וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו בטעות שיטה שיכולה לגרום לכם להזיע שומן

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 13:19

כמה מהתגליות המדעיות הכי חשובות בהיסטוריה התגלו בטעות, וייתכן שזה עוד מקרה של שגיאה מופלאה: חוקרים שחיפשו תרופה לסוכרת גילו שהיא גורמת לגוף להזיע החוצה שומן ולהשיל קילוגרמים

כמה מהתגליות החשובות ביותר בעולם המדע התגלו בטעות - פניצילין למשל, האנטיביוטיקה הראשונה שהצילה אינספור חיים, התגלתה לגמרי בטעות והוכיחה שמדע יכול להיות מאוד בלתי צפוי לפעמים. וזה עדיין קורה.

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה עבדו על מחקר שמטרתו למצוא טיפול לחולי סוכרת סוג 2, כשהבינו שיכול להיות שהם בטעות עלו על טיפול חדשני ואולי אפילו מהפכני לירידה במשקל. את התגלית המפתיעה שלהם מתארים החוקרים במאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Science ובו מתואר הניסוי שלהם שנעשה על עכברי מעבדה עם סוכרת 2 וכלל שיטה טיפולית שהיתה אמורה להפוך את השפעות המחלה המטבולית.

אלא שהניסוי לא ממש התנהל כפי שצפו החוקרים. בעקבות הטיפול הניסיוני העכברים החלו להפריש מעורם נוזל חלקלק. "הם נצצו באור. העכברים שקיבלו את הטיפול הניסיוני היו מבריקים כל הזמן ולא ידעתי מה זה אומר. העכברים שקיבלו את הטיפול ירדו המון במשקל והיו חלקלקים כל הזמן", אמר פרופ' טאקו קמביאשי, החוקר הבכיר שהוביל את המחקר הזה.

עכבר מעבדה חמוד מציץ מהכלוב שלו. ShutterStock
החוקרים הבחינו שמשהו משונה קרה לעכברים שקיבלו את הטיפול הניסיוני. עכבר מעבדה/ShutterStock

החומר המבריק והשמנוני כיסה את כל גופם של העכברים, וכשהחוקרים נטלו דגימות ממנו וניתחו אותן - הם גילו שמדובר בשומן. משמעות הדבר היא שהטיפול הניסיוני גרם לעכברים להפריש שומן החוצה מגופם ישירות דרך העור.

הטיפול שאותו בדקו החוקרים במחקר נקרא TSLP (thymic stromal lymphopoietin) מדובר בציטוקין (חלבון ששולט בפעילות תאי חיסון) שבעבר הוכח כי הוא יכול להפעיל תאי חיסון ששולטים בדלקתיות. ויסות דלקתיות הוא נדבך קריטי במניעת סוכרת סוג 2 והשמנה. השערת החוקרים היתה שאם יצליחו לגרום ל-TSLP לתפוס טרמפ על נגיף ולחדור לתוך הגוף, הדבר עשוי להפעיל תגובה חיסונית שתסתור את השפעות המחלה (סוכרת 2).

לשם כך הלבישו החוקרים את החלבון על וקטור של אדנו-וירוס, שכבר שימש בלא מעט טיפולים ניסיוניים בהצלחה. לאחר שהטיפול הוזרק לגופם של העכברים זה גרם להם להשיל ממשקלם באופן מהיר באמצעות הפרשת שומן עורי (סבום) בכמויות גבוהות מהרגיל. למעשה, החוקרים גילו שהחומר שהופרש מעורם של העכברים היה רקמת שומן לבן (סוג נפוץ של שומן).

עוד בוואלה!

האם דיאטה קטוגנית יכולה לגרום לסרטן בטווח הארוך?

לכתבה המלאה

שומן מסוכן

במהלך תקופת המחקר, העכברים איבדו כמחצית מכמות השומן הלבן בגופם, ובכלל זה שומן בטני - סוג עקשן ומאתגר במיוחד של שומן שיש לו נטייה להצטבר סביב איברים חיוניים ומחקרים הראו שיש לו קשר חזק במיוחד לסיכון תמותה מוגבר.

אישה מזיעה מאוד. ShutterStock
האם בעתיד יפותח טיפול שיאפשר לנו להזיע החוצה שומן דרך העור וכך לרדת במשקל? אישה מזיעה/ShutterStock

המשמעות של התגלית המקרית הזאת עשויה להיות הרת גורל. המדע והרפואה מחפשים נואשות אחר שיטה אמינה ויעילה לירידה במשקל, עקב העלייה המתמדת בשיעורי ההשמנה והתחלואה הקשורה אליה ברחבי העולם.

לצד יתרונותיו במניעת השמנה, טיפול TSLP עשוי לסייע גם לבעיות עור נוספות, כמו אקזמה למשל. יש לציין כי בשלב זה כל שניתן ללמוד מהמחקר הזה הוא שיש כאן אפיק טיפולי שכדאי ומוצדק להרחיב ולהעמיק את חקירתו, בעזרת מחקרים רחבים וספציפיים שיותר שיבחנו בצורה שיטתית ויסודית את יעילותו ובטיחותו - במיוחד בבני אדם. ואלה המטרות העתידיות שהציבו לעצמם החוקרים: זיהוי המנגנון שגורם לגוף להפריש סבום ולנסות לתרגם זאת לשיטת טיפול יעילה ובטוחה עבור בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully