וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יש בכפר הזה שאנשים לא חולים בו במחלות לב?

1.5.2017 / 12:24

תושבי הכפר אנוגיה שבצפון כרתים ניזונים בין היתר מבשר כבש וגבינות שמנות שמכינים בני המקום. ולמרות זאת הם אינם סובלים מכולסטרול גבוה או ממחלות לב. למה זה קורה? למדענים שחקרו את הנושא יש תשובה

כפר קריסטה בכרתים. ShutterStock
המקום בו קורה הקסם. הכפר אנוגיה/ShutterStock

על הכפר היווני איקריה, שבו אנשים מאריכים חיים מעבר לממוצע, אולי כבר שמעתם. אל הדיאטה הים התיכונית בוודאי כבר התוודעתם, אבל כעת מסתבר שיש כפר בצפון כרתים בו אנשים לא חולים במחלות לב ועורקים, שמהוות כיום את אחד מגורמי המוות השכיחים בעולם. ולא, זה לא קשור לשמן זית וירקות. האנשים בכפר הזה דווקא ניזונים מתזונה עתירה בשומן מן החי.

אז איך זה קורה דווקא שם? חוקרים גילו לאחרונה כי לתושבי הכפר אנוגיה (Anogia) יש גנטיקה שמגינה עליהם מפני ההשפעות המזיקות של השומנים הרעים "והכולסטרול הרע". הווריאנט (משתנה) הגנטי שהתגלה אצל תושבי הכפר נמצא בעבר רק אצל אדם אחד בטוסקנה שבאיטליה וגרסה שונה של אותו הגן נמצאה גם קשורה לרמות נמוכות יותר של שומנים רעים באוכלוסיית האמיש בארצות הברית. במחקר שפורסם באתר Nature Communications, החוקרים תיארו כיצד רצפו את הגנום של 250 אנשים בכפר היווני, ובנוסף השתמשו בגנוטיפ של 3,200 אנשים מהכפרים הסמוכים.

עוד בנושא:
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
לאכול כמו אל יווני: המאכלים שישפרו לכם את חיי המין

גבינות עיזים. ShutterStock
גנטיקה שמאפשרת להם לחגוג על גבינות שמנות/ShutterStock

אז מה כל כך מיוחד באנשים האלה? מדובר בכפר מבודד שנמצא בהרים הגבוהים של האי כרתים. בכפר זה מעטים האנשים שנעים או יוצאים מהאזור ותושביו מגיעים לשיבה במצב בריאותי טוב. בעיות לב, התקפי לב ושבץ נחשבים נדירים, זאת למרות שהדיאטה של אנשי הכפר כוללת אכילה של הרבה בשר כבש וגבינת כבשים מקומית. בנוסף, אנשי הכפר סובלים סוכרת מסוג 2 בשיעור דומה לזה של האוכלוסייה היוונית הכללית, אך נראה שהם אינם סובלים מההשלכות הרגילות של המחלה, כמו מחלת כליות סוכרתית.

"הממצאים של המחקר מרחיבים את ההבנה על התהליכים הביולוגים מאחורי הרגולציה של הגוף בכל מה שנוגע לרמות הכולסטרול בדם", הסבירו עורכי המחקר ממכון המחקר הגנטי סנגר באנגליה. "גילינו שהמשתנים הגנטיים הנדירים האלה יכולים לסייע בהגנה של הגוף מפני מחלות לב ועורקים. הגילוי הזה יכול לפתוח בפנינו הזדמנויות לטיפולים ממוקדי מטרה ולטיפולים חדשים". לדבריהם עוד מחקר צריך להיערך בנושא, ו"זוהי רק ההתחלה של מסע ארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully