וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה כוסות קפה ותה צריך לשתות כדי לסייע במניעת שבץ ודמנציה

כמה כוסות קפה ותה מומלץ לשתות ביום? כנראה שהתשובה לשאלה הזו לעולם לא תהיה חד משמעית. ולמרות זאת, מחקר חדש מצא את הכמות המומלצת של קפה ותה ביום שיכולה למנוע דמנציה ושבץ

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

מזג האוויר המתקרר גורם לרבים מאיתנו לשתות יותר משקאות חמים במהלך היום וזה כולל מספר כוסות קפה וגם תה. כעת מחקר חדש שכלל מאות אלפי משתתפים לאורך עשר שנים מצא כי כוס הקפה או התה שאתם שותים עשויה להיות קשורה לסיכון נמוך יותר לשבץ ודמנציה.

מבין יותר מ-360,000 משתתפים שנחקרו במשך תקופה של 10 עד 14 שנים, אלו ששתו 2 עד 3 כוסות קפה, 3 עד 5 כוסות תה, או שילוב של 4 עד 6 כוסות קפה או תה ביום, היו בסיכון הנמוך ביותר לשבץ ודמנציה, על פי חוקרים מהאוניברסיטה הרפואית בטיאנג'ין, סין. "הממצאים שלנו הצביעו על כך שצריכה מתונה של קפה ותה, בנפרד או בשילוב, קשורה לסיכון נמוך יותר לשבץ ודמנציה", אמרו מחברי המחקר.

שתיית קפה או תה בלבד הייתה קשורה גם לסיכון נמוך יותר לשני המצבים, אבל אנשים ששתו 2 עד 3 כוסות קפה ו-2 עד 3 כוסות תה מדי יום - 4 עד 6 כוסות בסך הכל - היו בסיכון נמוך ב-28 אחוזים לדמנציה וסיכון נמוך ב-32 אחוזים לשבץ בהשוואה לאלו שלא שתו.

גיף קפה. Giphy
כמה כוסות זה בריא? גיף של קפה/Giphy

המידע של המשתתפים הגיע מה-UK Biobank, מסד נתונים של מידע בריאותי אנונימי מכחצי מיליון מתנדבים בבריטניה שנאסף בין השנים 2006 ל-2020 וכלל משתתפים בגילאים 50 עד 74 שדיווחו בעצמם על צריכת הקפה והתה שלהם. לפי המחקר, שפורסם ב-PLOS Medicine, במהלך תקופת המחקר 5,079 משתתפים פיתחו דמנציה ו-10,053 חוו לפחות שבץ מוחי אחד.

הכל בקפאין

זה כמובן אינו המחקר הראשון שקושר בין שתיית תה או קפה למצב הבריאותי שלנו ודיווחנו על רבים מהם פה בערוץ. כך למשל מחקר משנת 2021 שהשתמש בביובנק הבריטי הראה שעבור אנשים ללא אבחנה של מחלת לב, צריכה קבועה של קפה של 0.5 עד 3 כוסות קפה ביום קשורה לירידה בסיכון למוות ממחלות לב, שבץ מוחי ומוות מוקדם מכל סיבה שהיא בהשוואה לאלו שאינם שותים קפה. מספר מחקרים הראו גם ששלוש כוסות קפה ביום יכולות להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר.

על פי אגודת האלצהיימר הבריטית. קפה המכיל קפאין יכול לעזור למוח בכמה דרכים על ידי הגברת הייצור של מושבות גרנולוציטים (תאי דם לבנים) שעוזרים להגן ולתקן תאי מוח עצביים.

בגלל שמדובר שמחקר שמסתמך על דיווח עצמי ישנן מגבלות לדיוק הנתונים. "אנחנו לא יכולים לקבוע שיש סיבתיות, ולומר 'לשתות יותר קפה או תה זה טוב למוח שלך'", אמר לאתר CNN ד"ר לי ה. שוואם, יו"ר הוועדה המייעצת של האגודה האמריקאית לשבץ מוחי ונוירולוג בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס. "מה שאנחנו יכולים לומר הוא שבמחקר זה, אנשים שדיווחו על שתיית קפה/תה מתונה היו בסבירות נמוכה יותר ללקות בשבץ מוחי או דמנציה במהלך 10 שנות המעקב", אמר שוואם.

מתינות היא שם המשחק

התוצאות של המחקר האחרון עשויות להצביע על כמה יתרונות של שתיית קפה ותה, אבל זה לא אומר בהכרח שכולם צריכים להתחיל לשתות יותר כוסות קפה ותה במהלך היום.

"לא בכל משקאות הקפה יש אותה כמות של קפאין, ואנשים מעריכים כוס קפה או תה בצורה שונה. בכל מקרה כדאי לזכור שעדיף לצרוך את רוב הדברים במתינות", אמר שוואם. "אם אתם נמנעים ממשקאות המכילים קפאין, ייתכן שיש לכך סיבה טובה, ועדיין אין הוכחות לכך שיש יתרון בהתחלת שתיית קפה או תה", הוא הוסיף. "עבור רוב הדברים, מתינות היא הגישה הטובה ביותר. תהנו מכוס הקפה של הבוקר, ואל תורידו כוסות נוספות אם אתם נהנים מהן", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully