שהכי קל לאתר ולאכול בכל מקום בעולם - וזה בדיוק מה שהופך את ההמלצה עליה לכל כך מועילה. "הבננות כבר מגיעות באריזה משלהן", אומר ביוטנר בחיוך, "והן מלאות בסיבים מסיסים, ויטמינים ומינרלים. לא הייתי אומר שזה הפרי היחיד שאתם צריכים לאכול, אבל אני חושב שלשים קערה מלאה בבננות על השולחן במטבח זה הרבה יותר יעיל מלהחזיק טוסטר על השיש או שקית צ'יפס בסלון. נוחות היא אחת מהמרכיבים החשובים ביותר בתזונה בריאה".

במסעותיו בעולם הוא ראה שבבתים שבהם הפירות זמינים ונגישים תמיד - אנשים נוטים לאכול מהם יותר. זו דרך קלה להבטיח שבהתקף הרעב הבא שלכם אולי תמלאו את הגוף בהמון חומרים מזינים במקום לפטם אותו בעוד שומן רווי וסוכר לבן.

5. . קפה איקרי אסלי

קפה בטחינה דקה שמרתיחים לזמן רב. קפה שחור(צילום: ShutterStock)

כמעט אין כתבה על אריכות ימים שלא מדברת גם על שתיית קפה. כיום אנחנו יודעים שקפה בהחלט מועיל לבריאות (אם שותים אותו במידה כמובן), ומכניס לגוף כמות יפה של נוגדי חמצון וחומרים מזינים אחרים. אבל, ואת זה חשוב להבין, התרומה של הקפה לבריאות מושפעת במידה רבה גם מאופן החליטה שלו.

לדברי ביוטנר, אחת משיטות החליטה הבריאות של קפה היא זו שמקובלת מאוד באי היווני איקריה.
אבל רגע לפני שאתם קונים כרטיס טיסה ורצים לשם עם מזוודה ריקה - כדאי שנספר לכם שלסוג הקפה הזה יש עוד כינוי שבטח שמעתם עליו: קפה טורקי. "זהו קפה בטחינה דקה שמרתיחים לזמן רב", מדגיש ביוטנר, "התהליך הזה עוזר למצות ביעלות יותר שמנים חיוניים ופוליפנולים שמועילים לבריאות הלב". וזוהי לא רק דעתו האישית של ביוטנר. לקביעה הזאת יש גם ביסוס מחקרי.

קפה כזה, הוא מוסיף, נפוץ מאוד גם באי היווני סרדיניה ובחצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה, שגם בהם תוחלת החיים היא מהגבוהות בעולם. זהו אחד המשקאות שלמרות שאנשים חוששים מהם, כיום יודעים שבהחלט ניתן ליהנות מהם בכל יום וללא רגשות אשמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully