וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עובדת הזריקה לירידה במשקל החדשה ולמי היא לא מתאימה?

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 13:09

זריקה לירידה במשקל - היום המופלא הזה הגיע, אבל, כמו כל דבר טוב בחיים, הוא מגיע עם כמה התוויות. מי יכול להשתמש בזריקה החדשה? כמה יורדים במשקל וגם - מהן תופעות הלוואי? מומחה מסביר

זה נשמע כמו מדע בדיוני ואפילו פנטזיה עבור רבים, אבל מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לשימוש בסוף השבוע האחרון זריקה לירידה במשקל שתוארה ככזו "שמשנה את כללי המשחק". אבל לפני שאתם קופצים, התרופה טרם אושרה לשימוש בארץ, וגם כשהיא תאושר - היא תחייב את המטופל להמשיך ולשמור על אורח חיים בריא. ובקיצור, לא מדובר בזריקת פלא שתחסוך מכם דיאטה ופעילות גופנית.

התרופה שנקראת ווגובי (Wegovy), משמשת כטיפול לניהול משקל והיא יוצרה על ידי חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק. אומנם מדובר על התרופה הראשונה לירידה במשקל שאושרה על ידי ה-FDA מאז שנת 2014, אך היא לא לגמרי תרופה חדשה. אותה תרופה, הנקראת גם סמגלוטייד (semaglutide), שימשה במשך שנים בארה"ב וגם בישראל כתרופה נגד סוכרת. אולם לאחרונה מחקרים הראו כי התרופה, במינון שונה וגבוה יותר, מתפקדת גם כמדכאת תיאבון חזק ויעיל.

הגילוי של ההשפעות מרחיקות הלכת של התרופה לא התחיל ביום אחד וחברות התרופות שייצרו את סמגלוטייד ודומיה שמו לב שבזמן הטיפול בהן לחולי סוכרת, המטופלים ירדו במשקל. לרוב היה מדובר בירידה מתונה של 3-4 ק"ג (כשהיא ניתנה במינונים של מאבק בסוכרת) - מה שגרם לחוקרים לשאול את עצמם האם אפשר להשתמש בחומר הפעיל במינון גבוה יותר. התרופות האלה נבדקו במחקרים גדולים, ובנוסף לירידה במשקל הן נמצאו כמפחיתות מחלות ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

במחקר שפורסם מוקדם יותר השנה ובו השתתפו כמעט 2,000 מבוגרים שמנים מ-16 מדינות שונות, החוקרים דיווחו כי טיפול ארוך טווח בתרופה הוביל לירידה במשקל של כמעט 15 אחוזים בממוצע בקבוצה. חלק מהמשתתפים אף איבדו עוד יותר ממשקלם, כאשר למעלה מ-30 אחוזים מהקבוצה הורידו יותר מ-20 אחוזים ממשקל גופם - תוצאות שהמדענים מגדירים כמדהימות.

עוד בוואלה!

האם המשקל שלכם ישפיע על יעילות החיסון לקורונה?

לכתבה המלאה
אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
יכול להחליף את הדיאטה? אנשים הסובלים מהשמנת יתר/ShutterStock

אז איך זה עובד?

"הזריקה שניתנת פעם בשבוע עובדת בכמה מישורים", מסביר ד"ר אלכס גורשטיין, רכז בכיר באנדוקרינולוגיה וסוכרת במחוז מרכז של כללית, ורופא בכיר מכון אנדוקרינולוגיה בבית חולים בלינסון מקבוצת כללית. "המישור הראשון הוא דרך הגברת הפרשת האינסולין ודיכוי התיאבון דרך השפעה על מרכז השובע. השני הוא עיכוב מעבר מזון דרך הקיבה (זה חשוב לסוכרתיים). בנוסף, יש לתרופה השפעה נוגדת דלקת. לא הכל ידוע עדיין, אבל יש מספר תרופות מאותה משפחה המשווקות בשמות שונים שאנחנו מטפלים בהן לסוכרת לא מעט שנים".

ישנה גם את התרופה סקסנדה שנועדה לטיפול בהשמנת יתר ונמצאת בשימוש בארץ בשנים האחרונות, אך היא זריקה שנלקחת כל יום, ונכון לעכשיו התוצאות של הזריקה החדשה מראות תוצאות טובות יותר מאלה שנצפו בשימוש בה.

מי יכול להשתמש בתרופה?

"מטופלים עם BMI מעל 30 או מטופלים עם BMI מעל 27 עם מחלות נלווית כמו כבד שומני, לחץ דם, סוכרת ועוד".

מי לא יכול להשתמש בתרופה?

"התרופה לא מתאימה לכל אחד", מבהיר ד"ר גורשטיין. "היא אסורה למטופלים שיש להם סיפור קודם של דלקת לבלב, במיוחד כשלא ידועה הסיבה והמחלה עלולה להגביר את הסיכון לאירוע כזה. היא אסורה לשימוש גם בקרב מטופלים שיש להם סרטן נדיר של בלוטת התריס או תסמונת גנטית קשורה לכך וגם בקרב אנשים עם בעיות כרוניות בקיבה אנחנו נוטים להיזהר".

משקל איור. ShutterStock
התוצאות מגיעות מהר. משקל/ShutterStock

תוך כמה זמן רואים תוצאות?

"התוצאות מגיעות מהר, תוך 10-12 שבועות. הירידה בתיאבון מתחילה אפילו מהר יותר ותוך חודש- חודשיים מתחילים לרדת במשקל". ד"ר גורשטיין מדגיש כי אם אחרי 3 חודשים המטופל לא יורד חמישה אחוזים מהמשקל, מפסיקים את השימוש בתרופה כי זה בעצם מראה שהיא לא מתאימה לו.

יש לזריקה תופעות לוואי?

"עיקר תופעות הלוואי הן במערכת העיכול, והן כוללות תופעות כמו בחילה, אי נחות בבטן, שלשול או עצירות. זו הסיבה שאנחנו מתחילים במינון קטן של התרופה ועולים במינון לפי סבילות ולפי תופעות לוואי", מסביר ד"ר גורשטיין. לדבריו, חשוב לדעת שתופעות הלוואי שכיחות, ובין 25-50 אחוזים מהמטופלים סובלים מהן. אלה תופעות לרוב זמניות שמשתפרות עם הזמן, ופחות מ-10 אחוזים מפסיקים את הטיפל בגלל תופעות לוואי.

מתי מפסיקים את השימוש?

"זו תרופה שלא באה להחליף שינויים באורח החיים כמו תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, במיוחד אירובית", מדגיש ד"ר גורשטיין, "זה הבסיס לכל הטיפול". לדבריו, ברגע שמפסיקים את הטיפול ולא עושים שינויים אמיתיים - עולים בחזרה למשקל. "התרופה לא פותרת את הסיבה להשמנה. השמנה היא מחלה - כשאתה מטפל בה אתה מקטין את הסיכויים וכשאתה מפסיק את הטיפול ולא משנה את אורחות החיים - המשקל יעלה חזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully