פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כמה סיבות טובות לפתוח את היום עם כוס קפה

      אוסף מחקרים מהשנים האחרונות מחזק את ההבנה כי בכוס קפה יש המון יתרונות בריאותיים. הנה כמה סיבות בריאות לשתות עוד כוס קפה

      קפה שחור (נמרוד סונדרס)
      אז תשתה קפה טורקי ותתעורר (צילום: נמרוד סונדרס)

      כמעט אין אדם שלא חייב את כוס הקפה שלו בבוקר. או בצהרים. או גם וגם. אין ספק שלקפה יש תפקיד מרכזי בחיים שלנו, ונראה שכשם שיש סוגים רבים ומגוונים של קפה, כך גם כמות המחקרים על הנושא. פעם אנו שומעים כי קפה טוב לבריאות, ופעם כי הוא מזיק. מחקר אחד גורס שקפה טוב לדיאטה, ואחר טוען כי הוא מעלה את לחץ הדם. האדם חובב הקפה נותר קצת מבולבל.

      ובכן, הבשורות הטובות הן שאוסף מחקרים מדעיים מהשנים האחרונות מחזק את ההבנה כי בקפה יש המון יתרונות בריאותיים. מצד שני, כמו כל דבר טוב בחיים - החוכמה היא ליהנות ממנו במידה.

      מה זה בכלל קפה?
      קפה הוא מוצר מזון טבעי שטעמו וריחו מכילים מגוון של מרכיבים כימיים שונים. בתהליכי הקלייה של הקפה מתפתחים יותר מ-1,000 רכיבי ארומה התורמים לטעמו הייחודי והאופייני של הקפה. הקפאין שבמשקה מסייע לנו להמריץ את הגוף במהלך היום, והטקס סביב הכנתו הפך אותו מזמן למשתתף חובה בכל מפגש חברתי.

      קפה נגד חימצון
      נוגדי חמצון הם חומרים שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי, או כאלה שאנו מקבלים מהמזון, ומסייעים לעכב נזקים מצטברים בגוף. גופי בריאות שונים, כמו ה-American Cancer Society, ממליצים להרבות בצריכת מזון מהצומח בדיאטה היומית, בין השאר מכיוון שהם מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון טבעיים.

      מחקרים שבדקו תכולת נוגדי חמצון במזונות שונים מצאו כי קפה הוא מבין המזונות המכילים את הכמות הגבוהה ביותר שלהם למנת צריכה, ואף שתכולתם בקפה גבוהה יותר מאשר במזונות כגון תה, יין אדום, תפוחים ועוד. כך על פי מחקרים שפורסמו ב-2010 בכתב העת Nutrition Journal וב- European Journal of Clinical Nutrition. למעשה, בדיאטה מערבית טיפוסית, קפה הוא מקור המזון העיקרי לאספקת נוגדי החמצון.

      מחקר שפורסם ב-2013 בכתב העת Molecular Nutrition and Food Research מצא כי שתיית קפה שחור בסמוך לארוחה בשרית, מעכבת כבר בקיבה חימצון של שומנים, וכך מעכבת הצטברות בדם של חומרים המקושרים לטרשת עורקים.

      קפה רפואי
      הרבה מחקרים העוסקים בקשר שבין צריכת קפה לבין הסיכוי לחלות במחלות שונות. המידע העולה ממחקרים אלו מצביע על כך שצריכה של שתיים עד ארבע כוסות קפה ביום עשויה להפחית שכיחות מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון, מחלות סרטן מסוגים שונים, סכרת סוג 2, מחלות לב, ובכך גם לצמצם תמותה ממחלות באופן כללי. כך על פי מחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine.

      לשתות או לא לשתות?
      להרבה מאוד אנשים יש את התחושה כי קפה הוא לא דבר בריא, לרוב בלי לדעת מאיפה זה נובע. כך למשל, לעיתים כחלק מטיפול משלים, יש שממליצים לצמצמם משמעותית את צריכת הקפה היומית, או שבמהלך מילוי שאלון רפואי, לצד שאלות על הרגלי עישון וצריכת אלכוהול, נשאלים גם לפעמים כמה כוסות קפה נוהגים לשתות ביום.

      ואולם, הצטברות מחקרים מדעיים שפורסמו בשנים האחרונות מחזקות את התועלות החיוביות שבצריכת קפה, ועומדות בניגוד לתפיסות אלה. כאשר הנחות אלו הועמדו למבחן, נמצא במקרים רבים כי מדובר במיתוסים מוטעים. כך למשל, בעבר היתה תפיסה כי שתיית קפה מובילה למאזן נוזלים שלילי בגוף. מחקרים עדכניים לא מצאו שלשתיית קפה ברמות מקובלות אכן יש השפעה על מאזן זה.

      ד"ר דן גולדמן הוא מנהל מחקר ומעבדה אנליטית בשטראוס קפה ישראל