וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הסרטן הזה אתם יכולים למנוע, וזה אפילו לא מסובך

פרופ' אילה הוברט, מאמר אורח

9.8.2020 / 8:05

למחלת הכבד השומני - אחד מהגורמים לסרטן הכבד - לא רק שאין טיפול, הגורמים לה נמצאים בעלייה דרסטית בעולם וביחוד במדינות המערב. אבל יש דרך למנוע אותה והיא די פשוטה

כאב בטן. ShutterStock
לגמרי בידיים שלכם. גבר אוחז בבטנו/ShutterStock

סרטן כבד מתקדם נמצא בעליה דרסטית ומתמדת בשיעורי התמותה זה שני עשורים. על פי הערכות אפידמיולוגיות מגמת העלייה צפויה לעלות בתוך 12 שנים על סרטן השד והמעי הגס ולהתייצב כגורם המוביל השלישי לתמותה הקשורה לסרטן. בארה"ב שכיחות סרטן הכבד צפויה לזנק ב-149 אחוזים במהלך השנים 2015 עד 2030, ושיעור המקרים החדשים בשנה צפויים לזנק ב-137 אחוזים בתוך עשור. הבשורה הטובה היא שבלימת העלייה בסרטן הכבד היא לגמרי בידיים שלנו. כמו במלחמה שאנו מתמודדים עימה היום בנגיף הקורונה, כך גם בסרטן הכבד השכיח ביותר מסוג HCC , ניתן לשטח את "עקומת התמותה" באמצעות שינוי מהותי באורח החיים שלנו.

סרטן הכבד הוא גידול ייחודי, בשונה מסוגי סרטן אחרים שאנו מכירים הוא נוצר בתהליך ארוך כתוצאה ממחלה כרונית בכבד כדוגמת הפטיטיס B, הפטיטיס C ומחלת הכבד השומני. בעוד לשתי המחלות הראשונות קיים חיסון וטיפול המביא לריפוי, למחלת הכבד השומני לא רק שאין טיפול, הגורמים לה נמצאים בעלייה דרסטית בעולם וביחוד במדינות המערב.

מגיפת ההשמנה שעד לימי הקורונה הייתה המגפה המדוברת ביותר בעולם המערבי מביאה איתה מחלות רקע רבות, בניהן הכבד השומני הנחשבת למחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי. השכיחות העולמית של מחלת הכבד השומני (Non-alcoholic fatty liver disease NAFLD) היא בקרב 25 אחוזים מהאוכלוסייה וההיארעות שלה עולה עם עלייה במקרים של השמנת יתר, סוכרת מסוג 2 והתסמונת המטבולית.

עלייה על משקל. ShutterStock
ירידה הדרגתית במשקל עשויה להקטין את כמות השומן בכבד. גבר עולה על משקל/ShutterStock

בישראל מעריכים כי שכיחות הכבד השומני עומדת על 30 אחוזים מהאוכלוסייה. נתון זה אינו מפתיע שכן על פי נתוני דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2018) כמחצית מהאוכלוסייה (48 אחוזים) הם במצב של עודף משקל או השמנה: 55 אחוזים מהגברים ו-41 אחוזים מהנשים.

כבד שומני לא רק שיכול להשתפר אלא ניתן אפילו להגיע להחלמה ממנו באמצעות ירידה במשקל. מחקרים מצאו כי ירידה הדרגתית במשקל, של חצי עד ק"ג בשבוע, משפרת ואף מנרמלת את רמות אנזימי הכבד ובכך עשויה להקטין את כמות השומן בכבד ולשפר את הדלקת והצלקת. בעבר הסברה הייתה כי הצלקת שנגרמת בכבד היא אינה הפיכה, אך עבודות חדשות מלמדות כי היא ניתנת לעתים לשיפור באמצעות תזונה נכונה וירידה במשקל. כבר בירידת משקל של 10 אחוזים מן המשקל ההתחלתי ניתן לראות שיפור ואף איזון רמות אנזימי הכבד בדם וירידה בכמות השומן בכבד.

הכותבת היא מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול, המחלקה לאונקולוגיה, מרכז רפואי הדסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully