וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב

10.3.2015 / 16:18

מחלות לב גורמות למותם המוקדם של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם. מחשבון חדש שהושק השבוע באנגליה קובע מה הגיל האמיתי של הלב שלכם, ומה הסיכון שתחטפו התקף לב או שבץ בעשור הקרוב

לב. ShutterStock
מה הגיל האמיתי של הלב שלכם?/ShutterStock

שירות הבריאות הלאומי באנגליה, ה-NHS, פרסם השבוע מחשבון חדש און-ליין שמשווה את "גיל" הלב שלכם לגיל הביולוגי וקובע מה הסיכויים שלכם לחלות במחלת לב בעשור הקרוב. המחשבון, כך מקווים בבריטניה, יעזור לאנשים להבין את מצבם הרפואי, ואולי ידחוף אותם לבצע שינויים באורח חייהם, שימנעו עוד מקרי מוות של הרוצח הגדול ביותר בעולם - מחלות הלב. מתנגדיו של המחשבון אומרים שמדובר בכלי לא מקצועי, שעלול לזרוע בהלה בקרב המשתתפים.

הכלי, שהושק באינטרנט, מבקש מהאנשים מספר עובדות בסיסיות - כגון גובה גיל, משקל, האם הם מעשנים ועוד כמה פרטים על ההיסטוריה הרפואית שלהם, והאם קרובי משפחה שלהם סבלו ממחלת לב לפני גיל 60. מלבד השאלות האלה, וכדי להיות דויקים ככל האפשר, תצטרכו להיות בני 30 ומעלה, ולהכין את תוצאות בדיקות הדם שלכם ולחץ הדם, מפני שהמחשבון מכניס גם אותם.

לאחר שהנתונים הוכנסו, כותב המחשבון את גיל הלב שלכם, ומספק נתון - שהוא מעורר המחלוקת הגדול ביותר- לגבי הסיכויים שלכם לחטוף שבץ או דום לב בעשור הקרוב. המחשבון הוא שיתוף פעולה בין שירותי בריאות הציבור באנגליה וקרן הלב הבריטית (BHF).

לכניסה למחשבון שיקבע עד כמה הלב שלכם בסכנה

אילוסטרציה. ShutterStock
גורם למותם של מאות אלפים בעולם. מחלות לב/ShutterStock

פרופסור ג'ון דינפילד, קרדיולוג של ה-NHS שסייע בפיתוח הכלי, אמר לטלגרף הבריטי כי "הבנת גיל הלב יכולה להוות קריאת השכמה עבור אלה שנמצאים בסיכון ולדחוף אותם לנקוט בפעולה ולבצע שינויים בסגנון החיים כדי לשפר את בריאות הלב שלהם".

קרדיולוגים אחרים מעט יותר זהירים באשר ליכולות הכלי החדש, והם מקווים כי הכלי יבצע הערכות מדויקות בהרבה ממקבילו האמריקאי, שנתונים אחרונים הראו כי תוצאות הבדיקה שלו היו מוגזמות. המומחים אמרו כי המחשבון לא לוקח בחשבון החלטות תזונתיות וקיום פעילות גופנית. חשש נוסף שהועלה על ידי רופאים הוא שהמחשבון יגרום ליותר אנשים לקחת תרופות מיותרות.

עוד באותו נושא

איך מרגיש התקף לב?

לכתבה המלאה

15% ממקרי המוות המוקדם בישראל קשורים למחלות לב

מחלות הלב נחשבות לרוצח הגדול ביותר בעולם והן מהוות כשליש ממקרי המוות המוקדמים. נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בחודש נובמבר האחרון הראו כי בעוד סרטן גורם לרבע ממקרי המוות המוקדמים בישראל, מחלות הלב מהוות 15 אחוזים.

פרופסור קווין פנטון, מנהל הבריאות והרווחה בבריאות הציבור באנגליה, אמר כי "יותר מדי אנשים מתים בטרם עת וניתן למנוע חלק מזה. יש ראיות ברורות כי גורמים כמו עישון ולחץ דם גבוה משחקים תפקיד מרכזי בזה". הוא הסביר כי הכלי החדש לגילוי גיל הלב עשוי לעזור לאנשים לראות את ההשפעה הישירה ששינויים באורח החיים יכולים לתרום לבריאותם. ה-NHS מפתח כעת מערכת דומה שתאבחן את "גיל המוח" ותעריך את הסבירות לפיתוח מחלות דמנציה כמו אלצהיימר.

יש לציין כי גם בישראל קיים כלי דומה לזה שפותח באנגליה, באתר קופת החולים הכללית, שבודק גם כן את הסיכון שלכם למות ממחלת לב בתוך עשר שנים בהסתמך על נתונים כמו רמות הכולסטרול, הטוב והרע, לחץ דם ונתונים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully