וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 צמחים שיחזירו לגוף את מה שהוא איבד בתקופת הקורונה

שרון קוצר

22.12.2020 / 8:01

אחת מהשלכות הקורונה היא הפגיעה בשגרת התזונה שלנו. רבים מאיתנו אכלו יותר מבדרך כלל, העלו במשקל, חלקנו אף אכלו מזון מעובד, המערכות יצאו מאיזון ורכיבים תזונתיים חיוניים נעלמו מהתפריט היומי. זה בדיוק הזמן לעצור רגע ולעשות ריסטרט למערכות

קנקן של תה. ShutterStock
מנקים ומחזקים את הגוף. חליטות תה/ShutterStock

הימים הארוכים בבית, השגרה המשונה אליה נקלענו, העומס הנפשי ואפילו השעמום, הובילו אותנו לאמץ הרגלי תזונה חדשים. הארוחות התקיימו בשעות שונות לאורך היממה, המקרר הנגיש שזימן לנו עוד ועוד נשנושים בין הארוחות וההתעסקות במזון סייעה לנו להתמודד עם שעות ארוכות של חוסר מעש. כמו כן, בתקופה זו רבים עדיין נוטים לאכול אכילה רגשית, כלומר אכילה שמשמשת כהסחת דעת לתחושות הקשות שמתעוררות. אותם מזונות המוכרים כ'מזונות נחמה', הם כמעט תמיד מזונות עשירים בפחמימות, בשומנים ובסוכרים.

ניקוי מבפנים

כדי להחזיר לגופנו את מה שאיבד, עלינו תחילה לסייע לו להפריש החוצה רכיבים לא רצויים שאגרנו. תזונה לקויה, מתחים ולחצים, יוצרים עומס על אברי הפינוי, שעלול להשפיע על תהליך פינוי הרעלים מהגוף. על פי גישות נטורופתיות, ניתן לסייע למערכות הגוף לבצע את תפקידן באופן אופטימלי, בעזרת הצמחים הללו:

שורש שן הארי: שן הארי הוא שורש חשוב ברפואה המסורתית ונודע ביכולותיו התומכות בפעילות הכבד ובאיזון המקצב העיכולי. מדובר בשורש בעל איכויות נוגדות דלקת, המסייע גם בהפחתת רמות השומנים בדם. בספרי רפואת הצמחים השורש משמש כגורם מרכזי בתהליכי ניקוי הגוף.

כמה ואיך לצרוך? מביאים לרתיחה במים כפית שורש מיובש, וממשיכים לבשל על אש קטנה למשך 15 דקות. מומלץ לחלוט ולשתות 3 פעמים ביום. לחילופין, ניתן ליטול תמציות מרוכזות המכילות את המיצוי השלם של שורש שן הארי בכמוסות, טבליות או בנוזל.

ג'ימנמה: הג'ימנמה משמש כמרכיב נפוץ במוצרים שונים המיועדים לתמיכה בתהליך ירידה במשקל. הצמח מגיע מהרפואה ההודית המסורתית והוא נודע כמסייע בעיכוב תחושת הטעם המתוק בלשון, הוא שתורם לוויסות החשק למתוק. שילוב של הג'ימנמה עם רכיבים שונים, יכול לסייע בהפחתת התיאבון וגם לתהליך הפקת אנרגיה טובה יותר.

כמה ואיך לצרוך? ניתן בקלות ליהנות מחליטת ג'ימנמה, בריאה ומחממת. חלטו 1-2 כפיות עלי ג'ימנמה בספל מים רותחים. מומלץ לחלוט ולשתות 3 פעמים ביום. לחילופין, ניתן ליטול תמציות מרוכזות המכילות את המיצוי השלם של עלי הג'ימנמה בכמוסות, טבליות או בנוזל.

גדילן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נפוץ במטבח הערבי. גדילן מצוי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

גדילן מצוי: הגדילן המצוי הוא צמח קוצני הנפוץ מאוד באזורנו. תפרחת הצמח והעלים נפוצים במטבח הערבי. ברפואת הצמחים המסורתית הוא ידוע כתורם לתהליכי ניקוי הגוף. רכיביו של הצמח יכולים לסייע בשיקום ובהגנה על רקמות הכבד, האיבר שאחראי בין היתר על חילוף חומרים בגוף וסינונם. מלבד התמיכה בפעילויות מגוונות שבכבד, לגדילן המצוי איכויות נוגדות דלקת והוא מסייע בין היתר בהפחתת כולסטרול, שומנים וסוכרים בגוף.

כמה ואיך לצרוך? להכנת חליטה מגדילן מצוי - חלטו 1-2 כפיות עלי הגדילן המצוי בספל מים רותחים. מומלץ לשתות 3 ספלים ביום. לחילופין, ניתן ליטול תמציות מרוכזות המכילות את המיצוי השלם של העלים בכמוסות, טבליות, או בנוזל.

כיצד נשלים את החוסר?

בתקופה זו, כמו בכל השנה, מומלץ לתגבר את התזונה ב"מזונות על". שורשים, פירות, זרעים ואצות שנחקרו ונמצאו כבעלי ערכים תזונתיים גבוהים - עשירים בחלבון, סידן, מינרלים, ויטמינים, אנזימים ונוגדי חמצון שלהם השפעה על מערכות הגוף. מזונות אלה ניתן לשלב בקלות בתזונה היומית שלנו ולהעניק בוסט של בריאות לכל מנה, בין אם מדובר בסלט, מעדן, תבשילים, שייקים ואפילו קינוחים.

אילו "מזונות על" כדאי לכם להכיר?

כלורלה: אצה חד תאית שמגיעה מיפן ומסין והתגלתה לראשונה בסוף המאה ה-1. החל מאמצע המאה הקודמת, החלו מחקרים לבחון את הכלורלה ומצאו כי מדובר במקור עשיר במיוחד ברכיבים תזונתיים - ויטמיני B, ויטמין E, מינרלים, חלבון זמין, לרבות חומצות אמינו חיוניות, אומגה 3, נוגדי חמצון, קרטנואידים, פלבנואידים וכלורופיל. אצת הכלורלה, היא תוסף מצוין עבור טבעונים וצמחונים ולאלה שתזונתם אינה מאוזנת. את הכלורלה, ניתן לצרוך כאבקה ומומלץ לשלב אותה בשייקים ,דייסות ואפילו להכנת חטיפי אנרגיה.

מורינגה: שורשיו, ענפיו, עליו, פרחיו, פירותיו ואפילו זרעיו של עץ המורינגה הם בעלי תכונות נהדרות לבריאות הגוף. העץ צומח במקור בהודו וברכסי צפון מערב הרי ההימלאיה. העלים שלו עשירים בוויטמינים ומינרלים כגון: ברזל, סידן ואשלגן. כמו כן, הם עשירים בחלבון, בסיבים תזונתיים ובחומצות האמינו החיוניות לגופנו.

מתכוני מורינגה. נמרוד סונדרס
עלים עשירים בויטמינים ומנרלים. מורינגה/נמרוד סונדרס

עשב שעורה: המזון החמישי בחשיבותו בעולם מבין גידולי המזון הקיימים. מדובר בצמח מצטיין מבחינת ערכי התזונה שבו. מדוע? הוא עשיר מאוד בוויטמין C, בוויטמין E, בקומפלקס ויטמיני B ובחומצה פולית. כמו כן, העשב עשיר במינרלים וביסודות קורט ובחומצות אמינו. כוס מרעננת של עשב שעורה ביום יכולה להעלות את רמת החיוניות והאנרגיה, וכן לסייע לגוף באיזון רמות הכולסטרול והשומנים. מהעשב תוכלו להכין משקה טעים ומרענן.

סופר שייק מזין ומרענן

רכיבים:
כוס חלב קוקוס
חופן עלי תרד
כפית אבקת מורינגה
כפית אבקת עשב שעורה
מיץ מחצי לימון
חצי אבוקדו בשל
קיווי אחד מקולף
חצי מלפפון
חצי כוס קוביות קרח

אופן ההכנה:
להכניס את כל הרכיבים לבלנדר ,
לערבל היטב, להעביר לכוס ולרוויה!

הכותב הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully