וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי קורונה מדווחים: הנגיף גרם לשיער שלנו לנשור

בקבוצות תמיכה של חולי קורונה בפייסבוק, יותר ויותר חולים מדווחים על גושי שיער שנושרים מראשיהם. רופאים מאשרים כי גם הם נתקלו במקרים כאלה, וכי ייתכן שמדובר בתופעה של אובדן שיער בעקבות טראומה

בווידאו: יו"ר בית הנבחרים האמריקני מודיעה על חובת עטיית מסיכות בבית/עריכה: ניר חן

יותר מחודשיים לאחר שאובחנה כחולה ב-Covid-19, פגי גורולי הבחינה שגושי שיער נושרים מראשה במקלחת. הנשירה החלה בשבוע השני של יוני, יותר משלושה חודשים לאחר שהחלה להרגיש בתסמינים הראשונים של מחלת הקורונה.

גורולי, בת 56 מלונג איילנד, עדיין לא מרגישה שהיא התאוששה מהמחלה. היא חולה מאז ה-5 במרץ והיא עדיין חווה עייפות, בלבול, דפיקות לב וקוצר נשימה. היא מתקשה לעלות במדרגות או ללכת הליכה קצרה למכולת מבלי להתעייף. ונוסף על זה, היא אומרת, שאובדן שיערה היה "טראומטי למדי".

גורולי יודעת שהיא לא היחידה שסובלת מנשירה בעקבות הידבקות בנגיף. היא הצטרפה לקבוצת תמיכה בפייסבוק של חולי Covid-19, שרבים מהם מחפשים מידע ברשת ותמיכה, בניסיון להתמודד עם התסמינים המתמשכים של המחלה. "נכנסתי לקבוצה באחד הימים, ומישהו העלה שם פוסט: 'האם עוד מישהו חווה נשירת שיער?'", סיפרה בריאיון לאתר Business Insider. "אנשים ממש העלו לשם תמונות של גושי שיער ביד, אז עכשיו אני יודעת שלא השתגעתי", היא אמרה.

בתה בת ה-23 של גורולי נמצאה גם היא חיובית לנגיף באפריל, וגם היא סובלת מנשירה.

נשירה. ShutterStock
"אנשים העלו תמונות של גושי שיער ביד שלהם, אז ידעתי שאני לא משוגעת". אישה אוחזת גוש שיער שנשר/ShutterStock

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אינו מונה נשירת שיער ברשימת התסמינים המוכרים של Covid-19, אך מספר רופאים מדווחים גם הם על מטופלים שלהם שנדבקו בנגיף וסובלים מהבעיה הזאת. "זה אופייני יותר אצל חולים שחלו בתסמינים קשים יחסית, ממה שיצא לנו לראות", אמר ד"ר נייט פאביני, מנהל מרפאת Forward שאוספת מידע ונתונים על תחלואת הקורונה בארה"ב.

לדברי ד"ר פאביני, חולי קורונה עלולים לסבול ממצב רפואי שנקרא טלוגן אפלוביום (telogen effluvium), שגורם להפסקה בצמיחת השיער ולנשירתו בעקבות טראומה או מתח נפשי. לרוב, התופעה הזאת באה לידי ביטוי כשלושה חודשים בממוצע לאחר החשיפה הטראומטית. נשירה של עד 100 שיערות ביום נחשבת לנורמלית ותקינה, אולם אנשים שסובלים מטלוגן אפלוביום עלולים לאבד כמות גדולה פי 3 של שיערות מדי יום.

הגעת חולה קורונה לבית החולים שיבא תל השומר, 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
כשהגוף נמצא בסטרס הוא מסית את האנרגיה למקומות חיוניים יותר מצמיחת שיער. הגעת חולה קורונה לאישפוז בביה"ח שיבא תה"ש/ראובן קסטרו

"כשהגוף נמצא במצבי דחק גדולים הוא מסית את האנרגיה שלו מצמיחת שיער לאפיקים חיוניים יותר", מסביר ד"ר פאביני. הטראומה או המתח יכולים להיות פיזיולוגיים או נפשיים - לצורך העניין, הוא מסביר, גם חום גבוה וגם דיכאון יכולים לגרום למצב הזה.

המצב הזה נמשך לרוב כחצי שנה, והחולים יכולים לאבד במהלכה כמחצית משיערם. "ברוב המקרים של טלוגן אפלוביום, אנחנו אומרים לחולים שהם יכולים לצפות לראות הטבה בתוך 3-6 חודשים, אבל הבחנו שעבור חולי קורונה, הכלל הזה לא ממש חל", אומר ד"ר פאביני. "במקרה של נגיף הקורונה ישנו תמיד איזשהו נעלם, שנובע מכך שאנחנו עדיין לא מכירים מספיק את המחלה הזאת".

אישה אוספת את שיערה לקוקו. ShutterStock
נשים בגילאי 40-50 נמצאות בסיכון גבוה יותר לאובדן שיער בעקבות טראומה או סטרס. אישה אוספת את השיער/ShutterStock

מחקרים מצביעים על כך שבאופן כללי, נשים בגילאי 40-50 הן בעלות סבירות גבוהה יותר לפתח טלוגן אפלוביום כרוני מאשר קבוצות אוכלוסייה אחרות, אבל שוב, המומחים אינם בטוחים שהמגמה הזאת תופסת גם במקרה של חולי קורונה.

"יש אנשים שחולים בצורה די קשה ב-Covid-19 למשך תקופה מאוד ממושכת. במקרים האלה זה מאוד קשה לומר להם מתי הם יכולים לצפות שהשיער שלהם יחזור לצמוח", אמר פאביני. "סבלנות היא הדבר החשוב ביותר במקרים האלה", הוסיף, "סבלנות, ולתת לגוף את הטיפול הנכון על מנת שיוכל להירפא ולהחלים".

גורולי מספרת שנראה שלאחרונה הנשירה שלה החלה להיחלש. בינתיים, היא מנסה להתמודד עם ההשלכות בעזרת תספורת חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully