פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      גבינות, בשר ויין: מה אוכלים האנשים שחיים עד גיל 100?

      יש 5 אזורים בעולם שהתושבים שלהם מאריכים חיים מאוד, ואפילו מצליחים ליהנות מהם כי הם נשארים בריאים וחיוניים גם בגיל 100. מה הם עושים נכון שאנחנו לא? הנה כל המאכלים שכדאי לכם לאמץ אם אתם רוצים להאריך חיים

      גבינות, בשר ויין: מה אוכלים האנשים שחיים עד גיל 100?

      בסרטון: האישה המבוגרת בעולם חושפת את הסוד שלה לאריכות ימים

      מכירים את האנשים שחיים עד גיל 100 פלוס ונשארים פעילים וחיוניים? אמנם לא מדובר ברוב האנשים, אבל יש כמה ברי מזל כאלה, ולא מעט חוקרים שמו להם למטרה לגלות מה משותף להם, כדי שעוד אנשים יוכלו ליישם את הטיפים שלהם לחיים טובים.

      אחד החוקרים והכותבים הידועים בתחום הוא דן בטנר, שיצא ללמוד את סודותיהן של כמה מהקהילות הבולטות בעולם המתגאות בשיעורים גבוהים של בני 100 פלוס. אבל הוא לא היחידי, לא מעט חוקרים בחרו לחקור את האזורים האלה, והגיעו למסקנות מעניינות. הקהילות האלה נמצאות בחמישה מקומות: סרדינה באיטליה, ניקויה בקוסטה ריקה, לומה לידה בארה"ב, אוקינאווה ביפן, ואיקריה שביוון, והם מכונים "האזורים הכחולים".

      עוד בנושא:
      רוצים להאריך חיים? הנה פעולה פשוטה שאתם צריכים לעשות
      בת 104 חושפת את הסוד המפתיע שלה לאריכות ימים
      החיים קצרים? חוקרים מצאו 7 דרכים להאריך אותם

      "אזור כחול" הוא אזור שבו אנשים שומרים על בריאות וחיוניות גם בגיל מופלג. חקר האזורים האלה מספק תובנות חשובות, שכן תושבי האזורים האלה מצליחים לחיות חיים ארוכים יותר וטובים יותר לא בזכות רפואה קונבנציונאלית המתאפיינת בניתוחים ותרופות, אלא כנראה בזכות גנטיקה ותכונות אופי קבועות וגם בשל השגרה היומיומית שהם מנהלים. הסוד טמון בתפיסת העולם שלהם, הקשרים החברתיים שלהם וכמובן - האוכל שהם בוחרים.

      בעוד גנטיקה ותכונות אופי קבועות לא ניתנות לשינוי, התזונה נתונה בעיקר לבחירה. אז מהי התזונה הבריאה המאפיינת כל אזור כחול?

      איזור ברבגיה בהרי סרדיניה שבאיטליה

      יוגורט (ShutterStock)
      אוכל של רועים. יוגורט וגבינות עיזים (צילום: shutterstock)

      מדובר באזור בעל הריכוז הגבוה ביותר בעולם של גברים מעל גיל 100. החוקרים סבורים שהאחראי לכך הוא חיי הרועים שהם מנהלים. ומה אוכלים הרועים? יוגורט, גבינות עיזים וכבשים יחד עם לחם מחמצת ושעורה. זה נעשה יחד עם הרבה ירקות כמו שומר ועגבניות. גם קטניות כמו חומוס, שעועית ושקדים נפוצות בתפריט הסרדיני. השמן היחידי המוסף לאוכל הוא שמן זית בכבישה קרה. הגברים בדרך כלל לוגמים כמות מתונה של יין אדום מקומי יחד עם הארוחה המרכזית של היום.

      חצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה

      ביצה עלומה (ShutterStock)
      יותר בשר, ביצים ותירס. ביצה עלומה על לחם (אילוסטרציה: shutterstock)

      מדובר על המקום השני בעולם עם ריכוז גברים בני יותר מ-100. לתושבי ניקויה סיכוי גבוה פי שלושה להגיע לגיל 90 מאשר לאמריקאי הממוצע. ניתן להסביר את העובדה המדהימה הזאת בזכות אורח החיים הפעיל של תושבי המקום והתזונה הייחודית שלהם.

      ביחס לשאר המקומות הבריאים, בתזונה הניקויאנית יש יותר בשר, ביצים ותירס, ובנוסף, הם גם אוכלים כמות גבוהה יחסית של פירות. תזונת תושבי חצי האי מתאפיינת בצריכת נמוכה יחסית של חלב פרה. סביר להניח שאת הסידן והמגנזיום הם מקבלים מצריכת מאכלי דגנים עם ליים (פרי הדר דומה ללימון) וממי שתייה עתירי מינרלים האופייניים לאזור.

      לומה לינדה בקליפורניה, ארה"ב

      סלט שוק (מערכת וואלה! NEWS , רעות סהר)
      בעיקר פירות, ירקות ודגנים. סלט (צילום: רעות סהר)

      תושבי האזור הזה חיים בממוצע 10 שנים יותר יחסית לתושב צפון אמריקה ממוצע. הכנסייה האדוונטיסטית היא זרם בנצרות הפרוטסטנטית המקדש את היום השביעי בשבוע ודוגל במודעות חברתית ובריאותית גבוהה.

      התזונה הייחודית של אנשי הקהילה מבוססת בעיקר על ירקות, פירות ודגנים. בשר, הודו, עוף ודגים נאכלים במתינות וחלק ניכר מהאנשים שמשתייכים זרם הכנסייה לא אוכלים בשר מן החי בכלל. מרבית החלבון בתזונה האדוונטיסטית מגיע מן הצומח ורק חלק קטן ממנו מן החי. בקרב המבוגרים יותר בקהילה מתקיימת צריכת ביצים ומוצרי חלב, עם דגש מוגבר על תזונה מן הצומח.

      האי אוקינאווה ביפן

      ירקות ירוקים (ShutterStock)
      חזקים בירקות ירוקים וצהובים (צילום: Shutterstock)

      אוכלוסיית הנשים באי היפני היא עם תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם. גם אוכלוסיית הגברים באי ידועה בזכות אריכות הימים שלה. הסברה היא כי מדובר בשילוב בין התזונה הייחודית של תושבי המקום והיחסים החמים בתוך הקהילה. התפריט האוקינאווי כולל 30 אחוזים של ירקות ירוקים וצהובים, מעט אורז ובטטה אוקינואית סגולה. טופו ואצות ים נצרכים בתדירות הגבוהה ביותר, וצריכת הסוכר והדגנים של תושבי האזור נמוכה מאוד ביחס לתזונה היפנית. האוקינוואים נוהגים לשתות בחברותא תה ובעיקר תה יסמין.

      האי איקריה ביוון

      מילפיי תפוחי אדמה (דרור עינב)
      התפריט האיקרי המסורתי שם דגש על תפוחי אדמה (צילום: דרור עינב)

      באי היווני יש את האחוז הנמוך בעולם בשל דמנציה (ירידה ביכולת הקוגניטיבית עקב מחלות הקשורות לגיל). התפריט האיקרי המסורתי שם דגש על תפוחי אדמה, חלב עיזים, דבש, קטניות (במיוחד גרגרי חומוס, עדשים ולוביה), ירקות ירוקים ומעט פירות. כמו כן הם ניזונים ממזונות הקשורים בסיכון מופחת לתחלואה לבבית וסרטן, כמו גבינת פטה עיזים, לימון ועשבי תיבול מקומיים. איקרים רבים לוגמים חליטת מרווה וקורנית הגדלות באופן טבעי באי לפחות אחת ליום, בין אם זה בבית או במפגש חברתי.

      חוקרים רבים חלוקים על מידת ההשפעה של הגנטיקה, האופי והמצב הנפשי על הסיכון לחלות יותר ולחיות פחות. כך או אחרת, אין ספק שלתזונה תפקיד משמעותי מאוד, וכי היא לרוב נשלטת על ידי הבחירות שלנו. דרך בטוחה להשפיע לטובה על בריאותינו לאורך זמן מתחילה באימוץ וטיפוח הרגלי תזונה פשוטים וטובים.

      ד"ר יניב עובדיה הוא דיאטן קליני מוסמך, מומחה לתזונה וסביבה ומטפל בתזונה ובלוטת התריס