וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשקל שלכם ישפיע על יעילות החיסון לקורונה?

מחקרי עבר הראו שחיסונים למחלות נגיפיות כמו שפעת וצהבת B עוררו תגובה חיסונית מופחתת בקרב מבוגרים עם השמנה. ויש סיבה טובה להאמין שנראה מגמה דומה גם עם החיסון נגד Covid-19

בווידאו: המכון הביולוגי יחל בניסוי חיסון קורונה בבני אדם/צילום: טל עוז - משרד הביטחון, עריכה: איתי עמרם

בשלב מוקדם מאוד של התפשטות מגיפת הקורונה כבר היה ידוע שהשמנה היא אחד מגורמי הסיכון להידבקות ב-Covid-19 ולהתפתחותה של מחלה קשה. אולם כעת חוששים מומחים שאם וכאשר יהיה חיסון יעיל ובטוח נגד הנגיף, הוא לא יגן על אנשים עם השמנה באותה מידה שיוכל להגן על שאר האוכלוסייה.

מחקרי עבר גילו שתרכיבי החיסון לשפעת ולצהבת B היו בעלי יעילות מופחתת בקרב מבוגרים עם השמנה, דבר שהופך קבוצת אוכלוסייה זו לפגיעה יותר לתחלואה ולסיבוכים קשים, בהם גם אי ספיקת מערכות ומוות.

חוקרים משערים שלחיסון נגד Covid-19 עשויות להיות מגבלות דומות, דבר שיותיר את אחת מאוכלוסיות הסיכון חשופה בשיאה של המגיפה, שכבר הדביקה מיליונים ברחבי העולם וגבתה קורבנות רבים.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
הגוף השמן לא יודע איך "לכבות" את התגובה החיסונית הדלקתית. אנשים שמנים יושבים/ShutterStock

"זה לא שהחיסון לא יעבוד כלל, זאת יותר שאלה של יעילות", הסביר ד"ר צ'אד פטיט, מרצה לביוכימיה וגנטיקה מולקולרית באוניברסיטת אלבמה בארה"ב, בריאיון לאתר דיילי מייל. "במילים אחרות, ייתכן שהחיסון כן יעבוד גם באנשים שמנים, אך יהיה פחות יעיל במקרה שלהם".

על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) למעלה מ-42 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב מוגדרים כסובלים מהשמנה, וכך גם 18.5 אחוזים מהילדים במדינה. משמעות הנתונים הללו עשויה להיות שלמבוגרים עם השמנה יקח זמן ארוך יותר לחזור לעבודתם או לשגרה רגילה, בשל העובדה שמצבם מחליש את המערכת החיסונית שלהם.

אצל אנשים במשקל תקין, המערכת החיסונית עשויה לגרום לתגובה דלקתית כאשר היא מזעיקה את תאי ההגנה והחיסון להילחם בחיידק, נגיף או פתוגן אחר, אך היא גם יודעת כיצד "לכבות" את הדלקת. אולם, במצב של השמנה - התגובה החיסונית מוגברת ונותרת דלקתיות עודפת שמפריעה לגוף להילחם בפולשים מזיקים.

אישה עם השמנת יתר מקבל חיסון. ShutterStock
עדויות לתגובה חיסונית דלה אצל מבוגרים שמנים לאחר קבלת חיסון. אישה מקבל חיסון/ShutterStock

בהיסטוריה המחקרית ישנן מספר עדויות לתגובה חיסונית דלה אצל מבוגרים שמנים לאחר קבלת חיסון. מחקר ממאי 2017 מצא שתגובת הנוגדנים לאחר מתן חיסון נגד צהבת B היתה נמוכה משמעותית בקרב מבוגרים שמנים ביחס למבוגרים במשקל תקין. מחקר אחר מאותה שנה גילה שמבוגרים עם השמנה שקיבלו את החיסון נגד שפעת היו בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח מחלת שפעת או מחלה דמוית שפעת ממבוגרים במשקל תקין שחוסנו באותו החיסון.

"זה עוד לא הוכח, אבל הסברה היא שהסיבה לכך היא בתגובה לקויה של תאי T לחיסון. לתאי T יש תפקיד משמעותי בהסתגלות החיסונית והם חיוניים להגנה מפני נגיפי שפעת", הסביר ד"ר פטיט. סברה אחרת היא שבגופם של אנשים שמנים ישנו מצב דלקתי כרוני שמוביל לייצור מופחת של מקרופאגים, תאים ייחודיים שמשמידים אורגניזמים מזיקים בגוף.

הגודל של המחט גם קובע

לדברי ד"ר וויליאם שפנר, מרצה לרפואה מונעת ומחלות מידבקות במרכז הרפואי האוניברסיטאי ע"ש ונדרבילט בנאשוויל, ארה"ב, עבור אנשים עם השמנה - גם לגודל המחט יש השפעה. חיסון שיינתן באמצעות מחט סטנדרטית באורך של כ-2.5 ס"מ, עשוי לספק הגנה חלשה יותר לאנשים שמנים, מאשר חיסון שיינתן עם מחט ארוכה יותר.

"רופאים צריכים לשים לב ולחשוב באיזו מחט להשתמש, כדי שכשנותנים זריקה לתוך השריר היא אכן תגיע עד לשריר", אמר שפנר. הוא הוסיף כי למרות התיאוריות והחששות, עדיין עדיף לאנשים עם השמנה כמו גם לכלל האוכלוסייה, להתחסן נגד הנגיף כאשר החיסון יהיה זמין, מאשר לוותר עליו.

אישה הודית הולכת ברחוב עם מסיכה. ShutterStock
לעודד את כולם להתחסן נגד שפעת בחורף הקרוב. אישה בהודו עוטה מסיכה/ShutterStock

"אנחנו רוצים לעודד את כולם להתחסן נגד שפעת. בחורף הקרוב נתמודד גם עם נגיפי שפעת פעילים וגם עם נגיף הקורונה. החיסון נגד שפעת אינו מושלם, אבל אנחנו יודעים שבהרבה מקרים הוא יכול למנוע הדבקה, וגם כשלא - המחלה תהיה קלה יותר", אמר ד"ר שפנר.

גם ד"ר פטיט מסכים עם העמדה הזאת וסבור שגם אם יעילות החיסון לא תהיה מצויינת, היא עדיין טובה יותר מכלום. "מבוגרים עם השמנה שקיבלו את חיסון השפעת במחקרים הללו עדיין נהנו מהגנה מסויימת, היא פשוט לא היתה טובה כמו ההגנה של מי שלא סובלים מהשמנה. במילים אחרות, הגנה פחותה היא חד משמעית טובה יותר מאפס הגנה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully