וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אכילת 2 קופסאות סרדינים בשבוע יכולה למנוע את המחלה הזו?

עודכן לאחרונה: 4.6.2021 / 7:02

סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית יחסית נפוצה שמטרידה ישראלים רבים. כעת חוקרים מצאו כי יש דרך לעצור אותה, והיא עוברת דרך קופסת סרדינים. למעשה שתי קופסאות. איך זה בדיוק עובד?

כשמדברים על דגים טעימים ובריאים במיוחד מדברים הרבה על טונה וסלמון, אבל גם לסרדינים יש יתרונות עצומים. מחקר חדש מצא כי אכילה של שתי קופסאות סרדינים בלבד בשבוע יכולה לסייע במניעת סוכרת מסוג 2. למעשה, מדענים טוענים כי צריכת הדגים השומניים יעילה יותר מאשר פשוט לקחת את אותם חומרים מזינים שהם מספקים בצורת ויטמינים או כדורים.

היתרונות הבריאותיים של אכילת דגים שמנים ידועים היטב. הסיבה לכך היא שהם מכילים כמויות גדולות של חומרים מזינים כמו טאורין, אומגה 3, סידן וויטמין D. רמה גבוהה של שומן בלתי רווי מסייעת גם באיזון רמות הכולסטרול ובמניעת מחלות לב.

כעת, חוקרים מהאוניברסיטה בקטלוניה בספרד טוענים כי סרדינים מציעים יתרון בריאותי מצוין (וזול) נוסף. "לא רק שסרדינים הם אוכל לא יקר וקל למצוא אותם, אלא הם בטוחים ומסייעים במניעת סוכרת מסוג 2", אומרת מחברת המחקר דיאנה ריזולו, פרופסור וחוקרת בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטה, "זו תגלית מדעית ענקית. קל להמליץ על אוכל כזה בבדיקות רפואיות".

ברוסקטות עם סרדינים. ShutterStock
"תגלית מדעית ענקית". סרדינים/ShutterStock

המחקר שהתפרסם בכתב העת Clinical Nutrition עקב אחר 152 חולים שאובחנו כחולי טרום סוכרת, כלומר רמות הסוכר בדם היו בין 100 ל-124 מיליגרם גלוקוז לדציליטר דם. לאחר מכן כל המשתתפים הוכנסו לדיאטה, שמטרתה להפחית את הסיכון לחלות במחלה. אך חלקם גם קיבלו שתי פחיות סרדינים בשמן זית (200 גרם) מדי שבוע. הומלץ להם לאכול את הדגים הקטנים בשלמותם, מבלי להסיר את העצמות, מכיוון שאלה עשירות במיוחד בסידן וויטמין D.

מספר האנשים בסיכון גבוה לסוכרת שלא קיבלו סרדינים מדי שבוע צנח מ -27 אחוזים ל-22 אחוזים במהלך שנה. אך חולים בסיכון גבוה שעקבו אחר הדיאטה שהתווסו אליה התווספו הדגים, צנח מ-37 אחוזים לשמונה אחוזים באותו פרק זמן, כך גילו החוקרים. לאכילת הדג השומני היו גם יתרונות בריאותיים אחרים, כולל הגברת התנגודת לאינסולין והגברת הכולסטרול הטוב המסייע בין היתר בהפחתת לחץ הדם.

אוכל יווני בטברנה. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
טעים, פשוט ונגיש. סרדינים בארוחה יוונית/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק

"ככל שאנו מתבגרים, דיאטות מגבילות מבחינת קלוריות או קבוצות מזון יכולות לסייע במניעת הופעת סוכרת", אמרה ריזולו, "עם זאת, יחס העלות-תועלת לא תמיד חיובי, כפי שמצאנו במחקרים אחרים. עם זאת, התוצאות הנוכחיות מביאות אותנו להאמין שנוכל להשיג השפעה מונעת משמעותית לא פחות בקרב האוכלוסייה הצעירה".

ריזולו הדגישה כי בעוד שסרדינים עשויים לסייע בהגנה מפני סוכרת, תוספי מזון עם אותם רכיבים מזינים לא ישפיעו באותה מידה. "חומרים תזונתיים יכולים למלא תפקיד חיוני במניעה וטיפול בפתולוגיות רבות ושונות, אך השפעתן נגרמת בדרך כלל על ידי הסינרגיה הקיימת בינם לבין המזון בו הם כלולים", היא הוסיפה. "לסרדינים יש מעין מרכיב מגן מכיוון שהם עשירים בחומרים המזינים הנ"ל, ואילו חומרים מזינים הנלקחים בבידוד בצורת תוספים לא יעבדו באותה מידה".

כעת החוקרים מעוניינים לבחון את ההשפעה של אכילת סרדינים על חיידקי המעיים. "מכיוון שהם משפיעים על ויסות של תהליכים ביולוגיים רבים, עלינו להבין אם הם מילאו חלק בהשפעה המגנה הזו מפני סוכרת 2", אומרת ריזולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully