וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שנוטלות גלולות בסיכון גבוה לסיבוך הזה של קורונה

רמות גבוהות של אסטרוגן, עקב נטילת גלולות למניעת היריון או בשל היריון, מגדילות את הסיכון להיווצרות קרישי דם קטלניים בקרב חולות קורונה. אחד הנזקים של נגיף הקורונה הוא פגיעה בכלי הדם

נשים שנוטלות גלולות למניעת היריון מצויות בסיכון מוגבר להיווצרות של קרישי דם, שיכולים להיות קטלניים, במידה שידבקו ב-Covid-19 - כך מזהירים רופאים במחקר חדש. רוב הסוגים של גלולות למניעת היריון מכילים אסטרוגן, שאחת מהשפעותיו היא היצרות של כלי הדם. גם נשים בהיריון ונשים שנוטלות תחליפים הורמונליים שמכילים אסטרוגן מצויות בסיכון דומה.

אחד ממחברי המחקר, ד"ר דניאל ספראט, אמר כי תרופות לדילול דם, כמו אספירין למשל, יכולות להיות פיתרון להקטנת הסיכון עבור נשים אלה. "אנחנו צריכים לבדוק יותר לעומק את השאלה האם במהלך המגיפה הנוכחית, נשים בקבוצת סיכון, כמו נשים הרות, צריכות לקבל תרופות נוגדות קרישה, והאם נשים שנוטלות תרופות הורמונליות כמו גלולות ותחליפי הורמונים צריכות להפסיק ליטול אותן לעת עתה", אמר ד"ר ספראט. הוא הדגיש כי נגיף הקורונה עלול לגרום להיווצרות קרישי דם גם אצל חולים ללא מחלות רקע.

אסטרוגן ידוע כגורם שמגביר את הסיכון לפקקת ורידים עמוקה בקרב חלק מהנשים בזמן ההיריון או בנטילת תכשירים הורמונליים. הקרישים נוצרים לרוב ברגליים, אך הם יכולים לנוע מעלה בכלי הדם ולגרום להתקף לב או שבץ. במחקר, שהתפרסם בכתב העת Endocrinology, נכתב כי ידוע שנטילת אמצעי מניעה הורמונליים טומנת בחובה סיכון מסויים להיווצרות קרישי דם, אך שתחלואה בקורונה עלולה להחריף את הסיכון עוד יותר. "הסיכון של הנשים הללו לסבול מקרישי דם מסוכנים עלולה לעלות, במידה שידבקו ב-Covid-19", כתבו החוקרים.

גלולות למניעת הריון. ShutterStock
נטילת אסטרוגן מגדילה ממילא את הסיכון לקרישי דם, בצירוף עם תחלואה בקורונה - ייתכן שמדובר בסיכון שדורש נקיטת צעדים. גלולות למניעת היריון/ShutterStock

הקשר בין היווצרות קרישי דם ובין מחלת Covid-19, ובכלל זה גם הסיכונים הכרוכים ברמות גבוהות של אסטרוגן - הוא סבוך. ולדברי ד"ר ספראט יידרשו מספר מחקרים שיעשו שימוש במודלים חדשניים של רקמות מבעלי חיים כדי לפענח ולהסביר אותו.

גלולות למניעת היריון הן אחד מאמצעי המניעה הנפוצים והפופולריים ביותר בעולם המערבי, ועשרות מיליוני נשים בעולם נוטלות אותן. לרוב, הן מבוססות על אסטרוגן וגרסה סינתטית של פרוגסטרון - שני ההורמונים שנחוצים כדי להחזיק היריון. הגלולות למעשה יוצרות מצב שמחקה היריון מבחינה הורמונלית, ועל ידי כך מונעות כניסה להיריון. אלא שלצד ההשפעה המרכזית הזאת, יש להן גם תופעות לוואי אחרות, אחת מהן היא עלייה בגורמי הקרישה בדם. לדברי ד"ר ספראט, הסיכון הממוצע של אישה לסבול מקריש דם עומד על 1 לאלף, תחלואה בקורונה, עלולה להגדיל את הסיכון הזה בצורה משמעותית.

עוד בוואלה!

חולי קורונה מדווחים: הנגיף גרם לשיער שלנו לנשור

לכתבה המלאה
אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
מקום לשקול מתן תרופות לדילול דם לנשים הרות, כל זמן שהמגיפה כאן. אישה הרה עם מסיכה/ShutterStock

"ככל שמידע נוסף אודות נגיף הקורונה מתגלה ונאסף, עולות יותר ויותר שאלות לגבי האפשרות שהוא מעלה את הסיכון לקרישי דם ולשבץ, במיוחד בשילוב עם גלולות למניעת היריון ותחליפי הורמונים שמכילים אסטרוגן וגם בהיריון", אמר ד"ר ספראט לאתר הדיילי מייל. פעמים רבות רופאים ממליצים לנשים להפסיק ליטול תכשירים המכילים אסטרוגן כשבועיים לפני פעילויות שמגבירות את הסיכון לפקקת, כמו טיסות ארוכות או ניתוחים. ולדברי ספראט, צריך להיות שיח מתמשך בין נשים, רופאים וחוקרים, בנושא של האינטראקציה בין Covid-19 וטיפולי אסטרוגן, לצורך גיבוש הנחיות חדשות להתנהלות בטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully